• Autograafsyster

Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten

Hej!

Söker ert stöd med amningen av min tre veckor gamla dotter som nästan är omöjlig att amma vid vissa tider på dagen och särskilt på natten. Hon visar tydliga tecken på hunger men när jag för henne till bröstet så vänder hon bort och slänger med huvudet, sparkar och fäktar omkring sig och skriker. Det kan ta en timma eller mer innan hon börjar äta och under tiden så känner jag mig förtvivlad.

Hon föddes 11 dagar innan BF, är mitt första barn, och ser ut att vara lite för tidigt född. Hon har bland annat kvar det fjun på kroppen som brukar ramla av innan födseln. Hon verkar ha lite svårt att svälja men hon äter bra när hon väl kommit igång. Hon verkar allra mest upprörd om hon vaknar och är hungrig men inte har bajsat. Då kan hon i princip inte äta innan hon har bajsat och det kan ta uppemot en timma innan det kommer något.

Bäst fungerar amningen mitt på dagen när hon äter väldigt tätt. Då äter hon varannan timme och jag är väldigt uppmärksam på hennes tidiga hungerssignaler.

Jag skulle vilja veta om någon av er har varit med om detsamma och gjort något som har förenklat amningen. Jag har testat följande:

-Pumpa ur brösten så att de inte är för fulla.

-Ge henne lite av mjölken mer kopp så att hon inte är vrålhungrig (det verkar påskynda bajsandet ibland men hon sväljer också mycket luft.

-Nässpray för att påskynda utdrivningen av mjölk.

-Givetvis att lugna och trösta.

Det som är så hemskt är att jag får ont i magen när hon skriker och jag inte kan mata henne. Jag mår sämre och sämre för varje minut som går och när det gått en timma mitt i natten utan att hon ens börjat suga så jag förtvivlad. I natt fick jag sova totalt fyra timmar.

Jag vill verkligen amma vår dotter så all hjälp och alla tips är tacksamma!

• Svar på tråden Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten
  • Flickan och kråkan
    Autograafsyster skrev 2015-06-08 10:27:53 följande:

Hej!

Tusen tack för tipsen, detta ska jag testa!!

För att besvara frågorna:

1. Ja, hon går upp i vikt väldigt fint sedan vi fick bukt på hennes förhöjda bilirubin-värden (gulsot) gnm matning varannan timma och vistelse i ljus miljö

2. Nja, pigg vet jag inte. Hon tittar sig nyfiket omkring men så är hon ju också bara tre veckor så hon sover väldigt mycket

3. Hon vaknar 1-2 ggr för mat på natten. Vi har försökt väcka henne också varannan timma men det är det leder bara till katastrof.

4. Jag försöker alltid ligga ner och amma henne på natten men det fungerar aldrig så jag får gå upp och sätta mig i fåtöljen.

Jag vill helst inte igen ersättning utan jag vill amma henne även om jag förstår att det ersättning ett bra alternativ. Jag tycker att amningen helt underbar de gånger det fungerar så därför vill jag inte ge upp det för lättvindigt!

Ja, men då låter det inte alls som någon katastrofsituation. Säger inte det för att förringa problemet utan för att hjälpa dig att lösa det. Amningen fungerar bra då hon växer och går upp fint. Jag har haft en tidig tröttis...De beter sig inte som din dotter . Du behöver inte oroa dig för att hon svälter eller liknande samtidigt som du känner stress över att hon inte tar bröstet på nätterna. Jag tänker lite på att amningen fungerar bäst när hon äter ofta. Nyfödda har väldigt korta sömncykler med mycket ytlig sömn. Ofta kan de ta bröstet då utan att man väcker dem. Har du testat det ? Att när hon rör sig och knorrar lite i sömnen reta amningsreflexer och ge henne bröstet? Drt som fungerat med alla mina tre när de varit ledsna och inte tagit bröstet har varit att vagga samtidigt som jag gett bröstet. Pilatesboll är super att sitta och gunga på om du har en sådan. Går fint att gå med så klart men tyngre. Och appropå att liggamma. För mig har det alltid gått bättre med "fel" bröst. Om jag legat på vänster sida och haft barnet till vänster om mig så har jag ammat med höger bröst.
  • Anonym (D)
    Anonym (erfaren) skrev 2015-06-08 10:32:08 följande:
    Då du inte vet något om ersättning så tycker jag att det var dumt skrivit. För det är ingen som jag tror vill att hon ska sluta att amma... att ge ersättning och även amma är bara bra och inte tvärtom. Det handlar inte om att ta bort ett mål mat för den lille/lilla. Utan man ammar och ger ersättning också. Barnet mår inte dåligt av det. Tvärtom om  så finns det mycket bra vitaminer och framför allt järn i ersättningen. Därmed inte sagt att det är bättre än att amma. Men att kombinera är bara bra istället för att hon ska känna sig stressad över att den lilla inte vill ta hennes bröst på natten. Så kan hon ge henne ersättning då istället.
    Det går oftast att få amningen att fungera även om man väljer att ge ersättning emellanåt.

• Rocket Mania
    Anonym (erfaren) skrev 2015-06-08 10:32:08 följande:
    Då du inte vet något om ersättning så tycker jag att det var dumt skrivit. För det är ingen som jag tror vill att hon ska sluta att amma... att ge ersättning och även amma är bara bra och inte tvärtom. Det handlar inte om att ta bort ett mål mat för den lille/lilla. Utan man ammar och ger ersättning också. Barnet mår inte dåligt av det. Tvärtom om  så finns det mycket bra vitaminer och framför allt järn i ersättningen. Därmed inte sagt att det är bättre än att amma. Men att kombinera är bara bra istället för att hon ska känna sig stressad över att den lilla inte vill ta hennes bröst på natten. Så kan hon ge henne ersättning då istället.
    Anonym (D) skrev 2015-06-08 10:50:37 följande:
    Det går oftast att få amningen att fungera även om man väljer att ge ersättning emellanåt.

Varför skulle jag inte veta något om ersättning? 

TS vill amma, då utgår vi från det när vi svarar. Att ge ersättning, speciellt på natten, är inte bra ur amningssynpunkt. Det kan vi tycka vad vi vill om men det ändrar inte de fakta som finns kring amning. TS har klargjort att hon vill amma, ingen här är emot ersättning per ce men nu är det bara inte aktuellt, ok?

Och svaret från Anonym (D) är väl ett av svaren till varför man bör undvika ersättning om man vill amma. "Det går OFTAST...". 

• Anonym (D)
    Autograafsyster skrev 2015-06-08 09:14:02 följande:

Hej!

Söker ert stöd med amningen av min tre veckor gamla dotter som nästan är omöjlig att amma vid vissa tider på dagen och särskilt på natten. Hon visar tydliga tecken på hunger men när jag för henne till bröstet så vänder hon bort och slänger med huvudet, sparkar och fäktar omkring sig och skriker. Det kan ta en timma eller mer innan hon börjar äta och under tiden så känner jag mig förtvivlad.

Hon föddes 11 dagar innan BF, är mitt första barn, och ser ut att vara lite för tidigt född. Hon har bland annat kvar det fjun på kroppen som brukar ramla av innan födseln. Hon verkar ha lite svårt att svälja men hon äter bra när hon väl kommit igång. Hon verkar allra mest upprörd om hon vaknar och är hungrig men inte har bajsat. Då kan hon i princip inte äta innan hon har bajsat och det kan ta uppemot en timma innan det kommer något.

Bäst fungerar amningen mitt på dagen när hon äter väldigt tätt. Då äter hon varannan timme och jag är väldigt uppmärksam på hennes tidiga hungerssignaler.

Jag skulle vilja veta om någon av er har varit med om detsamma och gjort något som har förenklat amningen. Jag har testat följande:

-Pumpa ur brösten så att de inte är för fulla.

-Ge henne lite av mjölken mer kopp så att hon inte är vrålhungrig (det verkar påskynda bajsandet ibland men hon sväljer också mycket luft.

-Nässpray för att påskynda utdrivningen av mjölk.

-Givetvis att lugna och trösta.

Det som är så hemskt är att jag får ont i magen när hon skriker och jag inte kan mata henne. Jag mår sämre och sämre för varje minut som går och när det gått en timma mitt i natten utan att hon ens börjat suga så jag förtvivlad. I natt fick jag sova totalt fyra timmar.

Jag vill verkligen amma vår dotter så all hjälp och alla tips är tacksamma!

Självklart så ska du försöka med att få fart på amningen,men visar det sig sen att det inte fungerar finns ju ersättning att tillgå som är som är framställt för att efterlikna bröstmjölk så mycket som möjligt.
  • milanoco

Vår lilla tjej var likadan de första veckorna. Det som funkade bäst då var att "väcka henne" genom att byta blöja och gå nåt varv runt huset, för som nyvaken och hungrig gick det inte heller att mata henne nattetid. Det var som att hon yrade i sömnen nästan och att bryta fokus hjälpte henne fatta vad som pågick och då åt hon. Sen liggammade vi i sängen tills hon somnade om.

Efter nån månad ändrades det och hon kunde istället äta i sömnen och däckade direkt vid bröstet. Lustigt att barn kan ändras på en klackspark sådär :)

• Anonym (erfaren)
    Rocket Mania skrev 2015-06-08 11:32:36 följande:
    Anonym (D) skrev 2015-06-08 10:50:37 följande:
    Varför skulle jag inte veta något om ersättning? 

TS vill amma, då utgår vi från det när vi svarar. Att ge ersättning, speciellt på natten, är inte bra ur amningssynpunkt. Det kan vi tycka vad vi vill om men det ändrar inte de fakta som finns kring amning. TS har klargjort att hon vill amma, ingen här är emot ersättning per ce men nu är det bara inte aktuellt, ok?

Och svaret från Anonym (D) är väl ett av svaren till varför man bör undvika ersättning om man vill amma. "Det går OFTAST...". 

Varför du inte vet något det ser man på hur du skriver...
  • Autograafsyster

Tack för alla fina svar! Det känns fint att veta att det är fler som har varit i vår situation och nu känner att jag har ditt nya tips och knep att testa.

Vem hade kunnat ana att amning var så knepigt!

• imamma

Hej. Min tös är nästan jämnårig och håller på likadant ibland. Har du provat Sempers magdroppar? Kan hjälpa henne med magen, tipsade mitt bvc om. Kanske är tarmarna omogna än och hon har ont i magen. Kan öven rekommendera spädbarnsmassage och prova att amma med bebis sittande. Försök även få henne att rapa.

Har upptäckt att min lilla äter bäst när hon håller på och vakna eller är arg så det gäller att passa henne. På natten missar jag tyvärr ibland. Mitt tips är isåfall att prova att amma, går det inte så pressa ut mjölk och låt henne smaka på fingret (så kommer hon kanske på att hon vill äta), annars sluta försöka en stund. Lek i babygymmet/ bär runt/hitta på annat. Om du blir stressad spänner du dig och mjölken rinner inte till, hon blir frustrerad och allt blir en ond cirkel. Inte kul att gå upp på natten men bebis bryr sig inte och det är bara en kort period. Försök också att inte räkna sömntimmar, sömnbrist är jobbigt men inte mycket att göra åt.

Så länge hon växer ordentligt så får hon i sig vad som behövs. Skulle inte rekommendera ersättning om det inte behövs, risken är att hon tycker det är enklare att äta i flaska (rinner lättare) och då får du ytterligare problem.

Andas lugnt och försök att inte stessa. Bebisskrik är jättejobbigt men inte farligt. Lycka till

• Elzaza

Hej! Vår son ville inte riktigt ta bröstet i början men med amningsnapp gick det fint. Jag upplevde att han hade svårast att suga nattitid, vet inte om det berodde på att han var trött, det var mörkt i rummet etc, men med nappen på gick det bra. Efter ca 2,5 månader kunde han äta bra även utan amningsnappen. Kanske inte är rätt för er, men ett tips om det inte blir bättre. Vi köpte också magdroppar då vi upplevde att vår son hade magknip och kunde skrika på natten pga det och verkade hjälpa. Lycka till!

• Anonym (:))

Det var så här för mig ett tag. Jag vet inte om det var hormoner med i spelet men jag grät floder när jag fick komplettera med ersättning. Jag ville så gärna amma och det kändes som jag var på väg att misslyckas. Så en dag tog pappan barnet och gav henne lite ersättning, hon lugnade ner sig 8ch jag stressade ner. Därefter ammade jag. Detta funkade perfekt tills jag kände att jag hade tillräckligt med mjölk för att ta bort ersättningen.

För min del var det nog så att stressen och frustrationen gjorde att det inte rann till ordentligt. Sen lärde jag mig slappna av under amning och då kändes det som att kroppen släppte ifrån sig mer mjölk.

Det är otroligt svårt att amma ett hysteriskt barn och man blir ofta själv uppjagad. Anledningen att jag skriver att det inte är fel med ersättning var att jag själv kände mig som en dålig mamma som misslyckades innan barnet ens var några månader. Hade verkligen velat ha någon som sa att det är okej hur det än blir, man gör det som fungerar bäst!!

• Anonym (:))

Kan tillägga att bebis fick ersättning från medelas flaska från apoteket. Det krävs samma sugteknik som med bröstet och fungerar ej som en vanlig flaska. Den rekommenderas vid delamning!

• Voodoodoll

Min dotter gjorde exakt samma sak på nätterna. Hon blev för hungrig så hon blev desperat, även om det gick 2-3 h mellan amningarna (om dagen 1-2). Hon hade lite grepp-problem me det var mycket bättre, om än inte helt bra, om dagarna. Jag löste det genom att ställa klockan på varannan så hon inte blev sådär extremt hugrig. Sist men inte minst: det går över! Håll ut!

• Autograafsyster

Tack igen för era berättelser!

Har precis varit uppe två timmar med dottern. Känns mycket enklare nu när jag vet att vi är flera som delar denna erfarenhet. Det som verkar funka bäst är att ta det väldigt lugnt, låta henne äta när hon är redo för det och hjälpa till lite ibland genom att låta henne suga på ett finger. Inget funkar om hon inte har bajsat så det måste man vänta in.

I natt valde jag att strunta i att det är natt och plockade ur en diskmaskin och städade upp i köket. Det lugnade henne så att hon somnade i bärsjalar. Det tog två timmar men vi bråkade inte så det var guld värt!

Kram på er alla!

• gbgumman

Hej ingen av mina barn har betett dig så som du beskriver. Men nr 1 var riktigt svår att fånig börja amma. Vi löste det med en ammningsnapp som vi ganska snart fasa ut. Men det jag vill säga dig är att ammning är för många (bebisen och vuxen) svårt i början. Men båda lär sig efter ett tag. Jag tror säkert det kommer ske med er också. Prova lite olika tips och se vad som händer. Tex mitt första barn kunde inte ligga och amma medan nr 2 älskade det. En det tror jag plötsligt det släpper.

Svar på tråden Enorma amningsproblem, nyfödd tar ej bröst på natten