• aussibaby

4 månaders mängd

Hej.

Jag har en 4 månaders bäbis som helammar utan problem. Hon har aldrig erbjudits flaska, men snart ska jag gå på tjejmiddag utan henne och vill gärna att hennes pappa ska kunna mata henne medan jag är ute om det behövs. Jag försökte idag att pumpa bröstmjölk för första gången och fick bara ut 50 ml.

Hur mycket äter normalt en 4 månaders per mål? Räcker 50 ml? Det ser så futtigt ut. Jag ska pumpa igen så klart så att det finns mer att tillgå, men tror ni att de bara äter så mycket per tillfälle? Någon som vet? Tacksam för råd.

• Svar på tråden 4 månaders mängd
  • Jw83

Vi pumpar och ger bröstmjölk på flaska till vår son ett mål varje kväll. Han äter mellan 1-1,8 dl varje gång. Är 4 månader

• Jw83

Mitt tips är att pumpa på morgonen. Då brukar jag få ut 2 dl, på kvällen är det svårare.

En vän till mig var tvungen att ha barnet vid ena bröstet när hon pumpade det andra för utdrivningens skull.

• Jw83

Mitt tips är att pumpa på morgonen. Då brukar jag få ut 2 dl, på kvällen är det svårare.

En vän till mig var tvungen att ha barnet vid ena bröstet när hon pumpade det andra för utdrivningens skull.

• Maddi

Jag ger min ersättning, 2 månaders, som äter ca ca 2-4 timmar emellan oftast varv 3 e. Hon får 120 ml, så 50 låter inte mycket, de åt hon när hon var 5-6 dagar. 

• Maddi
    Jag ger min ersättning, 2 månaders, som äter ca ca 2-4 timmar emellan oftast varv 3 e. Hon får 120 ml, så 50 låter inte mycket, de åt hon när hon var 5-6 dagar.
  • Trippelmamma76

Nej det lär absolut inte räcka med 50 ml. Minst 150 per mål behöver hon ha. Kanske mer. Hon kanske behöver äta mer än en gång, särskilt om det är på kvällen?

Och du måste ju träna på flaska först! De flesta barn accepterar ju inte flaska på första försöket precis.

Du kan frysa in bröstmjölken också, i steriliserade burkar. Då kan du ju "samla ihop" lagom mängd. Tina och värm dem sedan i vattenbad, inte micro. Ett alternativ är ju att testa med ersättning förstås, men det kanske inte känns så kul?

• Trippelmamma76

Nej det lär absolut inte räcka med 50 ml. Minst 150 per mål behöver hon ha. Kanske mer. Hon kanske behöver äta mer än en gång, särskilt om det är på kvällen?

Och du måste ju träna på flaska först! De flesta barn accepterar ju inte flaska på första försöket precis.

Du kan frysa in bröstmjölken också, i steriliserade burkar. Då kan du ju "samla ihop" lagom mängd. Tina och värm dem sedan i vattenbad, inte micro. Ett alternativ är ju att testa med ersättning förstås, men det kanske inte känns så kul?

• Dockan

En del släpper inte till pumpen. Testa att ha barnet vid ens bröstet och pumpa på det andra, kanske fungerar.. Rekommenderar att inte flaska då det kan störa amningen, ge på kopp eller pipmugg?

Din man/sambo kan inte komma med barnet när det är dags att amma? Amningen i sig tar ju inte så lång tid Serbien perspektivet en hel kväll. :)

• Trippelmamma76

Vid 4 månader torde amningen vara väl etablerad och risken för tuttförvirring minimal så jag skulle inte oroat mig för flaska vid vissa tillfällen.

• Dockan

Generellt sätt håller jag med dig Trippelmamma - när man som jag haft ett tuttförvirrat barn blir man kanske mer försiktig. Det går för dn del ja - inte för alla och VILL man amma bör man ju få veta det.

Vi fick problem kring 3 mån då amningen borde varit etablerad.

Svar på tråden 4 månaders mängd