Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten
Hej!
Söker ert stöd med amningen av min tre veckor gamla dotter som nästan är omöjlig att amma vid vissa tider på dagen och särskilt på natten. Hon visar tydliga tecken på hunger men när jag för henne till bröstet så vänder hon bort och slänger med huvudet, sparkar och fäktar omkring sig och skriker. Det kan ta en timma eller mer innan hon börjar äta och under tiden så känner jag mig förtvivlad.
Hon föddes 11 dagar innan BF, är mitt första barn, och ser ut att vara lite för tidigt född. Hon har bland annat kvar det fjun på kroppen som brukar ramla av innan födseln. Hon verkar ha lite svårt att svälja men hon äter bra när hon väl kommit igång. Hon verkar allra mest upprörd om hon vaknar och är hungrig men inte har bajsat. Då kan hon i princip inte äta innan hon har bajsat och det kan ta uppemot en timma innan det kommer något.
Bäst fungerar amningen mitt på dagen när hon äter väldigt tätt. Då äter hon varannan timme och jag är väldigt uppmärksam på hennes tidiga hungerssignaler.
Jag skulle vilja veta om någon av er har varit med om detsamma och gjort något som har förenklat amningen. Jag har testat följande:
-Pumpa ur brösten så att de inte är för fulla.
-Ge henne lite av mjölken mer kopp så att hon inte är vrålhungrig (det verkar påskynda bajsandet ibland men hon sväljer också mycket luft.
-Nässpray för att påskynda utdrivningen av mjölk.
-Givetvis att lugna och trösta.
Det som är så hemskt är att jag får ont i magen när hon skriker och jag inte kan mata henne. Jag mår sämre och sämre för varje minut som går och när det gått en timma mitt i natten utan att hon ens börjat suga så jag förtvivlad. I natt fick jag sova totalt fyra timmar.
Jag vill verkligen amma vår dotter så all hjälp och alla tips är tacksamma!