• linnéa001

Svårt att sova med en sparkande bebis bredvid sig

Hej,
    Har en dotter på nio månader som fram tills nu sovit väldigt stillsamt, på rygg med armarna rakt ut i sitt babynest. Nu har hon plötsligt börjat vrida sig en massa och rulla så jag tänkte plocka bort nestet, som dessutom börjar bli för litet. Problemet är att hon sparkar och viftar så det blir svårt för hennes pappa att sova.

Vi har madrasser direkt på golvet, ingen säng alltså. Längst in mot väggen ligger jag på dubbla madrasser som är 80 cm breda. Jag måste ha två madrasser annars blir det för hårt. Bredvid min madrass ligger dotterns och killens madrass som är 140 cm. Så vi har gott om plats. Eftersom jag har dubbla madrasser blir det en kant som dottern inte kommer över och jag störs inte av henne. Pappan däremot störs av hennes sprattlande då hon kommer nära honom. Så det vi skulle behöva är något emellan dem,som inte rubbas så lätt. Dessutom så behövs det något mot väggen så att hon inte slår huvudet. Det har hon gjort när hon legat utan sitt babynest. Filtar och lätta kuddar vill vi inte ha då hon gärna tar tag i det och lägger över huvudet.

Hur har ni löst det när barnet blivit mer rörligt?

• Svar på tråden Svårt att sova med en sparkande bebis bredvid sig
  • Cinza

Kan inte pappan också få två 80 eller 90 madrasser och lillan få en (eller lägg en madrass till på pappans sida av 140 madrassen) så får ni båda den skyddande kanten?
    Vi sover alla tre i en 180 säng och har egentligen inte löst något. Vi har bara härdat ut

• Annelie 76

Köp en tunn bäddmadrass, vik den dubbel och ha som huvudände. Står den på golvet kan hon inte dra ner den. Klä ev in den genom att stoppa in madrassen i ett påslakan och vik eller sy ihop så det blir så platt som möjligt.

• SecretMe

Eller låt barnet sova i egen säng?

• linnéa001
    Cinza skrev 2015-06-28 09:38:41 följande:
    Kan inte pappan också få två 80 eller 90 madrasser och lillan få en (eller lägg en madrass till på pappans sida av 140 madrassen) så får ni båda den skyddande kanten? Vi sover alla tre i en 180 säng och har egentligen inte löst något. Vi har bara härdat ut smile1.gif
    Pappan vägrar sova på annat en madrass i naturmaterial, förstår inte hur jag kan sova på skumgummi (typ dödssynd). Han vill dessutom sova hårt. Så att lägga en till madrass på hans del blir för mjukt och att köpa en ny blir för dyrt. Min syrra och hennes kille sov med sin son i en 140-säng i tre år så egentligen borde vi inte ha något problem, men nu blev det så ändå. Killen ligger på soffan ibland men det är egentligen för mjukt för honom, han får ont i ryggen.
    Annelie 76 skrev 2015-06-28 10:24:23 följande:
    Köp en tunn bäddmadrass, vik den dubbel och ha som huvudände. Står den på golvet kan hon inte dra ner den. Klä ev in den genom att stoppa in madrassen i ett påslakan och vik eller sy ihop så det blir så platt som möjligt.
    Bra idé! Jag har faktiskt en bit skumgummi, kan klä in den och ha vid huvudänden. Behöver ju inte vara en speciellt lång del.

• telly

Köp en egen liten madrass till henne och lägg emellan er? Hon kommer ju ändå behöva en egen madrass till egen säng om nåt/några år.

Svar på tråden Svårt att sova med en sparkande bebis bredvid sig