• Evapeva

Kontakt med andra i Sthlm som tänker påbörja äggdonation 2015-2016

Hej,

Jag skulle vilja ha kontakt med andra som, precis som jag, börjat fundera och tänker påbörja äggdonation nu till hösten/vintern 2015/2016.

Jag är 40 år, har genomgått ett par missfall under ett års tid. Har nu gjort en fertilitetsutredning på Sophiahemmet. De hittade inga fel förutom att jag har dålig äggreserv (AMH 0,2). Läkaren sa att det med största sannolikhet kommer att vara mycket svårt för oss att få barn med mina ägg eftersom det inte finns så många kvar

Har blivit tipsad om äggdonation och det är mycket som snurrar i huvudet just nu..... Först och främst är det en enorm sorg att jag förmodligen aldrig kommer att få barn med mina egna ägg, att mina gener slutar med mig

Sedan är det alla tankar kring detta med äggdonation. Hur kommer det att kännas att få barn med någon annans ägg? Hur ska man hantera alla känslor, tankar om framtiden? Kommer det att kännas naturligt trots att det är en annan kvinnas ägg och gener? Och trots att barnet aldrig kommer att se ut som jag? Hur ska man berätta för barnet, för alla man känner och NÄR ska man berätta?

Vilken klinik ska man välja? Har hört mycket om Fertinova i Helsingfors/Åbo och även AVA/IVF Riga. Hur tänker ni andra?

Jag skulle gärna vilja ha kontakt med andra här i Stockholmsområdet (så kanske vi kan ses på riktigt och fika och prata om alla frågor och funderingar kring äggdonation. Det skulle kännas enormt bra, just nu känner jag mig rätt snurrig av alla tankar kring äggdonation.

Stor kram!
    Eva

• Svar på tråden Kontakt med andra i Sthlm som tänker påbörja äggdonation 2015-2016
  • hannis12345

Jag ses gärna oxå i sommar;)

Har en remiss inskickad till Huddinge för ett par månader sedan, så nu börjar en låååång väntan till ÄD (pga mitt extremt låga amh...

• ljusslinga84

Hej!
    Jag står i kön till äd i Huddinge sedan ca 2 månader. I vintras fick jag reda på att jag hade kommit i klimakteriet för tidigt. Det har varit väldigt jobbigt på väldigt många plan. Det är nästan omöjligt att prata med sin omgivning om något så privat och även något som känns skamligt. Jag har aldrig haft kontakt med någon i samma situation så det skulle vara väldigt skönt att få dela erfarenheter och tankar

Just nu är jag nog mest oroad för att mitt försök på Huddinge inte ska lyckas (man är bara garanterad ett försök om man inte har egen donator). Samtidigt är  jag ju också lite rädd för vad som ska hända sen, hur omgivningen ska reagera etc etc. Helt enkelt en massa frågor.

Ses gärna och pratar. 

• hannis12345

Hej,

Välkommen in i tråden @ljusslingan.

Vi är typ samma ålder ( jag är 31) så jag vet hur det känns att få reda på att man är i förtidigt klimaterium, känns verkligen overkligt...

Har gått gått på alla utredningar på Huddinge redan?

Min läkare skickade en remiss till Huddinge i april som ligger inne för "bedömning" eftersomjag har extremt låga AMH värde så sa han att ivf troligtvis inte skulle ge resultat.

Nu väntar jag på få komma på mitt första besök påHuddinge..

Har du fått reda på hur lång kötid det är till ÄD?

• nesistas

Hej där!

Jag är 42 år och mamma till ett fantastiskt barn som kom till genom ÄD och anhörigdonation på HS för 8 år sedan. Vi har kämpat många år för första barnet med egna IVF:er och sedan 2 ÄD-försök innan det lyckades. H*n var så värd alla tårar och all väntan när h*n väl kom. Mer efterlängtad och älskad kan man inte vara.Vi fick kämpa många år för syskonförsök också, men nu är jag gravid igen (v 6) med ett ÄD-syskon med samma donator, den här ggr via IVF-kliniken i Umeå.

Vill bara ge er styrkekramar och önskar er all lycka till. Kan absolut tänka mig att komma om det blir en träff i Sthlm i sommar, delar gärna med mig av mina erfarenheter och tankar.

kram Nesistas

• ljusslinga84

Hej Hannis12345! Vad spännade att hitta någon i typ exakt samma sits som jag själv.

Jag har inte varit på Huddinge än men min gynekolog har gjort en basutredning och skickat in remissen. Hon har inte ens nämnt IVF. Mitt ahm är 0,3. 

På bekräftelsen från Huddinge stod det att väntetiden var 10-12 månader men jag pratade med barnmorskan som sa att väntetiden nog var kortare och för några veckor sedan uppdaterades deras hemsida med om att det är 6-8 månaders kötid, vilket ju är jättepositivt. Men kön är väl egentligen till bedömningen och inte till behandlingsstart, så det tar väl ytterligare några månader. 

Vet du när du får komma till ditt första besök på Huddinge? Jag kan rekommendera att prata med barnmorskan i telefon. Hon kan ringa upp om man ringer kliniken.

• hannis12345

Hej nesistas och ljusslingan.

Tack Nesistas för att du delar med dig. Var det pga tidigt klimaterium du gjorde ÄD? Du måste varit tidig att göra det, då det inte varit lagligt så länge;))

Jag är verkligen inte orolig för att det skall göra ont, eller för att barnet inte kommer likna mig. Eftersom jag redanvarit inställd på ÄD från början ( när jag fick reda på mitt låga AMH i mars så är jag redan inställd på det.

Mitt AMH är 0.02 ...

Jag är mest orolig för att det inte skall lyckad.

Eftersom ivf inte är tänkbart så blir ju detta vår "enda " chans!

Just ser är gravida magar allt jag ser på stan;)

@ljusslingan , pratade med huddinge för nån v sedan, hon sa att det var 4-6 mån väntekö på att få komma till "bedömning" men att man har son köplats, som börjar att räknas från remissen skickas in.

Innan v 29 ( när dom stänger) ska dom skickat ut alla kölistor - antar att man då får tid i början av hösten!

Hur länge hade ni försökt innan du gick iväg?

• ljusslinga84

@hannis. Vi hade egentligen inte försökt alls. Jag slutade med p-piller och märkte efter ca tre veckor att kroppen var i obalans (svettningar och hjärtklappning). 

Ja, det jobbigaste är ju att man inte vet om det kommer lyckas. Man vet att man har många utmaningar framför sig.

• EssieS

Jag kommer också gärna om det blir en träff. Det här är så jobbigt att bära på själv, och inget som riktigt går att prata med omgivningen om hur som helst. 

Skulle ni känna er mest bekväma att ses på typ ett café i stan, eller hellre knytis-picknick på någon gräsmatta i en park där man får vara mer ifred?

• nesistas

Hej igen,

Ja hannis12345, jag hade förhöjda FSH-värden och man misstänkte ett för tidigt klimakterium (vilket visade sig stämma). Vi gjorde vår första ÄD helt lagligt, på HS. Blev nyfiken och var tvungen att googla, ÄD har varit tillåtet i Sverige sedan 2003, så vi kan absolut inte ha varit bland de första .

kram till er alla och stort lycka till,

• Stina02

Hej Eva

Jag i samma situation som dig.. Efter 4 misslyckade ivf?er överväger jag nu äggdonation.

Har mycket svårt att hantera sorgen att det inte blev mina egna ägg?att genetiken slutar hos mig.. L

Vet inte riktigt hur jag ska komma över den sorgen..

Har samma frågor som snurrar i huvudet?.

Jag träffas gärna om du vill för en fika  !

• inell

Hej alltihopa! Hoppar in och skriver kort om min sits.Jag gjorde första IVF i Uppsala fick ut 5 ägg bara en blev befruktat fick en dotter 2 år sedan.Känns jätte tungt efter besked att man har inga egna ägg och måste välja annan väg som är lika tuff.Nu jag är 40 år i våras gjorde vi IVF via äggdonation i Estland och blev inget.Helt förstörd och förkrossad vet inte om jag vågar att tänka mig göra om IVF,men jag tror att vi kommer leva med det som finns våra kära dottern.
    Järna skulle tänka mig att träffas och dela med det hela som har gått igenom själv.
    Lycka till alla och var rädd om varandra.

MVH
    inell 

• Allfrida

Hej! Ny här i tråden men är också intresserad av att komma i kontakt med andra som funderar på/ genomgår en äggdonationsbehandling. Vi är inne i ÄD-träsket sen runt 1,5 år tillbaka och har väl nästan blivit veteraner inom området. Vi har gjort två ET och ett FET, ett ET i Huddinge och ett ET och ett FET i Åbo, utan att lyckas. Tanken var att vi skulle göra en ny behandling med en ny donator, med ET i månadsskiftet september/oktober men tidigare i veckan visade det sig att jag inte blivit nedreglerad som jag skulle och vi var tvungna att avbryta och vår donator går till någon annan istället så nu är vi tillbaka på noll igen.

Om ni fortfarande träffas och är intresserade av att få med en till i gruppen hänger jag gärna på någon gång!

• Kvinna72
    Allfrida skrev 2015-09-17 12:51:21 följande:

Hej! Ny här i tråden men är också intresserad av att komma i kontakt med andra som funderar på/ genomgår en äggdonationsbehandling. Vi är inne i ÄD-träsket sen runt 1,5 år tillbaka och har väl nästan blivit veteraner inom området. Vi har gjort två ET och ett FET, ett ET i Huddinge och ett ET och ett FET i Åbo, utan att lyckas. Tanken var att vi skulle göra en ny behandling med en ny donator, med ET i månadsskiftet september/oktober men tidigare i veckan visade det sig att jag inte blivit nedreglerad som jag skulle och vi var tvungna att avbryta och vår donator går till någon annan istället så nu är vi tillbaka på noll igen.

Om ni fortfarande träffas och är intresserade av att få med en till i gruppen hänger jag gärna på någon gång!

Hej, jag är intresserad av att träffas. Vi har även precis varit i Åbo på vårt första möte inför ÄD. Jag skickar ett meddelande med kontakt uppgifter till dig i din inbox.
  • Trollmor05

Hej Eva,

Har du kommit igång med äggdonationen?

Jag är för närvarande i liknande situation. Träffas gärna om du fortfarande vill.

Svar på tråden Kontakt med andra i Sthlm som tänker påbörja äggdonation 2015-2016