• MeAndBaby

Börja med komjölk och amma

Min dotter, 10,5 mån har fram till för ca 2 veckor sedan ammats mjölkproteinfritt (dvs jag har ätit mjölkfritt sedan hon föddes). Har testat tidigare med jämna mellanrum att äta nåt med lite lite mjölk i, men med ganska dåligt resultat. Nu var det ett tag sen jag testade och som sagt började jag försiktigt för ca 2 v sen. En msk mjölk i kaffet första dagen, ingen reaktion. Kom upp i 4 msk och ingen märkbar reaktion då heller. Kanske blev jag lite väl modig och åt lite ostbågar och mjölkchoklad några dagar, men efter detta tycker jag att hon är pruttig och gnällig tidigt på morgonen (5-6) och verkar irriterad över nåt. Och idag är hon lite lös och märklig i magen.

Hon har nyligen fått 2 tänder vilket var jobbigt och hon hade ont, så det är ju så svårt att veta om det beror på nya tänder.

Min fråga: Om det är så att hennes mage nu kan hantera komjölken, kan det ändå bli lite körigt i magen i början pga av att den är ovan? Eller ska hon inte reagera alls om hon tål den? Är det värre att äta ost?

• Svar på tråden Börja med komjölk och amma
  • Dijon

Min fråga är, varför gör du detta så ofta och utan läkares inrådan?

Sådant här ska inte göras för ofta och under uppsikt eller enligt schema.

Dottern ska provoceras först när hon är ett år här, nu är hon snart 11 månader och fått mjölkfritt nästan hela sitt liv.

• MeAndBaby

Vad skulle en läkare kunna göra menar du? Sonen hade det likadant men tålde komjölk vid ca 1 års ålder. Pricktest och blodprov visade inget på honom, men kolik hade han från att han var 1 vecka tills han var 2 mån och jag då hade fått ur komjölksproteinet ur min kropp.

Hur göra annars utan att testa? Det är inga sllergiska chocker och utslag i min dotters fall. Jag vill kunna äta normalt igen när jag börjar jobba i augusti.

• MeAndBaby

Jag har alltså provocerat 3 ggr under ett år, och inte föräns hon var 6 mån. Inga matskedar mjölk då, utan minimal mängd vid ett tillfälle per gång. Råkade dock ta en klunk av fel kaffekopp med mjölk/grädde en gång, men ingen reaktion då.

• Dijon

3 ggr är många ggr att provocera på mindre än ett år. Hade du gått till läkaren hade du fått veta hur du skulle gå till väga och varför. Om du vill kunna äta mjölkprotrin igen får du väl sluta amma.

• liol1973

Ost innehåller väldigt mkt mer mjölkprotein än vad vanlig mjölk gör, eftersom ost är "koncentrerad mjölk". Att äta ost eller ost produkter motsvarar alltså mkt större mängd ren mjölk. Ost är också ren kassein så om barnet är allergisk mot just kasseinet så blir ost en enorm påfrestning för kroppen.

Jag skulle tolka det som att allergin håller på att backa men ännu finns där, och då skulle jag inte provocera mer på 6 månader. Provoceringar tar enormt mkt på barnen, tarmen skadas och näringsupptagningsförmågan försämras. Enligt vår läkare ska det göras Max 1 ggn per halvår, och det förutsatt att inga olyckor med reaktion inträffat sedan senaste provoceringen. Kan tillägga att vår dotter då ändå är över 3, även hon testar negativt på alla prover men har solklara symptom på tarm och mage.

Svar på tråden Börja med komjölk och amma