• cattus

2-årings språkutveckling

Hej
    Har lite funderingar då jag tycker vår dotter inte lär sig säga särskilt många nya ord. Hon är 19 månader och hon säger mamma och har sedan egna ord för mat/äta, hund och där. Något uttryck till kanske men inte som jag kan komma på nu. Hon går på förskola så jag tycker hon borde börja snappa upp fler ord. Är hon väldigt sen eller är det helt normalt?
    Hon säger dessutom mamma till både pappan och mig även till mormor, så för henne betyder det bara mer "den som tar hand om mig" tror jag. Hon vägrar envist säga pappa, så nu börjar det snarare vara något vi skrattar åt än att vi börjar bli oroliga. I övrigt så förstår hon det mesta vi säger och ber henne om men hon har inte kommit igång med att säga fler ord ännu. Istället för att säga ja och nej så är hon mycket duktig på att nicka och skaka på huvudet.

• Svar på tråden 2-årings språkutveckling
  • minerva123
    cattus skrev 2015-12-27 15:05:09 följande:

Uppdatering: Hon är nu 2,3 år och hon pratar lite mer men kan inte uttala ord ordentligt. Förkortar eller förvränger orden. Ibland har hon helt egna ord för saker och ting. Hon förstår fortfarande vad man säger så jag tror inte att hon hör dåligt.

På förskolan säger de att de tycker att hon är för tyst och pratar väldigt lite. 

Hon har börjat prata lite mer där, men fram till för någon månad sedan sa hon knappt någonting.

De ord hon säger rätt är förutom mamma och pappa är hunden och katt. Är hon törstig säger hon tex tö-tö. Storebror Alexander får heta Sa-sa...

När brukar man få komma till BVC för nästa kontroll?, vi var där senast då hon var 1,5 år. 

Nästa rutinkontroll är vid 3 år. Men man ska ju såklart kontakta dem tidigare om det är något man funderar på.
  • Magdalena03

Ni bör kontakta BVC tycker jag. Min dotter hade liknande problem och var väldigt tyst på förskolan. Alla sa att det var normalt men när hon började förskoleklass hade hon inte lärt sig tala rent. Det blev jättejobbigt för henne och även oss föräldrar. Vi har fått slita med logopedbesök tills hon var 11. Jättejobbigt, tror det är lättare om man börjar tidigt.

• gladtjeej
    tulip79 skrev 2015-06-24 15:27:13 följande:

Min dotter blir 1,5 år om några veckor. Hon säger inte mycket förståeligt. Det hon säger är: bä (får), ja, nä, oj, aj, va ä (vad är det?), mä (mer). Men hon förstår desto mer. Ber jag henne hämta något eller peka på något så har hon full koll. Vi pratar o läser mycket o storebror på 3,5 år pratar konstant!

Hahaha det där hade jag kunna skrivit! Min tjej blir 1,5 om några veckor och storebror är 3,5. Hon säger i princip dom orden!
  • Grön elefant

Visst kan du kontakta BVC om du är orolig, men det finns barn som är normalt sena i talet. När min dotter började förskola vid drygt 2 så förstod inte många vad hon sa (hon är tvåspråkig). Hon är också blyg och är ganska tyst med nya människor. Vid tre pratade hon mkt bättre, inte på BVC-kontrollen däremot, hon ville inte just då. Nu vid 3,5 är det stor skillnad, hon babblar på, även om hon pratar lite otydligt fortfarande. Jag vet fler barn som varit liknande.

• Mellanmjölkens land

Vår äldsta var ungefär så. Har blivit skickade till logoped 2ggr. Första gången på 3årskontrollen och andra gången på 4årskontrollen. Ordförrådet var aldrig ett problem utan snarare uttalet och att äldsta hittade på egna ord så det var svårt att veta vad som var ett riktigt ord som betyder nått och vad som var ett påhittat "utfyllnadsord".

Vid andra besöket hos logopeden (då knappt 4,5 år) hade det lossnat ordentligt och uttalet ligger på medel, kanske t o m lite bättre än medel. Ordförståelsen var betydligt bättre än genomsnittet.

• Alexi

Det som är relevant att kolla tidigt är väl att kolla hörseln. Vi var med dottern på sjukhuset för rejäl hörselkontroll eftersom hon var så sen med talet. I övrigt kan man inte göra så mycket. Stötta med tecken typ. Hon kom i alla fall inte i gång med att härma ljud förrän närmre 2,5 år och sen började det lossna. Vi fick remiss till logoped strax före tre år men inte förrän vid drygt fyra år började vi gå i behandling regelbundet. Vid sju år pratar hon fullständigt rent och normalt.

• mammalovis
    cattus skrev 2015-12-27 15:05:09 följande:
    Uppdatering: Hon är nu 2,3 år och hon pratar lite mer men kan inte uttala ord ordentligt. Förkortar eller förvränger orden. Ibland har hon helt egna ord för saker och ting. Hon förstår fortfarande vad man säger så jag tror inte att hon hör dåligt.
    På förskolan säger de att de tycker att hon är för tyst och pratar väldigt lite. 
    Hon har börjat prata lite mer där, men fram till för någon månad sedan sa hon knappt någonting.
    De ord hon säger rätt är förutom mamma och pappa är hunden och katt. Är hon törstig säger hon tex tö-tö. Storebror Alexander får heta Sa-sa...
    När brukar man få komma till BVC för nästa kontroll?, vi var där senast då hon var 1,5 år. 
    Hos oss har vi 2,5-årskontroll just för att tidigt uppmärksamma brister i språket. Vi fick lite frågor bland annat hur många ord barnet använder: 0-25, 25-50 eller över 50. 50 lät jättemycket, men efter 160 ord slutade vi räkna. Lillasyster hade liknande ordförråd vid 2 år ...

Däremot har vi varit hos logoped för att kolla upp äldstas tal då hon föddes med kort tungband och inte riktigt har alla ljud. Den stora skillnaden mellan mina är att äldsta kunde man aldrig leka med tungan och få samma respons, medan för lillasyster har det varit jättetydligt. Hon kan räcka ut tungan lååångt jämfört med storasyster.

Så kolla vad som står i bvc-boken om nästa kontroll. Dröjer det så ring, bättre att få en remiss till logoped och få klarhet i om ni behöver träna eller så.
  • CatEyes
    Alexi skrev 2015-12-29 14:54:47 följande:

Det som är relevant att kolla tidigt är väl att kolla hörseln. Vi var med dottern på sjukhuset för rejäl hörselkontroll eftersom hon var så sen med talet. I övrigt kan man inte göra så mycket. Stötta med tecken typ. Hon kom i alla fall inte i gång med att härma ljud förrän närmre 2,5 år och sen började det lossna. Vi fick remiss till logoped strax före tre år men inte förrän vid drygt fyra år började vi gå i behandling regelbundet. Vid sju år pratar hon fullständigt rent och normalt.

Kan du berätta lite hur en sån hörselkontroll går till?
  • Alexi

Det är inte så avsncerat men barnet måste samarbeta vilket vi inte hade det lättaste med. Hörlurar på barnet, personalen gör olika ljud från en dator i hörlurarna och barnet ska reagera på ljuden med typ att flytta en pärla eller liknande. Typ samma de gör på bvc vid 4 och 5 år.

• cattus

Jag tror inte hon hör dåligt, om vi viskar så förstår hon fortfarande vad vi säger. Hon kanske är lite sen i utvecklingen. Hon har tidigare inte varit intresserad av TV eller dator, men på sista tiden har hon visat intresse på ett annat sätt och jag märker att när hon ser på tex Youtube på barnsånger så följer hon med på ett annat sätt och ibland kan man höra henne försöka följa med och sjunga lite också så det kanske kommer med det intresset.

• Mellanmjölkens land

BVC-kontroll är vid 2,5 eller 3 år. Verkar vara typ 50-50 vilket det är på ens BVC även om jag upplever det som att det blir fler och fler som har vid 2,5.

Vid dåligt uttal kan det vara kort tungband (kan hon sträcka ut tungan ordentligt?) eller stora halsmandlar/polyper som påverkar (snarkar hon?). Grannens pojke pratade knappt alls vid 3,5 och mycket av det som sas var inte förståeligt för en utomstående, mycket grutala skrik osv. De opererade halsmandlarna i somras och det märktes skillnad på talet redan inom ett par veckor. Tog väl ett par månader men sen pratade han i förståliga 4-5ordsmeningar och det har fortsatt framåt i racerfart sen dess.

Svar på tråden 2-årings språkutveckling