• brownie89

Missnöjd med betyg (högskola): Vad kan man göra?

Hejsan svejsan kära medlemmar! 

Jag är väldigt missnöjd med betyget som min examinator vill sätta på mitt examensarbete. Jag har läst igenom min uppsats och jämför den med andra studentuppsatser (både såna som har fått högre betyg och lägre betyg) och jag anser att min uppsats platsar bland dem som har fått ett högre betyg. Började gråta när jag fick reda på betyget (D).Hur kan jag få ett D när andra studenter som har skrivit nästan identiska arbeten har fått A och B?  Jag  känner mig orättvist behandlad eftersom jag vet att jag uppfyller kriterierna för de högre betygen. Till min fråga nu: Ska man bara acceptera läget och gå vidare med sitt liv eller finns det någon man kan vända sig till om man anser att betyget är helt orimligt? Har läraren alltid rätt, eller kan man överklaga beslutet? 

Tack på förhand!
  • Svar på tråden Missnöjd med betyg (högskola): Vad kan man göra?
  • Spagettimonstret
    brownie89 skrev 2015-06-15 17:40:22 följande:
    Hejsan svejsan kära medlemmar! 

Jag är väldigt missnöjd med betyget som min examinator vill sätta på mitt examensarbete. Jag har läst igenom min uppsats och jämför den med andra studentuppsatser (både såna som har fått högre betyg och lägre betyg) och jag anser att min uppsats platsar bland dem som har fått ett högre betyg. Började gråta när jag fick reda på betyget (D).Hur kan jag få ett D när andra studenter som har skrivit nästan identiska arbeten har fått A och B?  Jag  känner mig orättvist behandlad eftersom jag vet att jag uppfyller kriterierna för de högre betygen. Till min fråga nu: Ska man bara acceptera läget och gå vidare med sitt liv eller finns det någon man kan vända sig till om man anser att betyget är helt orimligt? Har läraren alltid rätt, eller kan man överklaga beslutet? 

Tack på förhand!
    Prata med studentkåren! Brukar finnas studentombud som man kan höra av sig till om just såna här frågor.
  • brownie89

Studerar inte vid KTH så det där känns inte särskilt aktuellt. Jag har fick beröm av min handledare och flera andra. Därför anser jag att betyget är oriktigt. Känner mig ledsen och helt knäckt (mitt självförtroende sjönk ner rejält när jag läste mailet). :(

• brownie89
    Spagettimonstret skrev 2015-06-15 19:12:55 följande:

Prata med studentkåren! Brukar finnas studentombud som man kan höra av sig till om just såna här frågor.

Jag läste att man inte kan överklaga betyg, däremot kan man begära omprövning. Vad är vitsen om det är samma examinator? Hjälper det verkligen att begära omprövning? Känns som att lärarna alltid har "rätt", oavsett vad.
Svar på tråden Missnöjd med betyg (högskola): Vad kan man göra?