• Glovey

Hjälp min katt på 1 år kissar på kläder

Nu håller vi på att bli galna!

Våran katt på 1 1/2år kissar på allt mjukt som ligger på golvet, om vi tex har lämnat nåt klädesplagg eller nånting mjukt son ligger på golvet så går hon och kissar på det. Det började för ca 6 mån sen och då var hon okastrerad så då trodde vi att det var på grund av revir då vi har en till hona hemma (kastrerad), så vi bokade in en tid hos veterinär. Nu har det gått ca 2 månader efter operationen men hon fortsätter med detta kissande!

Vi är noga med att göra rent kattlådan och testat olika sorter utav kattsand men det blir ingen förändring.

Vad kan det bero på? Nån som vet?

- Just fight for it
  • Svar på tråden Hjälp min katt på 1 år kissar på kläder
  • Birmafröken

Hur många lådor har ni?

Vilken typ av lådor är det? Med eller utan huv, med eller utan lucka?

Exakt vilken sand har ni i lådorna?

Hur ofta rensas lådorna?

• Birgitta02

Det kan bero lite på att det nån gång gjort ont när hon kissat i lådan. Och lärt sig att det går att kissa utanför. Kissar den dessutom på nåt mjukt så vet katten att den inte får urin på tassarna - det mjuka suger upp.

Jag tror din katt helt enkelt fastnat i en ful vana. Honkatter pinkar inte revir på samma sätt som hanar. Det kan också bero på missnöje - kanske den borde vara ensamkatt?

Vad man gör åt saken har jag tyvärr ingen aning om. Du verkar ha provat en del. Men testa feliway. Köps hos veterinär och pluggas in i eluttaget. Den utsöndrar feromoner och verkar lugnande på många katter.

• Glovey
    Vi har en låda som vi alltid haft innan och då har det inte varit något problem.
    Det är en låda med huv och lucka som vi också alltid haft, vi har haft henne sen 12 veckors ålder och det var inga problem innan.
    Nu har vi Everclean, less track och lådan rensas varje dag!

Hon var ju inte såhär när det var tre katter i hemmet, dock så flyttade vi i Juli förra året och då följde bara hon och den andra med och den tredje fick stanna hos sambons mor. Kan det vara därför hon kanske börjat? På grund av flytten alltså?
    När dom var tre stycken så delade dom på en låda med lucka och tak och då var det inga problem.

Om det är värt att nämnas, när hon löpte första och sista gången innan kastreringen så revirkissade hon på saker, hon gick även förbi mig och sprutade på mig. 
    - Just fight for it
  • Birmafröken
    Glovey skrev 2015-06-02 21:54:55 följande:
    Vi har en låda som vi alltid haft innan och då har det inte varit något problem.
    Det är en låda med huv och lucka som vi också alltid haft, vi har haft henne sen 12 veckors ålder och det var inga problem innan.
    Nu har vi Everclean, less track och lådan rensas varje dag!

Hon var ju inte såhär när det var tre katter i hemmet, dock så flyttade vi i Juli förra året och då följde bara hon och den andra med och den tredje fick stanna hos sambons mor. Kan det vara därför hon kanske börjat? På grund av flytten alltså?
    När dom var tre stycken så delade dom på en låda med lucka och tak och då var det inga problem.

Om det är värt att nämnas, när hon löpte första och sista gången innan kastreringen så revirkissade hon på saker, hon gick även förbi mig och sprutade på mig. 
    När man utreder orsaker till felkissande är lådsituationen det första man bör titta närmare på (förutom eventuella medicinska orsaker).

Att en befintlig lådsituation har accepterats tidigare (ibland i flera år) spelar ingen roll. Brister i lådsituationen är den vanligaste orsaken till felkissande, men kattägaren missar ofta den anledningen eftersom katten har använt lådan till synes utan problem tidigare.

Jag ser flera uppenbara brister i dina katters lådsituation utifrån katters naturliga behov och beteeenden.

1. Antal lådor: Till 2 katter bör man ha 3 lådor. Eventuellt fler om felkissande redan uppstått.

2. Typ av låda: Lådorna bör vara stora och öppna. Svängluckan bör definitivt ta bort (eventuellt även huven).

3. Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + helst även när man märker att någon har bajsat (om man är hemma då).

Sanden är bra, om den är oparfymerad.

.
Svar på tråden Hjälp min katt på 1 år kissar på kläder