• Nidingbane

Har vi människor i praktikern samma värde i vardagens alla vemödor och beskymmer?

I och med att det nu börjar bli sommartider så betyder detta också Pride-tider dvs. alla är lika mycket värda oavsett sexuell läggning även om Pride mer och mer även blivit en manifestation rent för människor lika värde.

Men nu är frågan den om du verkligen tycker att alla människor har samma värde i praktiken? För det är en sak att tycka att alla borde ha samma värde. En annan om man nu tycker att livet i stort verkligen ser ut på så sätt? 

Ser livet verkligen ut på så sätt? Har vi människor verkligen samma värde i vardagens alla ve mödor och bekymmer? Tror du någonsin att alla människor kan uppnå samma värde i praktiken?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Har vi människor i praktikern samma värde i vardagens alla vemödor och beskymmer?
  • sextiotalist

Man måste skilja på det subjektiva och det objektiva. För mig personligen så är inte alla lika värdefulla för mig. Men det har ingenting med personens sexuella läggning, etnicitet eller hudfärg, religion.

Objektivt så har alla människor samma värde. Däremot kan en persons handling minska en person "värde"

Men vad har Pridefestivalen med detta att göra?

• Nidingbane
    Gosig skrev 2015-05-28 23:17:58 följande:
    Syns rätt så tydligt med din benämning på Pride som om det vore något att ta fram i frågan om mänskliga rättigheter. Människan är naturligt närmast sig själv inget fel på det, självklart mänskliga rättigheter, vilket inte betyder att det måste arrangeras Pride.
    Jag ser Pride såsom något fint och som något som vi bör vara rädda om. Och jag förstår definitivt inte hur du har fått till det som du fått det. Jag tog Pride såsom ett bra exempel. Men du tolkar det precis tvärtom? Och självklart är jag nu ledsen att frågeställningen verkar missförstås.

Men nu är frågan den om nu verkligen alla människor har samma värde i praktiken? Objektivt tycker jag självklart alla människor har samma värde, men hur ser verkligheten ut?

För det är en sak att tycka att alla borde ha samma värde. En annan om man nu tycker att livet i stort verkligen ser ut på så sätt?

Kort så tycker jag man borde kunna göra mycket mer.

• greta2

[quote=75361697][quote-nick]sextiotalist skrev 2015-05-29 00:12:03 följande:[/quote-nick

Objektivt så har alla människor samma värde. Däremot kan en persons handling minska en person "värde".

[/quote]

Så tycker jag också. Röstade därför "nej".

• Nidingbane

Att jag skrev som jag gjorde berodde på att jag helt enkelt trodde att Pride stod för något mer än sexuell jämlikhet och jämställhet idag. Jag trodde denna manifestation mer generellt idag gick ut på att befästa tanken på alla människor lika värde. Då tänker jag speciellt på hur programmet ser ut idag inför alla dessa Pride festivaler. Själv stöttar jag emellertid den helhjärtat eftersom jag själv ser mig mer såsom en Queer personlighet!

• Nidingbane
    Överste Senap skrev 2015-05-28 23:11:04 följande:
    Och vad tycker du? Skiljer din syn sig från min?

Jag ser många olika sätt att tolka värde och ställde därför följdfrågor för att se om vi menade samma sak. Fortfarande inte klar på om vi gör det.
    Jag håller med, men erkänner samtidigt att du gjorde det svårt för mig. För värdet kan naturligtvis förändras rent känslomässigt. Grundvärdet är dock detsamma. http://www.manskligarattigheter.se/sv/vem-gor-vad/forenta-nationerna/fn-s-allmanna-forklaring
  • Nidingbane

Jag tänkte också på följande när jag startade tråden.

Om man nu t ex ska hjälpa någon att flytta ett tungt föremål, så är det väll förstås av större värde om man nu är stark så man orkar flytta föremålet.

Eller

Om man nu ska hjälpa någon med att t ex dela ut reklam snabbt, så är det väll förstås av större värde om man nu är snabb och kvick.

Eller

Om man nu behöver klara av en uppgift på ett företag, så är det väll förstås av större värde om man har en utbildning så man klarar uppgiften dvs. jobbet.

Osv. osv.

Livet är ju på såhär sätt fyllt av liknande exempel. Och det var närmast detta jag också som jag tänkte på när jag ställde frågan.

Att man sedan tycker att människan har samma värde rent juridiskt, behöver ju därmed inte ha så mycket med hur verkligheten fungerar.

Ens värde blir ju i alla fall ställd till uppgiften, som man förhoppningsvis klara av. Kan man inte se det såhär också? 

• Themis

Lika juridiskt värde/ansvar vill nog de flesta i vårt samhälle ge människor, så det lämnar jag därhän.

--
    Men det blir väl lite problematiskt att tilldela sig värde efter vilket jobb man har?

Har man inget värde alls som arbetssökande då?

Och en person kan ju vara fenomenalt duktig på något som inte ingår i vederbörandes arbetsuppgifter också?

Hur ska man sätta värdet på den som misslyckas i sitt arbete, som t ex den italienske kaptenen som körde Costa Concordia på grund?

Det är många det är synd om, men inte alltid p.g.a. det de själva tror. /Themis
  • Nidingbane
    Themis skrev 2015-06-02 20:53:24 följande:

Lika juridiskt värde/ansvar vill nog de flesta i vårt samhälle ge människor, så det lämnar jag därhän.

--
    Men det blir väl lite problematiskt att tilldela sig värde efter vilket jobb man har?

Har man inget värde alls som arbetssökande då?

Och en person kan ju vara fenomenalt duktig på något som inte ingår i vederbörandes arbetsuppgifter också?

Hur ska man sätta värdet på den som misslyckas i sitt arbete, som t ex den italienske kaptenen som körde Costa Concordia på grund?

Jag skrev som jag gjorde för att det är helt upp till en själv och tycka.

Själv kan jag i just det här fallet med utbildning bara hänvisa till vad en specifik arbetsgivaren söker och vad han lägger värdet på.

Alla arbetssökande har förstås ett värde, men sedan? Vem får jobbet och varför? Den mest driftige? Men vem är det?

Varför utbildas man överhuvudtaget? Varför finns det något som heter fri konkurrens osv, osv?  
  • Dixie
    Nidingbane skrev 2015-05-30 12:11:04 följande:

Jag tänkte också på följande när jag startade tråden.

Om man nu t ex ska hjälpa någon att flytta ett tungt föremål, så är det väll förstås av större värde om man nu är stark så man orkar flytta föremålet.

Eller

Om man nu ska hjälpa någon med att t ex dela ut reklam snabbt, så är det väll förstås av större värde om man nu är snabb och kvick.

Eller

Om man nu behöver klara av en uppgift på ett företag, så är det väll förstås av större värde om man har en utbildning så man klarar uppgiften dvs. jobbet.

dessa exempel har ju inget med värde att göra - det har med varje persons förmåga att göra - en persons värde sitter ju inte i förmågan att bära tungt, vara snabb eller välutbildad......
  • Nidingbane

http://fof.se/blogg/manniskovarde

Jag erkänner att det är svårt att greppa vad människovärde egentligen är. Kanske skulle man kunna se det såsom om vi befann oss i ett fotbollslag dvs. var man på sin position har sitt värde och därmed är svår att ersätta om denne faller bort. Eller så kan man kanske jämföra oss med ett schackbrädets pjäser. Hur som helst så anser jag att detta med människovärdet är en högst filosofisk fråga och inget i man allt för bestämt kan säga att såhär är det. Den som gör det riskerar att förr eller senare själv åka dit.

• Themis
    Nidingbane skrev 2015-06-03 10:46:43 följande:

Jag erkänner att det är svårt att greppa vad människovärde egentligen är. Kanske skulle man kunna se det såsom om vi befann oss i ett fotbollslag dvs. var man på sin position har sitt värde och därmed är svår att ersätta om denne faller bort. Eller så kan man kanske jämföra oss med ett schackbrädets pjäser. Hur som helst så anser jag att detta med människovärdet är en högst filosofisk fråga och inget i man allt för bestämt kan säga att såhär är det. Den som gör det riskerar att förr eller senare själv åka dit.

Det är extremt få människor som faktiskt är oersättliga, oavsett om det gäller fotbollslag eller topp-positioner. Trots allt går inte de flesta storföretag omkull när VD byter jobb, eller hur? Men det finns klart nyckelpersoner på många företag som kan påverka resultatet mer än andra anställda.
  • Nidingbane

Själv tror jag emellertid att ett sådant brädspel som t ex schack aldrig hade uppfunnits om det inte vore så att man en gång i tiden tyvärr haft ganska bestämda åsikter om det här med människans värde.
    Det var dock då det. Nu är det emellertid andra tider och jag säger definitivt inte emot dig i det du skriver.
    Vad tycker du förresten själv själva människovärdet står för? Det skulle vara intressant att veta eftersom du förövrigt verkar ha så bestämda åsikter om det hela. Berätta gärna också varför du tycker som du gör.

• Nidingbane
    Themis skrev 2015-06-03 20:59:17 följande:
    Det är extremt få människor som faktiskt är oersättliga, oavsett om det gäller fotbollslag eller topp-positioner. Trots allt går inte de flesta storföretag omkull när VD byter jobb, eller hur? Men det finns klart nyckelpersoner på många företag som kan påverka resultatet mer än andra anställda.
    Själv tror jag emellertid att ett sådant brädspel som t ex schack aldrig hade uppfunnits om det inte vore så att man en gång i tiden tyvärr haft ganska bestämda åsikter om det här med människans värde.
    Det var dock då det. Nu är det emellertid andra tider och jag säger definitivt inte emot dig i det du skriver.
    Vad tycker du förresten själv själva människovärdet står för? Det skulle vara intressant att veta eftersom du förövrigt verkar ha så bestämda åsikter om det hela. Berätta gärna också varför du tycker som du gör.
  • Nidingbane

Själv tycker jag detta var en mycket bra artikel.
    http://www.discovery.org/a/153

Inte för att jag inte tycker detta med människors lika värde, människovärde osv. inte ska eller inte behöver finnas. Nej absolut inte, men är detta så självklart som vi tror? Jag vill då t ex hänvisa till länkarna (artiklarna) ovan och under. Det skulle vara roligt att veta vad ni tycker om dem här.

• Themis
    Nidingbane skrev 2015-06-03 23:10:53 följande:
    Om man sätter värde =att ha en funktion i samhället så visst finns det väl personer som skulle kunna sägas ha högre värde än andra. Men även individualister som jag måste med tilltagande ålder och vishet erkänna att det är helheten som gör laget.

Det hjälper mig inte att ÖB är på plats om jag behöver en njurtranslantation och alla läkare som kan det sippar drinkar i Malibu just då. Men blir det krig är onekligen ÖB en ganska viktig person. Så mitt flummiga svar blir "det beror på".

Jag personligen kan ju tycka att en person som river ner och förstör samhället inte har gjort sig förtjänt av dess förmåner, men samtidigt måste man få lov att protestera inom rimliga gränser, för det är väl inte säkert att vi här har de bästa spelreglerna av alla länder på jorden i alla sektorer? Det är också normalt mer lönande att försöka vårda personer som inte fungerar tillbaka till samhället om vi kan, än att stöta ut dem.

Men jo, jag är bestämd och jag kan vara dömande även om jag försöker minska på det.

Om jag bestämde kanske det vore så att den som förstör eller hindrar en ambulans eller räddningsfordon får betala sin vård till fullpris i ett par år, för att verkligen inskärpa i medborgarna att detta är livsviktiga funktioner som inte får fallera. Den som blir dömd för miljöbrott måste göra städtjänst i naturen under så lång tid som det tar för föroreningen att försvinna eller lösa ut timmarna med en stor summa pengar. En sådan lösning hade inneburit att spridande av vissa högresistenta kemikalier eller radioaktivt material = livstids arbetande för att sanera miljön. Som jag ser det har dessa personer utraderat en del av sitt samhällsvärde och måste jobba för att få tillbaka det igen.

Det är egentligen inte konstigare än att man blir utslängd från gymet om man beter sig illa.
  • Flash Gordon
    Nidingbane skrev 2015-05-28 22:40:59 följande:
    Värde som tänkande och kännande varelse, vilket utgör grund för människans naturliga rättigheter som frihet, drägliga materiella förhållanden. Är i princip lika för alla människor. Men nu är således frågan om du m fl. anser att verkligheten ser ut sådan.
    Samma människovärde. Ja. Alla liv har ett värde: säg "1".

Däremot har inte alla mäniskor samma värde för samhället eller för mig som privatperson.

Heller har inte alla människor samma rättigheter. Våra rättigheter baseras på vilka vi är och vad vi gör. Och det finns ingen naturlig rätt till frihet och dräglig levnadsstandard.
  • Nidingbane
    Flash Gordon skrev 2015-06-05 09:55:25 följande:
    Samma människovärde. Ja. Alla liv har ett värde: säg "1".

Däremot har inte alla mäniskor samma värde för samhället eller för mig som privatperson.

Heller har inte alla människor samma rättigheter. Våra rättigheter baseras på vilka vi är och vad vi gör. Och det finns ingen naturlig rätt till frihet och dräglig levnadsstandard.
    Tack för hjälpen, för det är just det jag har försökt säga med tråden. Men där jag undrar om alla verkligen håller med att det är på det här sättet?
  • Nidingbane
    Themis skrev 2015-06-05 07:21:32 följande:
    Om man sätter värde =att ha en funktion i samhället så visst finns det väl personer som skulle kunna sägas ha högre värde än andra. Men även individualister som jag måste med tilltagande ålder och vishet erkänna att det är helheten som gör laget.

Det hjälper mig inte att ÖB är på plats om jag behöver en njurtranslantation och alla läkare som kan det sippar drinkar i Malibu just då. Men blir det krig är onekligen ÖB en ganska viktig person. Så mitt flummiga svar blir "det beror på".

Jag personligen kan ju tycka att en person som river ner och förstör samhället inte har gjort sig förtjänt av dess förmåner, men samtidigt måste man få lov att protestera inom rimliga gränser, för det är väl inte säkert att vi här har de bästa spelreglerna av alla länder på jorden i alla sektorer? Det är också normalt mer lönande att försöka vårda personer som inte fungerar tillbaka till samhället om vi kan, än att stöta ut dem.

Men jo, jag är bestämd och jag kan vara dömande även om jag försöker minska på det.

Om jag bestämde kanske det vore så att den som förstör eller hindrar en ambulans eller räddningsfordon får betala sin vård till fullpris i ett par år, för att verkligen inskärpa i medborgarna att detta är livsviktiga funktioner som inte får fallera. Den som blir dömd för miljöbrott måste göra städtjänst i naturen under så lång tid som det tar för föroreningen att försvinna eller lösa ut timmarna med en stor summa pengar. En sådan lösning hade inneburit att spridande av vissa högresistenta kemikalier eller radioaktivt material = livstids arbetande för att sanera miljön. Som jag ser det har dessa personer utraderat en del av sitt samhällsvärde och måste jobba för att få tillbaka det igen.

Det är egentligen inte konstigare än att man blir utslängd från gymet om man beter sig illa.
    Jag skulle inte kunnat skriva det bättre själv. För det skulle kunnat ha varit jag som hade skrivit det där. Mest skönt känns din första mening. För det är just det som du nämner där som jag speciellt ville peka på med tråden.
Svar på tråden Har vi människor i praktikern samma värde i vardagens alla vemödor och beskymmer?