• Långbenopluto

Fråga om skoltaxi till särskola.

Min son går på särskola, den särskola han gick på först klarade inte av honom och han fick börja på en särskola 4 km bort.

Vi fick därför skoltaxi beviljat i november.

Idag fick vi brev att sonen inte får skoltaxi under lovet till fritids..... varför?? Det står inte varför....vet nån av er?

Han går varje dag 07.30-15,30, han har fritids på samma skola. Men skoltiderna är 08,00-14.00.

Kommer det bli så även till hösten? Att vi inte får till/från fritids som vi har fått nu?

Fattar ingenting.....

Jag ska givetvis ringa dom ansvariga, men dom hade gått för dagen idag....

Tänkte om nån av er har kunskap om detta?

• Svar på tråden Fråga om skoltaxi till särskola.
  • LV2

Hej jag har själv haft diskussion med våran komun om taxi hem från fritids min son går särskola. Så här säger lagen komunen har ingen skyldighet att erbjuda skolskjuts från fritids hem det är föräldrars ansvar att hämta sitt barn på fritids. Man kan få skolskjuts hem när skolan slutat eller till ett fritids närliggande ens hem. Det man kan göra är att ansöka om färdtjänst till sitt barn barnet ska inte vara yngre än 10 år. när ansökan inkommit kommer de hem efter några veckor för att göra en bedömning om ens barn ska bli beviljad färdtjänst från sitt fritids och hem. Om man blir beviljad det till sitt barn så får man bekosta lite själv varje gång ens barn åker färdtjänst. Vi bor ca 1,5 mil från sonens skola där han även går fritids. Om våran son åker färdtjänst 5 dagar i veckan så får vi betala 1000 kr i månaden. Hoppas svaret hjälpe

• mammatill6

Hos oss är det så att man måste ansöka speciellt om loven. Men det är vanliga skoltaxi som kör.

Svar på tråden Fråga om skoltaxi till särskola.