• SomligaKanLivet

Härligt! Detta kanske kommer att bli mer och mer vanligt!?

"Semester med exet och det gemensamma barnet - och nya sambon och exets sambo med barn.

Låter det som upplägget för en familjekomedi?

För Emma Igelström är det bara en härlig semester.

? Vi har hur kul som helst, säger hon från Rhodos."

(Läs hela texten på: www.expressen.se/kvp/sport/emma-igelstroms-annorlunda-semester/)

För en tid sedan skrev jag om detta ämne, då det är så här jag och mitt ex har gjort under flera år. Jag minns hur många skeva kommentarer jag fick, påhopp, glåpord, osv.
    Det känns bra att en offentlig person "går ut" med att även hon kör på detta sätt, samt att det skrivs om det i media.
    Nu kanske detta kan komma att bli mer vanligt? - Det vore ju toppen, för alla skilsmässobarns skull! Hjärta

• Svar på tråden Härligt! Detta kanske kommer att bli mer och mer vanligt!?
  • Ess
    Brumma skrev 2015-07-05 16:13:01 följande:
    Jo. Fast det MÅSTE ju inte bli så bara för att man fortsätter göra saker ihop....

Det är väl när det blir så som det inte funkar när nya kommer in i bilden. Är man däremot vänner som ibland gör saker ihop som familjer är det en annan sak.. Firar barnets födelsedag tex. Grillar ngn gång på semestern.. osv. Som vänner du vet ;)
    Som sagt så hade jag varit väldigt tveksam att fortsätta relationen.
    För det beror helt på hur mycket och på vilket sätt de fortsatt umgås.
  • Anonym (b)

Jag kommer inte någonsin att umgås med mitt ex och jag hoppas vid gudarna att han aldrig hittar en ny kvinna då människan är totalt störd. Å andra sidan vill inte barnen umgås med honom heller så det faller på alla plan. Tack och lov. 

Däremot är det toppen om det fungerar för alla inblandade då är det nog trevligt för barnen. Men i många fall så kommer det aldrig fungera av mer eller mindre legitima anledningar. 

• Anonym (njet)

Nä, skulle inte funka hos oss. Min man gillade inte ens semestra med henne när det begav sig. De gjorde saker ihop det första åren som skilda men det ebbade ut sen. Men funkar det för andra ser jag inget konstigt i det, så länge alla mår bra av det och det inte bara är för syns skull för det är nog då barnen blir förvirrade.

• Anonym (bibo)

Om barnet/barnen och alla vuxna mår bra av det så go for it, säger jag.

Min bonus mådde däremot dåligt av att vi umgicks, för hon saknade det gamla och blev påmind om det. Fick ont i magen och ångest. Så alla barn mår inte bra av det och då ska man avstå.

• EnVisKvinna

Det är ju skillnad om barnet är äldre, säg 7 år, när föräldrarna separerar. Då kan det såklart vara jobbigt att kastas mellan hopp och förtvivlan vid varje jul, påsk, födelsedag, semester, osv. - En sjuåring är ju mer medveten än en, låt säga, treåring.

I vårt fall separerade vi då vårt barn var omkring ett år. Sedan dess har vi alltid firat jul och midsommar ihop, samt barnets födelsedag. Vårt barn vet liksom inget annat, så för vårt barn är det naturligt att fira jul, midsommar och födelsedag tillsammans med mamma OCH pappa. Barnet fyller snart fem år.

• Anonym (bibo)
    EnVisKvinna skrev 2015-07-09 21:55:43 följande:

Det är ju skillnad om barnet är äldre, säg 7 år, när föräldrarna separerar. Då kan det såklart vara jobbigt att kastas mellan hopp och förtvivlan vid varje jul, påsk, födelsedag, semester, osv. - En sjuåring är ju mer medveten än en, låt säga, treåring.

I vårt fall separerade vi då vårt barn var omkring ett år. Sedan dess har vi alltid firat jul och midsommar ihop, samt barnets födelsedag. Vårt barn vet liksom inget annat, så för vårt barn är det naturligt att fira jul, midsommar och födelsedag tillsammans med mamma OCH pappa. Barnet fyller snart fem år.

Då funkar det ju bra.

Jag ville bara ge en annan sida. Att föräldrar som inte umgås kan också tänka på barnen. Som i vårt fall då barnen inte mår bra av det. Skulle vi då tvinga henne till det för att det skulle se bra ut? Så klart inte. För alla är det bästa inte att umgås.

En del ser bara utifrån sig själva och det funkar inte. Alla har olika anledningar till att välja sitt sätt att ha det.
  • Anonym (Anna)

Barnen mår oftast bra när föräldrarna mår bra och gör det de mår bra av.

Och vise versa.

Såklart ser väl alla vad som passar deras familj bäst, men underbart för er som är vänner och kan ha kul ihop,för det betyder ju även att ni finns för varandra i svårare situationer också

• Anonym (Aldrig mer)

Vi trodde vi hade en sådan relation. Sedan en dag så flippade den andra föräldern ur och drog oss till tingsrätten. Alla diskussioner, saker vi talat om i förtroende både om barnen och annat, hamnade på papper ihopblandat med rena lögner om oss.

Barnen mådde dåligt, grät på nätterna, vi gick nästan isär över det.

Så nej, jag vill aldrig mer ha en "för" nära relation med ett ex. Man vet aldrig om de är ärliga eller ute efter att sänka dig.

• Anonym (bibo)
    Anonym (Anna) skrev 2015-07-15 17:40:50 följande:

Barnen mår oftast bra när föräldrarna mår bra och gör det de mår bra av.

Och vise versa.

Såklart ser väl alla vad som passar deras familj bäst, men underbart för er som är vänner och kan ha kul ihop,för det betyder ju även att ni finns för varandra i svårare situationer också

Fast det jag försöker säga är att man måste INTE vara osams för att man inte umgås. Vi tänkte ju på barnet som mådde dåligt av att föräldrarna umgicks... Så bara för att man inte umgås behöver man ju faktiskt inte vara osams... eller inte kunna finnas för varandra i svåra situationer eller hjälpa varandra på olika sätt. :)
  • BioBonus
    Anonym (bibo) skrev 2015-07-15 23:30:46 följande:
    Fast det jag försöker säga är att man måste INTE vara osams för att man inte umgås. Vi tänkte ju på barnet som mådde dåligt av att föräldrarna umgicks... Så bara för att man inte umgås behöver man ju faktiskt inte vara osams... eller inte kunna finnas för varandra i svåra situationer eller hjälpa varandra på olika sätt. :)
    Precis. Jag och mitt ex är allt annat än osams. Och har aldrig varit. Tvärtom - jag ser honom som en av de som står mig närmast i livet, och som jag litar på till hundra procent. Jag vet att han skulle ställa upp på mig, och på min make, i alla lägen. Men umgås gör vi inte. Firar inte födelsedagar, högtider eller annat tillsammans, och åker absolut inte på semester tillsammans. Men det ena utesluter inte det andra :)
  • Anonym (Kvinna 31)
    sextiotalist skrev 2015-07-05 19:05:00 följande:

Nja. Sambon med separerade föräldrar såg helst att de inte umgicks.

Sambons barn föredrog att mor och far ej var på samma ställe.

Det jag har hört är att barnen blir förvirrade

Jag har också hört detta, att barn lätt blir förvirrade av och får falska förhoppningar av att se sina separerade föräldrar umgås med varandra. Dessutom kan man ju fråga sig om föräldrarna i fråga verkligen kommer över varandra och klarar av att gå vidare till 100 procent om man fortsätter att envisas med att umgås med sin före detta!

Jag hoppades själv när mina föräldrar skilde sig när jag var 11 att dom skulle bli tillsammans igen och mina förhoppningar ökade ju av att se dom umgås och ha roligt tillsammans. Efter några år så tyckte jag mest att det kändes väldigt lustigt och obekvämt att de umgicks och när vi barn blev äldre så slutade dom med det, vilket jag tyckte var skönt! Sen finns det säkerligen många barn som tycker om att deras separerade föräldrar fortfarande umgås, men jag tror ändå inte att det är så väldigt smart i längden. Dessutom är jag övertygad om att barnen mår alldeles utmärkt utan att föräldrarna behöver umgås, så länge barnen har en bra relation till båda föräldrar var för sig! Ex som umgås med förevändning att de gör det för barnens skull känns som en ursäkt för att hålla fast vid det gamla och inte gå vidare. Dessutom är det, enligt min erfarenhet, väldigt vanligt att åtminstone en av föräldrarna fortfarande långt efter separationen går och hoppas på att hitta tillbaka till varandra och inte riktigt kan gå vidare, då tror jag rentav att det kan vara dåligt för alla inblandade om föräldrarna fortsätter att umgås!
  • Anonym (Kvinna 31)
    Anonym (Kvinna 31) skrev 2015-07-16 16:32:42 följande:

Jag har också hört detta, att barn lätt blir förvirrade av och får falska förhoppningar av att se sina separerade föräldrar umgås med varandra. Dessutom kan man ju fråga sig om föräldrarna i fråga verkligen kommer över varandra och klarar av att gå vidare till 100 procent om man fortsätter att envisas med att umgås med sin före detta!

Jag hoppades själv när mina föräldrar skilde sig när jag var 11 att dom skulle bli tillsammans igen och mina förhoppningar ökade ju av att se dom umgås och ha roligt tillsammans. Efter några år så tyckte jag mest att det kändes väldigt lustigt och obekvämt att de umgicks och när vi barn blev äldre så slutade dom med det, vilket jag tyckte var skönt! Sen finns det säkerligen många barn som tycker om att deras separerade föräldrar fortfarande umgås, men jag tror ändå inte att det är så väldigt smart i längden. Dessutom är jag övertygad om att barnen mår alldeles utmärkt utan att föräldrarna behöver umgås, så länge barnen har en bra relation till båda föräldrar var för sig! Ex som umgås med förevändning att de gör det för barnens skull känns som en ursäkt för att hålla fast vid det gamla och inte gå vidare. Dessutom är det, enligt min erfarenhet, väldigt vanligt att åtminstone en av föräldrarna fortfarande långt efter separationen går och hoppas på att hitta tillbaka till varandra och inte riktigt kan gå vidare, då tror jag rentav att det kan vara dåligt för alla inblandade om föräldrarna fortsätter att umgås!

Glömde att nämna att väldigt många separerade föräldrar verkar ha blandat ihop begreppen "vänskaplig relation" och "vänskapsrelation". Barnen mår bäst om föräldrarna kan ha en vänskaplig relation, alltså hålla sams, kunna diskutera frågor som rör barnen, hämtningar och lämningar etc. Någon vänskap där man umgås eller pratar om annat än just ens gemensamma barn är inget som krävs för att barnen ska må bra, det är mer för föräldrarnas skull i så fall! Men jag anser att man alltid ska sätta sin nuvarande partner framför sitt ex!
Svar på tråden Härligt! Detta kanske kommer att bli mer och mer vanligt!?