• Anonym (Någon fler)

Tappar andan vid insomning

Vill höra om någon fler lider av samma sak som mig. Har under många års tid lidit utav ångest mer eller mindre. Lider även utav hypokondri som i kombination med ångest kan vara ganska jobbigt. 
    På slutet kan jag precis vid insomning tappa andan så jag i ren panik sätter mig upp och får kippa efter andan. Det händer inte under natten utan bara precis under insomning. Vet inte om det är tungan som täpper till eller vad det är. Har kunnat få såhär under många år men väldigt långt mellan gångerna. Nu på slutet har det blivit oftare. Någon fler som känner igen sig?

• Svar på tråden Tappar andan vid insomning
  • Ullica

Ja, jag har på senare tid råkat ut för detta flera gånger - det är nästan så att jag drar mig för att gå till sängs. Precis som du beskriver det så fungerar andningen när jag väl har somnat. Jag har också funderat på vad det är som händer. Tungan, slappt svalg etc etc. Men du antyder att du har ångest och det kanske är så att jag har litet av ångest eller hypokondri utan att jag är medveten om det. Det är närstående som dött hastigt t ex och som jag går och tänker på och tankarna kommer mer när det är dags att sova. Kanske bäst att fråga sin läkare om detta. Ibland tänker jag att det är hjärtat som slår konstigt - för jag har litet hoppigt sådant - men jag försöker vara logisk och cool. Vad tänker du göra åt saken?

• Skräpkompetessa

Hej, hittade hit i chock efter andningsuppehåll vid insomning. Hade ett sådant i förrgår kväll. Det var inte första gången men det är länge sen sist. Så nu i kväll fanns rädslan där. Somnade först någongång efter 5 på morgon och fick anfallet igen. Är nu så orolig och ledsen över att det ska vara så här. Blir så rädd och håller på att få panikattacker samtidigt. Första gångerna jag drabbades av detta var för över 20 år sedan och då tillsammans med panikångest som direkt påföljande till andningsuppehållet. Fick då av läkare ordinerat en medicin (tror att det hette Xanor, osäker) men det hjälpte inte mot andningsuppehållet, den kändes bara ännu otäckare.

Vet inte vad jag ska göra. Det lugnar åtminstone ngt att höra att jag inte är helt ensam om det (som jag har trott)

• Anonym (safe ride)

Ni som somnar okontrollerat.(sömnapne) som jag förstått det.
    Tänk på att inte köra bil ! En släkting gjorde det och hamnade på upp o ner! 
    En fara för er själva och er omgivning bakom ratten. Va rädda om Er!

Beklagar tillståndet!

• Anonym (....)
    Anonym (safe ride) skrev 2017-12-07 07:20:32 följande:

Ni som somnar okontrollerat.(sömnapne) som jag förstått det.

Tänk på att inte köra bil ! En släkting gjorde det och hamnade på upp o ner! 

En fara för er själva och er omgivning bakom ratten. Va rädda om Er!

Beklagar tillståndet!

Somna okontrollerst är inte sömnapné utan narkolepsi. Inte samma sak som det pratas om i ts ellernm diskuteras i tråden. Vid narkolepsi får man oftast inte ens köra bil.

Sömnapné är när man har andingsuppegåll i sömnen.
  • Anonym (safe ride)
    Anonym (....) skrev 2017-12-07 07:41:06 följande:
    Somna okontrollerst är inte sömnapné utan narkolepsi. Inte samma sak som det pratas om i ts ellernm diskuteras i tråden. Vid narkolepsi får man oftast inte ens köra bil.

Tack för din rättning!
  • Yesnoperhaps

Den här tråden måste jag lyfta.

Visst man har vaknat av brist på luft vid sömn, men det man utvecklat nu är irriterande. Nu är det på det stadiumet att man nästan vägrar sova.

Allt blommade ut vid en båtresa i Kroatien. Vaknade mitt i natten fullständigt panikslagen.

Ingen luft, instängd och ett fruktansvärt konstant ljud från en intilliggande båt. Panik. Var tvungen att komma ut i friska luften på land. Trodde jag fått en allvarlig släng av klaustrofobi. I fortsättningen sov jag med kabindörren öppen.

När jag kom tillbaka till Sverige konstaterades att jag hade lunginflammation. När jag andades pep jag mest. Så inte undra på att jag fick andnöd när jag skulle sova.

Jag försökte med allt. Försökte sitta sovandes i en fåtölj. Och med högt under huvudet i sängen.

Men de panikslagna uppvaknaderna fortsätter. Man försöker byta sängplatser. För vaknar man plötsligt upp känns instängdhet extra jobbigt.

Vet inte vad som händer, men ska till läkaren om några veckor.

• Anonym (Hm)

Jag har det också ibland. Vaknar av att det känns som att jag slutar andas. Sätter mig också upp så fort jag kan.

• Phantomen1982

Hej,

Tråden är lite gammal men hamnade här när jag googlade för egen del. Allt började med att jag i början av året (januari) kände dessa kvävningsanfall vid insomning och ibland i vila. Reagerade till en början kraftigt med hjärtklappning mm men vande mig lite sen då jag tillslut somnade. Senare i början av mars kom en extrem trötthet och sjukdomskänsla. Är fortfarande onormalt trött och energilös vilket är jobbigt. Kan känna vis ostadighetskänsla ibland också.

Någon som känt liknande? Någon som kommit till bot på sina beskrivna problem?

• Anonym (Någon fler)

Tänkte höra hur det går för alla med sina besvär. För mig kommer och går det fortfarande. Just nu är jag inne i en så period igen vilket är enormt stressamde.

• Phantomen1982

Hej, såg senaste inlägget nu! Problemen är inte lösta, symptomen kvarstår och vidare läkarutredningar pågår....

Hur går det för dig/er?

• Anonym (...)

Hostar du mycket? Astma? Om det är sömnapne el astma också för den delen bör du kolla upp det..

Jag har astma o kan ibland precis när jag somnat vakna i ren panik o extrem hosta o hela strupen snörs igen , händer de gånger när jag är förkyld t ex enbart..

Annars har de hänt mig när jag under en period led av fruktansvärd panikångest. Så fort jag somnade vaknade jag alldeles förvirtad i ren panik o hyperventilerade som tusab med en skyhög puls.. benen ville springa .. flög bokstavligen upp i sängen. Fick atarax mot oro som hjälpte mig sova lite.. är de ångest är de obehagligt men ofarligt men astma o sömnapne bör man kolla upp

• Anonym (Någon fler)

Jag har inte astma så det har nog inget med saken att göra. Detta kommer och går och nu har det det kommit tillbaka och blir som en ond cirkel. Spelar ingen roll om jag lägger mig för natten eller om jag håller på att somna i soffan. Jag tror att det förmodligen är det undermedvetna som gör det eftersom jag är orolig för att det ska hända.

• Anonym (Z)

När jag sover på rygg så faller tungan bak och täpper till andningen. Vaknar med ett ryck ohjärtklappning och kan dra efter andan. Ibland bara vaknar på mogonen med huvudvärk o en känsla av att jag inte fått syre under natten.

Händer inte så mycket om jag sover på sidan

• Esom

Hej alla! Satt o googlade på detta då jag tappar andan så fort jag ska slappna av o sova o hittade hit. Bättre sent än aldrig😄Ni som har skrivit här har ni fått något svar på vad orsaken är till andnöden? Har detta varje kväll o är rädd för att lägga mig. Mvh Lina

• Anonym (Någon fler)

Jag kan fortfarande känna av detta. Just nu kommer det även när jag sättet mig i soffan efter middagen och är trött efter dagen. Känns som jag plötsligt ska somna men rycker till få det känns som kroppen ?stänger av? 

• Xenia
    Anonym (....) skrev 2017-12-07 07:41:06 följande:

Men om vaknar flera gånger under natten pga sömnapné blir sömnen störd och då blir man dagtrött. Då ökar också risken att man somnar vid ratten.
  • Nelphie

Hej, detta började för 4 månader sedan för mig, varje kväll, ibland flera gånger om. 

Vad jag tror kan vara anledningen:

1. röker extremt mycket laglig cbd + tobak i en "vattenpipa/bong"
    Vilket cloggar ihop lungorna och då jag rökt i 15+ år så är det kanske så att dom håller på att stelna och kan knappt gå på automatic längre.

2. Sover i en bäddsoffa under ett 7 månaders arbete där jag ligger borta, och tror att strupen blir blockerad pga hur jag ligger, oftast att man somnar till tv'n och då kanske det blir fel läge.

3. Sover på rygg, aldrig sovit på rygg, ligger alltid som en död Halo karaktär som blivit sprängd, och då händer detta aldrig. Men såfort jag somnar på rygg i denna soffa så händer detta. 

Mitt tips: om du sover på rygg, försök ha kudden så du endå stirrar automatiskt rakt upp i taket, utan tryck i nacken.

Löser det sig inte så sök vård.
    Jag personligen tvångsarbetar åt familjen i en restaurang just nu och helt ärligt hoppas på att inte vakna ibland så jag undviker vård LOL 🤣🤣🤣

• Anonym (Någon fler)

Jag tittar in och vill väcka lite liv i denna tråd igen. Hur går det för er andra gällande detta? Jag har återigen en period där det precis i insomningsögonblicket känns som jag stänger av och inte andas eller någonting. Jag kippar efter andan och kvicknar till och då är allt som vanligt. Ibland händer detta flera ggr innan jag somnar men jag vaknar alltid utvilad på morgonen. Vad tusan är det som framkallar detta?

Svar på tråden Tappar andan vid insomning