• Linae86

Min katt jamar på nätterna! Hjälp!

Vi flyttade för ungefär 1 vecka sedan. Hon (katten alltså) har varit med i flytt förut och det har inte varit nå problem. Nu ställer hon sig och jamar och krafsar på sovrumsdörren samma tid varje natt, ungefär runt kl 4-4.30. Vi har två katter och har aldrig haft dem i sovrummet så de är vana vid detta. Först trodde vi att det var för att hon kände sig otrygg efter flytten, men hon är ju lugn på dagarna och början på nätterna. Funderade på om det kunde vara för att det blir ljust så tidigt så hon tycker det är dags att gå upp den tiden så inatt testade vi mörklägga lägenheten vilket inte funkade. Hon satte igång att jama och krafsa på dörren strax efter kl 4, sen håller hon på så nån timme. Nu ligger hon och sover så sött på tvättmaskinen. Varför gör hon såhär?! Hon har sällskap av andra katten som antingen sover i soffan eller leker med sina leksaker på nätterna medans den andra står och jamar. Vad ska vi göra? Jag är gravid och är nog trött ändå och behöver få sova på nätterna. Samtidigt skär det i mitt hjärta när hon jamar så och jag inte förstår vad det är för fel...

• Svar på tråden Min katt jamar på nätterna! Hjälp!
  • Linae86
    Birmafröken skrev 2015-06-20 11:10:54 följande:

Hur gammal är katten?

Hon är ca 7 år.
  • Birmafröken
    Linae86 skrev 2015-06-20 13:01:41 följande:
    Hon är ca 7 år.
    Ok, då är hon inte så gammal att det beror på oro/förvirring/otrygghet p.g.a. hög ålder, utan "bara" frustration över att inte ha tillgång till hela reviret.

Mitt råd är att antingen låta sovrumsdörren stå öppen eller skaffa öronproppar och ignorera till 100%.
  • Linae86
    Birmafröken skrev 2015-06-20 13:09:20 följande:
    Ok, då är hon inte så gammal att det beror på oro/förvirring/otrygghet p.g.a. hög ålder, utan "bara" frustration över att inte ha tillgång till hela reviret.

Mitt råd är att antingen låta sovrumsdörren stå öppen eller skaffa öronproppar och ignorera till 100%.
    Ja fast hon har ju ALDRIG haft tillgång till sovrummet så förstår inte varför hon fått för sig det nu. Sovrummet vill vi inte ha dom i dels för att det blir så sjukt mycket hår i sängen och för att vår andra katt kan vara ganska aktiv på nätterna och busa runt i sängen :P Ignorera är svårt då vi precis köpt ett nytt boende och inte vill att hon ska riva sönder dörren/listerna :/ Men undrar ju hur länge hon ska hålla på och varför hon kör igång exakt samma tid varje natt.
  • Birmafröken

Nytt boende - nya vanor...

Har hon fri tillgång till mat och ren toalåda vid den tid då hon jamar?

• Linae86
    Birmafröken skrev 2015-06-20 14:17:09 följande:

Nytt boende - nya vanor...

Har hon fri tillgång till mat och ren toalåda vid den tid då hon jamar?

Ja det har hon alltid fri tillgång till... Under de 2 senaste nätterna har hon sprungit iväg så fort jag öppnat sovrumsdörren, hon vet att hon inte ska stå där och jama och klösa, så det verkar som att hon är väl medveten om att vi satt en gräns där. Men ändå börjar hon om och om igen....
  • Birmafröken
    Linae86 skrev 2015-06-20 17:38:58 följande:
    Ja det har hon alltid fri tillgång till... Under de 2 senaste nätterna har hon sprungit iväg så fort jag öppnat sovrumsdörren, hon vet att hon inte ska stå där och jama och klösa, så det verkar som att hon är väl medveten om att vi satt en gräns där. Men ändå börjar hon om och om igen....
    Genom att öppna sovrumsdörren ger du henne den belöning hon vill ha. Varje belöning befäster beteendet eftersom hon märker att det "lönar sig".

Ignorera till 100% eller låt dörren vara öppen, det finns inga andra sätt.
  • Linae86
    Birmafröken skrev 2015-06-20 19:29:20 följande:
    Genom att öppna sovrumsdörren ger du henne den belöning hon vill ha. Varje belöning befäster beteendet eftersom hon märker att det "lönar sig".

Ignorera till 100% eller låt dörren vara öppen, det finns inga andra sätt.
    Inatt satte vi upp en handduk för listen så hon inte ska klösa sönder. Såklart har hon varit lugn hela natten utan att varken jama eller klösa haha :) Hoppas det fortsätter så!
Svar på tråden Min katt jamar på nätterna! Hjälp!