Nidingbane skrev 2015-06-03 23:10:53 följande:
Själv tror jag emellertid att ett sådant brädspel som t ex schack aldrig hade uppfunnits om det inte vore så att man en gång i tiden tyvärr haft ganska bestämda åsikter om det här med människans värde.
Det var dock då det. Nu är det emellertid andra tider och jag säger definitivt inte emot dig i det du skriver.
Vad tycker du förresten själv själva människovärdet står för? Det skulle vara intressant att veta eftersom du förövrigt verkar ha så bestämda åsikter om det hela. Berätta gärna också varför du tycker som du gör.
Om man sätter värde =att ha en funktion i samhället så visst finns det väl personer som skulle kunna sägas ha högre värde än andra. Men även individualister som jag måste med tilltagande ålder och vishet

erkänna att det är helheten som gör laget.
Det hjälper mig inte att ÖB är på plats om jag behöver en njurtranslantation och alla läkare som kan det sippar drinkar i Malibu just då. Men blir det krig är onekligen ÖB en ganska viktig person. Så mitt flummiga svar blir "det beror på".
Jag personligen kan ju tycka att en person som river ner och förstör samhället inte har gjort sig förtjänt av dess förmåner, men samtidigt måste man få lov att protestera inom rimliga gränser, för det är väl inte säkert att vi här har de bästa spelreglerna av alla länder på jorden i alla sektorer? Det är också normalt mer lönande att försöka vårda personer som inte fungerar tillbaka till samhället om vi kan, än att stöta ut dem.
Men jo, jag är bestämd och jag kan vara dömande även om jag försöker minska på det.
Om jag bestämde kanske det vore så att den som förstör eller hindrar en ambulans eller räddningsfordon får betala sin vård till fullpris i ett par år, för att verkligen inskärpa i medborgarna att detta är livsviktiga funktioner som inte får fallera. Den som blir dömd för miljöbrott måste göra städtjänst i naturen under så lång tid som det tar för föroreningen att försvinna eller lösa ut timmarna med en stor summa pengar. En sådan lösning hade inneburit att spridande av vissa högresistenta kemikalier eller radioaktivt material = livstids arbetande för att sanera miljön. Som jag ser det har dessa personer utraderat en del av sitt samhällsvärde och måste jobba för att få tillbaka det igen.
Det är egentligen inte konstigare än att man blir utslängd från gymet om man beter sig illa.