• TB1

Att bli gravid, försök +20

Hej alla fina, 

Det här är en tråd för er som är på försök 20+. Jag är väl medveten om att det finns flertalet trådar för oss som försöker att få barn, men de flesta är för de som nyligen har påbörjat sin resa. Just den här tråden är till för oss som har försökt aktivt i mer än 1,5 år utan resultat. 

Har ni gjort någon fertilitetsutredning? Använt er utav någon hormonstimulerande medel? Gjort spermaprov? Övervägt IVF, inseminering? 

Jag och min man har försökt sedan augusti 2013, det vill säga vi är inne på försök nummer 22. Vi påbörjade en fertilitetsundersökning där det påvisade att jag hade PCO och behövde gå ner i vikt. Jag gick ner i vikt (ca 5kg) och påbörjade en Pergotimekur. Jag vart bombsäker på att jag kommer att bli gravid under dessa tre kurer, men icke. Nu har jag gått ner ännu mer (12kg) och har på mitt senaste gynbesök blivit "avdiagnostiserad" med PCO. Efter viktnedgången ser mina äggstockar fina ut. Dock vill gyn börja om utredningen. Detta innebär att jag ska ta nya blodprov på dag 3 (progesteron, FSH, TSH etc) och min man ska lämna spermaprov. Sedan får vi se vart detta leder. Men allt tar sådan tid. Jag vill även lägga till att jag tidigare inte varit gravid.

Berätta om er, tappar ni hoppet ibland?

Massor av kramar / TB

• Svar på tråden Att bli gravid, försök +20
  • FruA78

Var hos kliniken igår och det gick jättebra. Vi fick börja utredningen igår behöver inte vänta tills det gått 1 år efter missfallet :) Jag tog 2 prover igår men ska tillbaka igen i mitten av augusti för att spola äggledarna och ta mer blodprover då. Kliniken stänger nu och öppnar igen den 10 augusti. Gjorde ultraljud och tydligen hade jag precis haft ägglossning ev i onsdags samma dag jag hade positivt på stickan. Vi hade senast sex i söndags men det ska kunna räcka sa hon :) Känns skönt känner mig mindre stressad nu när vi ska få hjälp.

Ja lite bitter är jag att behövt uppleva det här, först lång tid att bli gravid, två missfall varav en som resulterade i cancer. Jobbigt att ha två missfall att inte kunna glädjas av en graviditet utan behöva uppleva oro. Men just nu känns det som jag orkar att kämpa mer när vi kommer få hjälp. Allt hänger inte längre på oss enbart :) Om mina prov ser bra ut verkar det som vi ska börja med insemination.

• P82i

Hej.

Vi kämpade på i nästan 4 år med bl.a pergotime , spolade äggledare och flera IVF/ICSI försök, men sen äntligen blev det vår tur :) nu är jag i 18 veckan :) önskar er all lycka till.

• Thotis90
    Anonym (Lisa83) skrev 2015-06-30 09:35:23 följande:

IVF är inte för alla, och jag kan bli lite ledsen över att folk antar att det är något som alla kan och vill göra. Det är såklart jättebra för dem som gör det, men jag tycker det är jobbigt att alltid få frågan "varför har ni inte gjort IVF" precis som att det vore en mirakelkur som funkar för alla och som alla vill göra. 

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv! Jag vill inte göra IVF, någonsin, och det ska alltid ifrågasättas när jag säger det och många nästan insisterar på att jag ska göra det ändå - fast jag inte vill. Hur svårt ska det vara att acceptera att alla inte orkar göra "precis allt" för att kanske få barn?!
    Ofrivilligt barnlös med endometrios - fuckendo.blogg.se
  • eagle87

Hej känns som om jag skulle passa bra här. Jag O min man gifte oss oktober 2013. Vi har haft oskyddat sex sen dess så 20 månader. Dock har vi inte aktivt försökt 20 månader. Jag har pcos men egen äl O relativt regelbunden cykel. Fast förra året hade jag ingen mens mellan juni och nov därför kan jag inte räkna 20 månader. Har kört med äl test O tempat etc. Vi bor i England O sökte hjälp efter ett år så okt 2014. I och med att befolkningen är så stor i England får Man inte ivf genom landstinget förräns 36 mån försök. Att göra de privat ligger på 40 tusen. De har inte kunnat hitta ngt fel har testat min man O gjort blodprover på mig förutom pcos men som enligt dem inte ska vara ngt problem då jag ändå har ägglossning varje månad. Har tagit progestron prov, jag åkte till Sverige O bokade tid me min gyn O han skrev ut 6 kurer letrozol för att boosta äl. Tagit 3 men inget pluss. Även gjort spolning privat O allt såg bra ut. Har nästa tid hos fertilitetskliniken i England 16 juli. Samma dag som jag har bim.

• Tantenfyrtioplus

Hejhopp, jag och min man har försökt av och till sedan 2008, för två år sedan gjorde vi utredning och blev rekommenderade IVF, främst pga min ålder.

Har blivit spontant gravid och fått missfall därefter, vi har trots att jag är 42 nu ännu inte gjort IVF. Detta låter säkert väldigt otrevligt, men jag är faktiskt avundsjuk på alla som så säkert vet att de vill ha barn till varje pris och känner en stark längtan. Jag önskar så att jag kände så - då skulle jag rusa till IVF-kliniken:

Vi har verkligen försökt då vi nog vill ha familj, men eftersom åren går hinner man tänka så vansinnigt mycket på detta. Hade vi spontant blivit gravida (utan missfall) på något av alla de försök vi gjort genom åren hade vi inte behövt grubbla så sjukt mycket.

Jag vet att det är många i vår ålder som inte har barn pga att de gått i flera år och inte kunnat komma fram till ett beslut. Och där är vi nu. Att göra IVF känns så himla märkligt för mig, som att det kommer med någon sorts extra-ansvar, än har vi alltså inte lyckas bestämma oss, och tiden rinner ut om 6 mån.

Så ingen tröst kanske. Men lite ångest från en karriärtant på 42 år som är livrädd att ångra sig hur slutresultatet än blir. 

• FruA78
    TB1 skrev 2015-11-29 14:18:39 följande:

Hur går det för alla?

Hej! Här går det inte så bra fortfarande inte gravid :( Vi blev klara med utredningen i september hittade inget fel på mig eller min man. Fick alternativen att försöka på egen hand eller börja med insemination. Har gjort två st som inte resulterat i något plus. Imorgon blir det vårt tredje inseminations försök och denna gång hade jag två äggblåsor på höger äggstock :) Tidigare har det varit endast en och inseminationen har skett på dag 11 och 12 men nu har de växt saktare och kommer att göra insemination på dag 16 istället. Det känns hoppfullt med två äggblåsor och senare i cykeln. Över två har vi försökt och ett år sedan senaste plus. Hur går det för er andra?
  • TB1
    FruA78 skrev 2015-12-11 16:11:16 följande:

Hej! Här går det inte så bra fortfarande inte gravid :( Vi blev klara med utredningen i september hittade inget fel på mig eller min man. Fick alternativen att försöka på egen hand eller börja med insemination. Har gjort två st som inte resulterat i något plus. Imorgon blir det vårt tredje inseminations försök och denna gång hade jag två äggblåsor på höger äggstock :) Tidigare har det varit endast en och inseminationen har skett på dag 11 och 12 men nu har de växt saktare och kommer att göra insemination på dag 16 istället. Det känns hoppfullt med två äggblåsor och senare i cykeln. Över två har vi försökt och ett år sedan senaste plus. Hur går det för er andra?

Då får jag önska dig stort lycka till med inseminationen.

Här står det still. Är också klara med utredning och inget fel på varken mig eller min man. De tycker att vi borde klara det med pergotime.... så äter dem och fortsätter hoppas. Det har ju gått mer än två år sedan vi började.

Hur går det till vid inseminering. Tar du sprutor eller pergotime?

Kram
  • FruA78

Hej! Tack så mycket. Allt gick bra idag mannen lämnade bra spermaprov och läkaren sa att det var dubbel så stor chans nu eftersom det var två äggblåsor. Så nu hoppas jag verkligen att det ska funka. Det blir två långa veckor som man slits mellan hopp och förtvivlan. Detta blir vårt tredje försök med insemination och om det inte funkar nu ska jag ringa och boka en ny tid för att göra en ny planering i januari. Jag hoppas att de isåfall sätter oss i ivkön.

Jag äter Letrozoltabletter och tar en ägglossningsspruta när äggblåsan är tillräckligt stor. Först vul på ca dag 3 för att se så det inte finns rester kvar och sedan tablettstart och 1-2 vul till för att se så de har växt tillräckligt och att det inte är för många. Får inte vara fler än två äggblåsor.

Tråkigt att höra att det står still. Hur många försök har ni gjort med pergotime? Hur länge ska ni försöka med det? När har du bim?

Kram

• monn

Hej!

Vi är i samma sits. Försökt sedan september 2013. Jag har PCO. Har även dåliga sköldkörtelvärden och de är svårinställda. Har medicinerat sedan mars. Jag har tappat hoppet helt. Varje månad har man gått lite sönder när mensen kommer. Jag vet inte hur jag skall finna motivation att gå vidare. Vi är båda 29år gamla. Vi är planerade för insemination när mitt värde är bra, lyckandet ligger ju lågt så jag känner mig inte aå hoppfull inför det heller... Hoppas ändå trots modstulen att vi alla får vårt plus snart :)

TB1 skrev 2015-06-21 15:14:36 följande:

Hej alla fina, 

Det här är en tråd för er som är på försök 20+. Jag är väl medveten om att det finns flertalet trådar för oss som försöker att få barn, men de flesta är för de som nyligen har påbörjat sin resa. Just den här tråden är till för oss som har försökt aktivt i mer än 1,5 år utan resultat. 

Har ni gjort någon fertilitetsutredning? Använt er utav någon hormonstimulerande medel? Gjort spermaprov? Övervägt IVF, inseminering? 

Jag och min man har försökt sedan augusti 2013, det vill säga vi är inne på försök nummer 22. Vi påbörjade en fertilitetsundersökning där det påvisade att jag hade PCO och behövde gå ner i vikt. Jag gick ner i vikt (ca 5kg) och påbörjade en Pergotimekur. Jag vart bombsäker på att jag kommer att bli gravid under dessa tre kurer, men icke. Nu har jag gått ner ännu mer (12kg) och har på mitt senaste gynbesök blivit "avdiagnostiserad" med PCO. Efter viktnedgången ser mina äggstockar fina ut. Dock vill gyn börja om utredningen. Detta innebär att jag ska ta nya blodprov på dag 3 (progesteron, FSH, TSH etc) och min man ska lämna spermaprov. Sedan får vi se vart detta leder. Men allt tar sådan tid. Jag vill även lägga till att jag tidigare inte varit gravid.

Berätta om er, tappar ni hoppet ibland?

Massor av kramar / TB

• Asdfrewq

Hej! Jag har läst ditt inlägg och kände att jag kanske kan hjälpa er. Jag har ett sett med Clearblue advanced fertililetsmonitor som jag ska göra mig av med. Ingår monitorn, 40 ägglossningsstickor och 2 gravtest. Är det något du kan vara intresserad av så hör av dig!

Svar på tråden Att bli gravid, försök +20