• albgus

"Alternativa medier" = Bra eller dåligt för Sverige?

Fria Tider och Avpixlat är idag den 8de och 9de mest besökta nyhetssidorna i Sverige idag (enligt Alexa). Detta gör Sverige extremt sällsynt då väldigt få länder har lika populära "alternativa medier" som just Sverige.

Vad beror det på egentligen? Och hur påverkar det Sverige? 

Aldrig tidigare har forskning gjorts på "alternative medier", så jag tänkte att jag skulle göra det (där jag jämför med mainstream-media). Skulle uppskatta hjälp och kommer posta resultatet här när jag fått tillräckligt många svar (tar drygt 5 minuter att genomföra).

Länk: docs.google.com/forms/d/1_8pyTbXoUby7HymnHZIuHPGrYZ77nPedYuRVkXvIo1U/edit

• Svar på tråden "Alternativa medier" = Bra eller dåligt för Sverige?
  • Anonym (...)
    Flash Gordon skrev 2015-07-19 13:45:06 följande:
    Jag anser det rimligt att media skriver mer om ekonomin i Kina (förmodligen världens viktigaste ekonomiska händselse för tillfället) och om terrorattentatet i Tennessee än om Bill Cosbys sexliv och gamla foton på engelska drottningen som barn.

Kommersiella eller inte så väljer folk i media att prioriera den ena nyheten före den andra.

*Och jag har läst pappersversionerna de senaste veckorna*

Deras val av vilka utrikesnyheter de vill förmedla till svenskarna är under rättmätig kritik. Åtminstone om man önskar en seriös media.

Å andra sidan har det uppstått "alternativ" media. Det har tydligen funnits ett behov.

Tyvärr handlar ju media mycket om "supply and demand". I slutändan säljer de en tjänst (sina texter) och säljer de inte så går de under.

Utöver det så håller jag med, önskar flera seriösa artiklar i medierna. "Alternativ media" fyller däremot ingen positiv funktion enligt mig. Popularitet är inte nödvändigtvis ett tecken på att ett behov funnits. Medier kan enkelt skapa behov. Hursomhelst så behöver behov sällan vara positiva. Bara för att NSDAP blev populära i tyska valet i början av trettiotalet betyder det inte att de fyllde ett behov av antisemitism och krig.

• Flash Gordon
    Anonym (mdia) skrev 2015-07-19 19:37:58 följande:
    Raset i Kina påverka i första hand bara Kina och förväntas (enligt någon expert på P1) inte få några märkbara effekter utanför Kina. Det finns helt enkelt inte så mycket utländskt kapital på den kinesiska börsen att det kan (bör kunna) leda till någon större kris i omvärlden. Därav den begränsade bevakningen i de media som inte har en inriktning mot ekonomi.
    Den experten kanske var expert på något annat?

Media i andra länder är mer intresserade av vad som pågått i Kina den senaste månaden och då blir analyserna och artiklarna i media lite mer djuplodande:
     http://www.theguardian.com/commentisfree/2015/jul/10/china-stock-market-crash-world-problem-struggling-economy-small-invesots

http://www.telegraph.co.uk/finance/china-business/11725236/The-really-worrying-financial-crisis-is-happening-in-China-not-Greece.html

http://www.bloomberg.com/news/articles/2015-07-15/billionaire-ackman-sees-china-stocks-as-worse-than-u-s-in-2007

Huruvida svenska asien- och kinafonder drabbats får väl deras ägare se på årsbeskeden framöver.

.
    Nåväl.

Svensk media kan meddela att han den där Seinfeld nu tar tillbaka sitt stöd för Bill Cosby och i en annan topp-artikel kan vi läsa att Bill Cosby ingått avtal om betalt mot en kvinnas tystandslöfte. 

Alltid något.
  • Anonym (Hejsan)

Avpixlat ger jag inte mycket för men Fria Tider läser jag. Rekommenderas.

Även Russia Insider 

• nattuw
    Anonym (Hejsan) skrev 2018-01-21 21:57:19 följande:

Avpixlat ger jag inte mycket för men Fria Tider läser jag. Rekommenderas.

Även Russia Insider 

Skulle någon kunna reda ut hur många fria,nya, tider, pixlat det finns? För en utomstående ser det rätt rörigt och förvirrande ut.
  • Anonym (a)
    kanskeintews skrev 2018-01-22 14:52:57 följande:

Vem fan kan tro på media som använder Bagdad bob som expert? Helan han skriker fakenews 

?
  • nattuw
    Anonym (a) skrev 2018-01-22 14:44:17 följande:
    www.friatider.se/

Avpixlat heter numera Samnytt

samnytt.se/
    Få se nu om jag fått detta rätt:
    Nya Tider - (portad från bokmässan) - höger
    Fria Tider - ungefär samma sak som nya tider men inte portad från bokmässan- höger
    Moderna tider - en nedlagd tidning - ej höger
    Avpixlat - som har bytt namn till Samnytt - höger
    Slutpixlat - vänster

Vad har jag glömt som slutar på "tider" eller "pixlat"?
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-01-23 07:24:15 följande:
    Få se nu om jag fått detta rätt:
    Nya Tider - (portad från bokmässan) - höger
    Fria Tider - ungefär samma sak som nya tider men inte portad från bokmässan- höger
    Moderna tider - en nedlagd tidning - ej höger
    Avpixlat - som har bytt namn till Samnytt - höger
    Slutpixlat - vänster

Vad har jag glömt som slutar på "tider" eller "pixlat"?

Är det inte lite lamt att klassa Nya Tider och Fria Tider som höger? Sverigedemokraternas biträdande partiledare Mattias Karlsson klassar Fria Tider som neofascistisk och har anklagat Nya Tider för kopplingar till nazism och fascism.

Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • amad1eu1111117

Varför inte läsa gammelmedia (Svd t.ex) och alternativmedia (Fria Tider t.ex) och bilda dig en egen uppfattning om nyhetsrapporteringen.

• nattuw
    KillBill skrev 2018-01-23 08:10:09 följande:

Är det inte lite lamt att klassa Nya Tider och Fria Tider som höger?

Ingen aning. Jag har ärligt talat inte gjort någon noggrannare studie av någon av dem. Det var bråket kring bokmässan och den fantasilösa namngivningen som fångade mitt intresse och inte själva publikationerna.

Sverigedemokraternas biträdande partiledare Mattias Karlsson klassar Fria Tider som neofascistisk och har anklagat Nya Tider för kopplingar till nazism och fascism.

Att någon eller något blir utpekat som rasistiskt/nazistiskt/fascistiskt säger inte så mycket då det gått inflation i begreppen. Däremot tror jag inte att den (nya) skulle släppts in på bokmässan överhuvudtaget om någon verkligen hade kunnat leda i bevis att den var nazistisk/fascistisk.
  • KillBill
    nattuw skrev 2018-01-23 22:02:09 följande:
    Ingen aning. Jag har ärligt talat inte gjort någon noggrannare studie av någon av dem. Det var bråket kring bokmässan och den fantasilösa namngivningen som fångade mitt intresse och inte själva publikationerna.

Sverigedemokraternas biträdande partiledare Mattias Karlsson klassar Fria Tider som neofascistisk och har anklagat Nya Tider för kopplingar till nazism och fascism.

Att någon eller något blir utpekat som rasistiskt/nazistiskt/fascistiskt säger inte så mycket då det gått inflation i begreppen. Däremot tror jag inte att den (nya) skulle släppts in på bokmässan överhuvudtaget om någon verkligen hade kunnat leda i bevis att den var nazistisk/fascistisk.
    Nya Tider är portad från årets bokmässa i Göteborg.
    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • nattuw
    KillBill skrev 2018-01-23 22:29:38 följande:
    Nya Tider är portad från årets bokmässa i Göteborg.
    Ja men det innebär inte med automatik att det är en nazist/fascistisk tidskrift. Efter alla dumheter i turerna runt den publikationen så kan det lika gärna bero på att de från bokmässans sida ville ha lite arbetsro.

Nåja det verkar som jag fick med alla tider och pixlat (fast hade  för mig att det fanns en tider till men jag kan minnas fel). Klassificeringen av deras politiska hemvist får du och SD Karlsson roa er med.
  • misil

Frågan borde vara yttrandefrihet = bra eller dåligt för Sverige.

Svar på tråden "Alternativa medier" = Bra eller dåligt för Sverige?