• Copyjulia

Hur högt värde vid grav.diabetes?

Jag är i v 33 och har under hela graviditeten haft jättelågt blodsocker trots att jag äter massor av godis. Var likadant vid min förra graviditet, jag hällde i mig godis men blodsockervärdet var lågt hela tiden.

Men i går når jag tog prover på MVC var mitt värde högt, 8,7. Jag ska ta om provet om 2 v och är det inte bättre då ska jag göra en glukosbelastning (eller vad det nu kallas). Men alla andra ggr jag tagit proverna har det varit när jag inte ätit på flera timmar, nu togs provet bara 20 min efter att jag ätit frukost. Tänker att det måste spela in? Någon som har erfarenhet? Min BM sa att det kunde spela in men inte så mkt eftersom jag bara åt en ostmacka. 

• Svar på tråden Hur högt värde vid grav.diabetes?
  • Copyjulia

Förresten, någon som vet om 8,7 är ett högt värde? Eller är det på gränsen?

• Copyjulia
    finskaflikkan skrev 2015-06-14 12:46:46 följande:

man ska inte ta ett prov så nära inpå efter man ätit utan 1,5-2timmar efter först! 

Ja, jag tyckte det var konstigt att min bm tyckte det var ok att jag skulle ta provet så nära inpå att ha ätit. Som sagt har jag varit fastande alla andra gånger. Men jag tror hon menade att värdet var alldeles för högt för att bara ha ätit en ostmacka. 
  • Erika 146

Hej! Har grav diabetes och hade med första oxå. 8,7 är högt men det ska gå över 9 för att göra glukosbelastning. Normalvärde 1,5-2h efter en måltid ligger på 6,5-7,5 och normalvärde innan måltid 4,5-5,5.

• lillefröe

Mja, tycker det var lite högt om du bara ätit en ostmacka.. tror det är helrätt att du ska göra glukosbelastning om det är lika högt nästa gång. 

• Copyjulia

Om det skulle visa sig vara gravdiabetes, vad gör man egentligen då? När jag har hunnit göra en ev glukosbelastning kommer det bara att 3 veckor kvar till mitt planerade snitt. Lägga om kosten förstår jag ju, men det har jag redan gjort. 

• Erika 146

Du kommer få träffa diabetesläkare som förmodligen ordinerar insulin, sen till en diabetessköterska som visar hur du gör med insulinet och när du ska ta och hur ofta det ska tas blodsocker/dag. Du blir förmodligen erbjuden att träffa en dietist oxå. Sen får man hämta ut allt kostnadsfritt på Apoteket via recept.

• Minza83
    Erika 146 skrev 2015-06-15 07:19:32 följande:

Hej! Har grav diabetes och hade med första oxå. 8,7 är högt men det ska gå över 9 för att göra glukosbelastning. Normalvärde 1,5-2h efter en måltid ligger på 6,5-7,5 och normalvärde innan måltid 4,5-5,5.

Fast nya nationella riktlinjer från socialstyrelsen har bestämts. Är man gravid och får 8.5 efter 2h glukosbelastning så har man graviditetsdiabetes.
  • Erika 146

Minza83
    Jag har faktisk ingen koll på värdena efter en glukosbelastning. De jag prata om är normalvärden och det värde jag vet (9,0) Ska man inte ligga över vid ett spontant blodsocker prov hos mvc. Ligger man över 9,0 blir man inbokad direkt för glukosbelastning. Eller som i trådstartarems fall, får göra ett spontanprov igen innan det ev blir en glukosbelastning.

• finskaflikkan
    Erika 146 skrev 2015-06-17 07:21:18 följande:

Minza83
    Jag har faktisk ingen koll på värdena efter en glukosbelastning. De jag prata om är normalvärden och det värde jag vet (9,0) Ska man inte ligga över vid ett spontant blodsocker prov hos mvc. Ligger man över 9,0 blir man inbokad direkt för glukosbelastning. Eller som i trådstartarems fall, får göra ett spontanprov igen innan det ev blir en glukosbelastning.

ja precis så. Så är de för mig med, får ta bs-kurva nu idag och imorn och före måltid/fastande ska de enligt dia.ssk ligga på mellan 4-6 och inte högre än 9,  2 timmar efter mat..  
  • Copyjulia

Jag hade inte diabetes. Tog ett nytt prov i morse och det var helt normalt trots att jag även då hade ätit ca 1 h innan. 

Svar på tråden Hur högt värde vid grav.diabetes?