• Snart exsambo

Oense om bodelning - gravid

Ska separera från min sambo. Är gravid och väntar barn i september (ett barn som han säger att han inte ska ha något med att göra). Han lovade mig att jag skulle få köpa ut honom från våran gård om jag lyckades få lån för att göra det. Men han har också hela tiden hävdat att jag minsann aldrig kommer få låna. "Det måste du ju fatta." Nu verkar det iallafall som det löser sig men då "ångrar" han sig och vill inte alls låta mig köpa ut honom längre. Nu vill han också ha huset. Egentligen tror jag aldrig han tänkte låta mig göra det. 

Till saken hör också att det finns ett blancolån på 160 000:- som egentligen är hans men som jag står med på för att han skulle få bättre ränta (och för att han ens skulle få igenom det med banken). Detta har försvårat för mig för att få låna såklart så jag har bett honom skriva över det på sig nu när han gjort slut. Men han vägrar. För då får ju han svårare att låna...För lånet har inhandlats två störra grejer. Måste jag stämma honom i tingsrätten för att antingen få grejerna sålda och lånet löst eller för att han ska ta över det? Eller kan det också göras upp direkt i bodelningen?

Han har också bakat in gamla lån och krediter i huslånet efter vi köpte det motsvarande 150 000 kr. Jag bakade samtidigt in 50 000:- i skulder. Detta har han tjänat massor på då det var dyra lån han hade. Dealen var att han skulle lägga en frivillig amortering på huslånen på 2000 kr/månad tills han var ifatt. Detta har han inte gjort. Under tiden vi ägt huset har värdet gått upp 200 000:-. Så i dagsläget är lånen nästan exakt på husets värde. Sen ska ju vinstskatt och mäklararvode dras av egentligen.

Iallafall har jag tröttnat på honom och hans beteende (lååååång historia med bl a psykisk misshandel) och vill få det här uppgjort nu innan bebis kommer så jag tänkte be tingsrätten att utse en bodelningsman. Exet säger att han kollat upp det och han tar det gärna via tingsrätten. Någon som har lite koll på hur det går till? 

Hur bodelar man med någon som bara vill jävlas utan att bli ruinerad på kuppen? Han måste ju förstå att jag kommer få rätt att köpa loss huset då jag är gravid med vårat gemensamma barn. Jag kan betala vad huset är värt.

Vi blir ju dessutom solidariskt betalningsansvariga för bodelningen. Om han vägrar betala sin del kan jag sen då kräva hans halva via kronofogden? Eller måste jag stämma honom i tingsrätten? Hur lång tid kan processen ta? Hur lång tid tar det att få kvarsittningsrätt? 
  • Svar på tråden Oense om bodelning - gravid
  • Anonym (abc)

Lås dig inte så vid just det huset. Huset är värt vad någon är.villig att betala, om ditt ex också vill ha huset så är det ju bara att låta honom buda över dig så får du loss pengar att köpa något annat för.

• Anonym (Man)

Ts gör ett vanligt fel här och blandar ihop saker och ting. Det är en sak att du är sur på ditt ex och vill straffa honom, att du är gravid och bla bla. Det spelar ingen roll, det som betyder något är vad ni avtalat, saker som att han sa det och han sa ditt spelar ingen roll i det här läget.

• Snart exsambo
    Anonym (Man) skrev 2015-07-01 15:08:00 följande:

Ts gör ett vanligt fel här och blandar ihop saker och ting. Det är en sak att du är sur på ditt ex och vill straffa honom, att du är gravid och bla bla. Det spelar ingen roll, det som betyder något är vad ni avtalat, saker som att han sa det och han sa ditt spelar ingen roll i det här läget.

Jag är inte sur och vill straffa honom. Det är han som vill separera. Inte jag.

Jag vill bara att han ska stå för vad han har sagt och tar på sig sina skulder istället för att försöka smita undan. Rätt lågt att försöka lura mamman till sitt kommande barn på pengar. Det är inte jättelite pengar det handlar om heller. Och muntliga avtal är ju just det vi har så jo vad han sa spelar roll. 

Men du menar att du tycker att jag ska flytta och ta på mig hans skulder när jag har ett barn som kommer om 2,5 månad? 
  • Snart exsambo
    Anonym (abc) skrev 2015-06-30 22:58:06 följande:

Lås dig inte så vid just det huset. Huset är värt vad någon är.villig att betala, om ditt ex också vill ha huset så är det ju bara att låta honom buda över dig så får du loss pengar att köpa något annat för.

Han vill inte ge mer för huset. Dessutom får han inte tillräckligt med lån för att kunna buda över mig. Rätt säker på att han inte ens får låna så det skulle räcka att köpa ut mig alls. Han vill bara jävlas med mig.
  • Anonym (*)

Har du råd att bo kvar, TS?

• Steven01
    Snart exsambo skrev 2015-07-02 18:48:18 följande:
    Jag är inte sur och vill straffa honom. Det är han som vill separera. Inte jag.

Jag vill bara att han ska stå för vad han har sagt och tar på sig sina skulder istället för att försöka smita undan. Rätt lågt att försöka lura mamman till sitt kommande barn på pengar. Det är inte jättelite pengar det handlar om heller. Och muntliga avtal är ju just det vi har så jo vad han sa spelar roll. 

Men du menar att du tycker att jag ska flytta och ta på mig hans skulder när jag har ett barn som kommer om 2,5 månad? 
    Om ni inte har skrivit nåt hoppas jag att du har vittnen på vad han ska ha sagt, visst muntliga gäller men om han och du har olika uppfattningar är det hopplöst att komma vidare. Och jag ser av ditt svar att du fortfarande blandar ihop känslor och vad som är avtalat och det hjälper inte dig i det här läget.
  • Kriya

Att begära en bodelningsförrättare genom tingsrätten kan vara en god idé. Om båda parter vill (och kan) köpa ut varandra ur bostaden sker en behovsprövning, och har man som kvinna nyfött barn/väntar barn räknas det som ett starkt skäl för att man behöver bostaden bäst. Samtidigt som man ansöker om bodelningsförrättare kan man ansöka om kvarsittningsrätt i bostaden tills bodelningen är genomförd. Det innebär att han löper stor risk att få flytta ut snabbt. Skaffa ett ombud som hjälper dig. Det kostar en liten slant för ombud (kostnaden för bodelningsförrättaren delas mellan parterna), men om du verkligen vill ha gården kan det ju vara värt det.

• Anonym (Mumin)

Eftersom ni är sambos är det sambolagen som gäller. Ni ska dela bohag, inget annat. Vägrar han ta över lån som ni båda står på är det bara för dig att acceptera oavsett om pengarna gick till honom. Sakerna som inköpts för de lånade pengarna, är de gemensamma eller bara hans? Är det saker som inte tillhör bohag som bara används av honom kan det blå svårt att kräva att de ska ingå i bodelningen. T.ex. bilar ingår inte i bohag och tillfaller den som står som ägare oavsett om båda står på lånet.

Vad gäller bostaden är det vanliga att om man inte är överens om vem som ska ha den läggs den ut för försäljning. Sen kan ju även du lägga bud i försäljningen, men enklast vore kanske att dela på vinsten och skaffa nya boenden. Oavsett gör man annars en fiktiv försäljning där man värderar fastigheten, gör avdrag för mäklarkostnader, vinstskatt, m.m. (även om man inte haft dessa kostnader) och sen bestäms vad du ska köpa ut honom för. Då är det bäst att ha en jurist eller bodelningsman till hjälp för att det ska bli rätt.

I övrigt kan jag förstå att du är frustrerad på hans beteende, men jag skulle ändå rekommendera att du försöker lägga känslorna åt sidan och se kallt och praktiskt på det hela. Ni ska sen även fortsätta ha kontakt många år framöver och ha gemensamt ansvar för era barn.

Svar på tråden Oense om bodelning - gravid