sextiotalist skrev 2015-07-05 19:05:00 följande:
Nja. Sambon med separerade föräldrar såg helst att de inte umgicks.
Sambons barn föredrog att mor och far ej var på samma ställe.
Det jag har hört är att barnen blir förvirrade
Jag har också hört detta, att barn lätt blir förvirrade av och får falska förhoppningar av att se sina separerade föräldrar umgås med varandra. Dessutom kan man ju fråga sig om föräldrarna i fråga verkligen kommer över varandra och klarar av att gå vidare till 100 procent om man fortsätter att envisas med att umgås med sin före detta!
Jag hoppades själv när mina föräldrar skilde sig när jag var 11 att dom skulle bli tillsammans igen och mina förhoppningar ökade ju av att se dom umgås och ha roligt tillsammans. Efter några år så tyckte jag mest att det kändes väldigt lustigt och obekvämt att de umgicks och när vi barn blev äldre så slutade dom med det, vilket jag tyckte var skönt! Sen finns det säkerligen många barn som tycker om att deras separerade föräldrar fortfarande umgås, men jag tror ändå inte att det är så väldigt smart i längden. Dessutom är jag övertygad om att barnen mår alldeles utmärkt utan att föräldrarna behöver umgås, så länge barnen har en bra relation till båda föräldrar var för sig! Ex som umgås med förevändning att de gör det för barnens skull känns som en ursäkt för att hålla fast vid det gamla och inte gå vidare. Dessutom är det, enligt min erfarenhet, väldigt vanligt att åtminstone en av föräldrarna fortfarande långt efter separationen går och hoppas på att hitta tillbaka till varandra och inte riktigt kan gå vidare, då tror jag rentav att det kan vara dåligt för alla inblandade om föräldrarna fortsätter att umgås!