• Anonym (arg)

Bortskämt bonusbarn

Har en bonusdotter på 15år som tror hon är en drottning. Hjälper aldrig till hemma utan ligger mest på soffan. Skulle hon mot förmodan göra något måste man säga till först. Pappan serverar dottern likt en slav vilket jag påtalat för honom men det sitter i ryggmärgen att serva henne men han försöker att låta bli.

Drottningen är för fin för att åka gammal bil till skolan.

Vägrar sova ute i tält ( är inte mjukt nog)

Reagerar även på att hon ibland talar nedsättande om andra folk, vilket driver mig till vansinne.

Vad gör jag? Hur "jobbar" jag med flickan? Pappan och jag har bra dialog.

• Svar på tråden Bortskämt bonusbarn
  • sextiotalist

Åh dessa tonåringar. Du kan nog inte göra annat än inte serva henne.

Däremot delar jag hennes uppfattning om tält. Jag tvärvägrar tält och gjorde det även som femtonåring (slutade scouterna pga tälthajker)

Bilen, vill hon har skjuts så får hon acceptera den bilen som står till buds annars fungerar apostlahästarna eller cykel utmärkt

• Fjäril kär

alltså tonårspersioden innehåller en hel del påhitt, så är det för dom flesta. Dom kan få för sig en hel massa saker då. Se det som en form av trotsålder helt enkelt.

Som med alla andra tips när det gäller barn i alla åldrar så gäller det att 1: vara konsekvent, det ska alltså inte löna sig att gnälla för dig eller för pappan. Ni är enad front. Det som gäller det gäller. Punkt.
     2: Välj figter med omsorg.  Vissa saker spelar faktiskt ingen roll även om man som vuxen kan känna det kryper i kroppen. Men låt det passera.  Alla kan inte gilla camping, alla kan inte gilla familjens bil, alla kan inte gilla semsterplanerna osv osv.  
    Hon har inga pengar och inget körkort, alltså får hon gilla läget att åka i er bil eller välja på att ta bussen. Punkt. 
    Argumentera inte in absurdum om camping, hon gillar inte tält.  Det kunde likagärna ha varit du själv som haft samma åsikt och då har det inte varit ett problem egentligen eller hur?  Gör något annat som alla tycker är kul och passa på att campa när ni två är ensamma vuxna.  Det är ingen big deal , faktiskt. 
    Att tala nedsättande om personer gör dom flesta, mer eller mindre medvetet, alla har rätt till sin åsikt vare sig den är genomtänkt eller inte.  Argumentera inte utan bara förklara att ni inte delar hennes åsikt och om hon har tex åsikter om sina kompisar så hoppas ni att hon inte pratar strunt bakom ryggen på sina vänner.  Att lära henne stå för sina åsikter öppet är något ni kan göra , då lär man sig också när och var det är okej att uttrycka sina åsikter. 

• Anonym (Du är inte klok)

ALLA bonusbarn är piss, fy fan vilken jävla bortskämd princessa som vägrar tälta lixom. Är hon utredd för damp?

• Anonym (Jol)

Låter som en typisk tonåring. Och alla gillar inte att sova i tält. Jag gillar det inte heller och jag är 32 år.

• Anonym (Lennart Jonsson)

sluta serva henne.  Inga ursäkter, har du o pappan en bra dialog är det därmed inget problem att sluta serva henne.

Ha en kurs i hemkunskap och lär henne tvätta sina egna kläder, ge henne en egen tvättkorg att ha på sitt rum.  Kläderna blir inte tvättade om hon inte själv tvättar. 
    Rummet får se ut hur det vill bara hon inte gnäller om att hon inte hittar saker eller aldrig har rena kläder eller gnäller om att hon är ständigt förkyld (för att det aldrig städas)  

ge henne egna uppgifter i hemmet. När hon är hos er är det hon som ansvarar för att...  ja tex diskmaskinen alltid är tömd på ren disk eller vad det nu än kan vara . 

och båda två du och pappan måste helt enkelt stålsätta er för att sluta serva henne. Gnäll istället om att handduken ligger blöt på hallgolvet än att gå och hänga upp den,  gnäll på henne om att disken inte är urtagen än att börja plocka själva osv.

Säg åt henne helt enkelt!  Sluta serva och säg nej och stå för det.  Egentligen är det inte svårare än så. 

och bilen? tja.. hon har två friska ben , det finns cykel och ni kan sponsra ett busskort och kompisar kan komma hem till er. Eller åka i den bil som erbjuds. Hon får gilla läget helt enkelt. 

Tälta?  campingliv är inget måste. Känner ni för att ni faktiskt vill ta med familjen på camping och hon vägrar så ja antingen åker ni utan henne eller så får ni deala med varandra och hitta på något som passar er alla.  Där får ni alla gilla läget helt enkelt. 

Nedlåtande åsikter?  Diskutera samhälle och politik och få med henne i era samtal, få henne att se nyheter och läsa tidningar och få henne bli medveten om hur livet faktiskt ser ut.  Att sätta sig in i andras situationer kan göra att man lyssnar och hajar till. Berätta om saker ur era liv, vilka åsikter ni slagits för och kanske haft som unga men som nu ändrats vartefter livet förändras.  

• sextiotalist
    Anonym (Du är inte klok) skrev 2015-06-19 15:13:32 följande:

ALLA bonusbarn är piss, fy fan vilken jävla bortskämd princessa som vägrar tälta lixom. Är hon utredd för damp?

Och ditt svar var ju kreativt och lyfte tråden till en acceptabel nivå
  • Anonym (Låt henne hållas)

Hon är 15. har hon utseendet för sig? Isåfall kan hon lätt hitta en kille som gör allt det där för henne sedan och om bara några år är hon då någon annans problem.

Pusha henne till att välja snälla, tafatta, lite mesiga pojkar som hon kan köra med så kommer det att gå som på räls för henne i livet.

• Anonym (Låt henne hållas)

Hon är 15. har hon utseendet för sig? Isåfall kan hon lätt hitta en kille som gör allt det där för henne sedan och om bara några år är hon då någon annans problem.

Pusha henne till att välja snälla, tafatta, lite mesiga pojkar som hon kan köra med så kommer det att gå som på räls för henne i livet.

• Anonym (L)

hehe, låter lite som min pojkväns lillasyrra, där ska det också servas med hämtning och lämning. Är rätt trött på att föräldrarna beklagar sig för mig men sätter sig  i bilen på två röda så fort hon ringer och ska ha skjuts 200 meter. Som andra sagt, visa att DU inte tänker serva henne. Säger hon "kan du hämta det åt mig?" "kan du laga det till middag?" så säg att du gärna skulle uppskatta lite hjälp. Inget nedlåtande utan mer vänligt "skulle du kunna hjälpa mig med detta". Och som ovan- ska hon någonstans och er bil inte är fin nog så släng fram ett busskort och be henne kolla tidtabellen. Om ni jobbar någon dag så kanske hon kan dammsuga eller handla hem mat så bidrar hon i alla fall med något. Att hon pratar nedlåtande om folk är nog rätt vanligt bland folk i alla åldrar, man gillar inte alla och vissa är lättstörda, sån är nog jag med. Kan brusa upp alldeles för mycket för att jag stör mig på någons kläder t.ex. Det är bara att strunta i, människor är olika. Ibland kan det vara för att söka bråk med, för man tycker det är roligt att argumentera, ge inte henne den möjligheten då det kan försämra er relation. Och det med tältet- jag hatar också allt som har med camping att göra. Naturen, att inte sova i en riktig säng, att behöva gå igenom halva campingen för att kissa mitt i natten, mygg och skit har inte heller varit min grej, det behöver inte betyda att man är för "fin", hon har bara inte det intresset och det får man acceptera. Om ni vill campa kan ni göra det den veckan hon är hos den andra föräldern eller så kan hon för den delen var ensam hemma, det är hon gammal nog för.

• Anonym (mw)

Hitta gemensamt intresse. Serva inte. Berätta hur du vill ha det. Skit i pappan. Allt i valfri ordning eller oordning.

• Anonym (asdf)

Det är inte ditt ansvar att forma henne till en ansvarsfull samhällsmedborgare. Sätt gränser för sånt som påverkar dig och släpp resten.

• Anonym (mw)

Testa, om du vill, att diskutera pappans beteende med henne.

• Anonym (arg)

Jag och pappan pratade om detta igår och han håller fullständigt med mig. Han ska tänka på sitt sätt att inte curla henne och jag har fått ett "ok" att säga ifrån när jag tycker hon uttrycker sig fel och över alla andra. Samtidigt är det en svår sits då jag inte tänker uppfostra henne men försöka guida henne rätt när det blir fel.

• Kriya

Har pappan dåligt samvete för sin dotter? Har de någon odefinierad samvetsskuld mellan sig som dottern lärt sig att hon framgångsrikt kan debitera i olika lägen?

• Anonym (arg)

Nej inget dåligt samvete. Han är med upprörd över hennes uppförande och åsikter men är inte personen som ryter ifrån

• Fjäril kär

Ett tips - för att inte du eller pappan ska bli nån ondsint person som vill henne illa (kan hon tycka alltså) så ska ni sätter er ner med henne och prata med henne i lugn samtalston att ni helt enkelt måste börja med att hon också ska ha arbetsuppgifter i hemmet och ni tillsammans resonerar fram vad som kan vara lämpligt för henne att ha ansvar över.  Sitt eget rum + något övrigt i huset kan vara att rekommendera. 
    Vill hon ses som en stor och duktig person och vill att ni ska lyssna på henne så får hon då börja göra skäl för epitetet tonåring och helt enkelt dra sitt strå till stacken och börja förbereda sig för den dagen hon flyttar hemifrån. 

• Fjäril kär

Ett tips - för att inte du eller pappan ska bli nån ondsint person som vill henne illa (kan hon tycka alltså) så ska ni sätter er ner med henne och prata med henne i lugn samtalston att ni helt enkelt måste börja med att hon också ska ha arbetsuppgifter i hemmet och ni tillsammans resonerar fram vad som kan vara lämpligt för henne att ha ansvar över.  Sitt eget rum + något övrigt i huset kan vara att rekommendera. 
    Vill hon ses som en stor och duktig person och vill att ni ska lyssna på henne så får hon då börja göra skäl för epitetet tonåring och helt enkelt dra sitt strå till stacken och börja förbereda sig för den dagen hon flyttar hemifrån. 

• Fjäril kär

en tanke med att hjälpa till hemma är inte bara inför att flytta hemifrån utan det kan bli en bra grej att köra med lite belöning helt enkelt.

Städar hon sitt rum och gör det hon är ålagd att göra så ger det henne utrymme till att förhandla om saker hon faktiskt vill ha eller vill göra.  

Få henne att förstå att det lönar sig att göra hemsysslor eftersom det är en bra grund till att säga ja till kanske konsertbiljetter i sommar eller köpa en ny säng eller vad det nu kan vara. 

missköter hon sig så är konsekvensen att hon blir utan busskort eller får finna sig i att campa eller vad det nu än är som kan bli konsekvensen av att hon struntar i vad ni säger. 

hon har ett guldläge till förhandlingsbara saker om hon ser hemsysslorna på rätt sätt. 

Svar på tråden Bortskämt bonusbarn