• Anonym (Hjälp)

De sa att han slår dem på bvc

Har haft en klump i magen hela dan. Är så ledsen. Började med bråk imorse mellan mig (mamman) och barnen. När jag pratar med dem lyssnar de inte och är allmänt trotsiga och ska springa iväg. Min sambo springer då fram och tar tag om dem (han tar dem snabbt om axlarna en och en) och tar tillbaka dem till mig. Båda två blev arga på mig och min sambo och jag skickade upp dem på rummet för att de och vi skulle lugna ner oss. En stund senare var det dags att åka till BVC. På BVC gjorde vi 5,5 års kontroll och vaccinerade barnen. Under besöket frågar sköterskan om barnens familj och om min sambo. Ena barnet säger att han är snäll men att han slåss varpå den andra instämmer att ja han slår oss. Jag får ju självklart panik och säger nej men han slog väl ändå inte er innan. Jo säger dem och ena barnet berättar om att han slagit honom på örat så det kändes som en kanonkula. Hjärtat sjunker och jag förklarar för sköterskan att jag stått bredvid och sett att ingen slagits. Sköterskan undersöker dem sedan vidare och till slut vill hon prata med mig enskilt. Hon berättar att hon måste göra en anmälan till soc egentligen men att hon skulle tänka lite på det eftersom barnen varken har blåmärken eller visar några andra tecken på att ha blivit slagna. Jag lyckades förhandla med henne om ett nytt möte med barnen om en månad. Jag har sån panik och känner att jag kämpat så för att äntligen få ha dem boende här 80%, och nu känns det som ett missförstånd kommer förstöra allt. Min sambo är också jätteledsen och håller sig undan för barnen eftersom han inte vill att de ska kunna säga så igen. Jag är så ledsen, hur ska jag kunna lappa ihop familjen igen?

• Svar på tråden De sa att han slår dem på bvc
  • Anonym (Hjälp)

Och Vad händer om soc får höra det? Får barnens pappa reda på det direkt då innan vi ens fått förklara vad som hänt eller de pratat med barnen?

• Anonym (Hm)

Typiskt den åldern .. Min nyblivna 6åring tycker ofta att pappa slåss men det gör han verkligen inte! :O
    Prata med barnen också om vad som händer när man ljuger och vad ljuga innebär. Men också om varför de upplever att din sambo slår dem..

• Anonym (Hjälp)

Ja idag har vi pratat om varför och då tycker de att "han skäller bara på dem". Frågar om de tycker att han skällt på dem när de inte gjort något dumt, och nej det har han ju inte blev svaret. Men saken är att jag skäller precis lika mycket men de har inte samma respekt mot mig utan flamsar ofta runt utan att det jag säger rör dem det minsta. Så ofta säger min sambo till på skarpen att "nu lyssnar ni på er mamma", barnen lugnar sig och jag kan säga det jag vill förmedla, vilket nog blir klassat som skäll även det för sambons del. Har även pratat om händelsen idag. De förstod att det inte var slag idag som dem fick av sambon men de tyckte det var obehagligt att han tog tag i dem för deras pappa skäller aldrig på dem. Han har dem 48 timmar varannan helg och låter dem spela nintendo väldigt många av dem timmarna.. Kanske är lösningen på problemet, sätt ett DS i handen på varje barn så är de tysta och lugna tills kvällen kommer..nej förlåt det är inte tid att skämta när man är en "hemsk mamma".

• Una Flux

Det finns alltid flera sätt att vara på, andra vägar, andra nycklar. Kan ni inte se detta som en signal på att ni ska prova något nytt? Det är ju ingen rolig sitts ni är i. Ni kanske ska kontakta familjecentrum eller BUP för att få råd. Det finns en författare som skrivit om "Explosiva barn" där får man råd och tips. Jag är mamma till ett barn med ADHD. Jag dömer er inte. Jag vet bara att om man vill få en förändring där hemma, ligger förändringen hos en själv. När man sedan hittar en ny väg som funkar - det är en underbar känsla.

• Yngla

Det kanske är svårt att bryta nåt som man tycker funkar snabbt men jag har fått lära mig inom pedagogik att man själv ska fullfölja. Om du (mamman) påbörjar nåt eller vill förmedla nåt till barnen/barnet som inte riktigt funkar eller dom inte lyssnar, kanske inte bästa lösningen är att sambon tar över eller höjer rösten då kommer barnen bara tänka på honom som nån som skäller och det kanske inte är kul för honom att få ta den rollen heller. Dom kommer inte heller respektera dig mer om barnen ser att mannen tar över. Påbörja inte något utan att fullfölja. Bara en sak som slog mig när jag läste dethär...

• Annika 702

Försöker mig på att ge någon form av svar till dig. Är pappan till barnen vårdnadshavare? Om ja, så kommer han få reda på att en anmälan till soc gjorts annars inte direkt. Du kan ju, om det går, förbereda honom på det och på så sätt förekomma. 

Då det gäller bvc-sköterskan....hen har anmälningsskyldighet. Hon ska anmäla när det finns misstanke att barn far illa. Det gör hen inte för att hen tycker något om dig specifikt eller har egna åsikter utan just för att hen måste. Om det är så att ni behöver stöd i föräldrarollerna så kan soc ge er det. En anmälan till soc kan leda till något bra.

• Anonym (---)

Hur vet du att han inte slår dom? Är du med varje sekund? Barnen kanske pratar om ett annat tillfälle?

Läskigt att du inte ens kan tänka dig att tro på dina barn..

• Anonym (Hjälp)

Ja jag är helt säker på att han inte slår dem. De har inte varit ensamma på flera månader då jag är sjukskriven. När jag pratat med barnen en och en nu efteråt så har båda sagt att de skojade för de tycker han är dum som skäller. Har kommit överrens om att vi ska prata och inte bråka när något känns jobbigt. Det blev ett uppvaknande för oss även om det är hemskt att vara i den här situationen. Tackar så hemskt mycket för tipset om boken "det explosiva barnet"!

Svar på tråden De sa att han slår dem på bvc