• aldente

Är jag helrutten om jag inte närvarar?

I sommar konfirmerar sig sambons dotter. Biomamman (min sambos exfru) , hennes släkt och min sambos släkt kommer närvara både i kyrka och festen efteråt. Jag är givetvis medbjuden på hela spektaklet och i början var det en självklarhet att gå med.

Dock glömde min sambo berätta att exfrun och hennes släkt skulle vara med på "festen" efteråt så det fick jag reda på igår. Nu skriker bara min kropp NEJ jag vill inte närvara.
    Jag känner bara att jag har ingen koppling till barnet medans alla andra har det och så ska jag erkänna att sitta där på en trevlig tillställning med min sambos exfru känns inte lockande.

Är jag helrutten om jag inte närvarar?

• Svar på tråden Är jag helrutten om jag inte närvarar?
  • Anonym (......)
    aldente skrev 2015-06-13 07:03:08 följande:

Omogen för att man inte vill tillbringa en ledig dag på att umgås med personer som man inte känner på en stel konfirmations "fest" ? Ja kanske det är otroligt omoget att man väljer att sätta sina egna intressen före någon annans?

Din enda orsak att stanna hemma är att det inte känns bra, inte att du måste avstå från något ifall du går på konfirmationen. Så jag tycker inte att du kan tala om "egna intressen".

"I lust och i nöd" säger man. Om du inte klarar av att stå vid din sambos sida när det är "lust", hur blir det om det blir "nöd"? Då kommer det verkligen inte att kännas bra. Vad gör du då?
  • beccagranen

Om du inte tycker att din sambo och hans dotter är värd besväret så ska du givetvis avstå. Men som partner/förälder/bonusförälder etc. så gör man ibland saker som inte är allt för roliga, för sina när och käras skull. Sen blir det säkerligen en jobbig sits för din partner, när alla ifrågasätter vart du håller hus, det är ju en familjetillställning. Ett alternativ ör att gå på konfirmationen i kyrkan, hålla masken och heja på alla. Och sedan avviker du och skippar festen.

• Ego Lovers

Nu måste väl ungen vara konfirmerad.
    Hur gick det? Hur gjorde du?

• Anonym (Både sett o varit i situationen)

Ja hade ett ex som inte följde med på saker, det slutade med att min mormor kallade honom för spöket, trodde inte på att han fanns för hon träffa honom aldrig.

Han hade alltid nån dålig ursäkt som ja glömde att vi skulle dit, ja måste jobba osv...

Det enda det visar är storleken på ditt ego, kan du bry dig tillräckligt mycket om konfirmanden att du vill göra henne glad, eller är det bara det ego som gäller?

Ingen annan kan svara på hur rutten du kommer känna dig (skulle gissa på ganska eftersom du frågar här så har du nog en känsla av att det är fel, men ja kan ha fel)

• Ego Lovers
    aldente skrev 2015-06-14 11:40:25 följande:

Konfirmationen är i september. Har inte bestämt hur jag skall göra än.

I sommar skrev du, september är höst.
  • smulpaj01
    Ego Lovers skrev 2015-06-14 17:43:43 följande:

I sommar skrev du, september är höst.

Ha ha....tänkte precis skriva det
  • BioBonus
    smulpaj01 skrev 2015-06-14 18:27:30 följande:
    Ha ha....tänkte precis skriva det smile5.gif
    Gud va grälsjuka ni är ...
  • Xenia
    aldente skrev 2015-06-13 11:06:47 följande:

Förstår helt vad du menar. Men jag har en följdfråga, när är man en familj? Min familj är mina föräldrar och syskon. Min sambo är min sambo men vi är ingen familj.
    För mig hade det inte spelat någon större roll om jag inte närvarade. Jag har tidigare inte närvarat vid hans dotters skolavslutningar, och diverse. Men nu är vi sambos är man automatiskt "familj" då?

Är inte din sambo din familj?! Är han bara din älskare/du hans älskarinna, några som roar sig tillsammans ibland men som inte vill ha nån vardag ihop, än mindre bry sig om varandras släktingar?

Klart både han och dottern hör till din familj när ni flyttat ihop. Dottern vill ju själv ha dig med, hon har tydligen inte fattat att du bara ser dig som hennes fars älskarinna, inte som någon riktig bonusmamma.Förvånad

Förstår inte hur du resonerar. Är det för att ni inte är gifta som du tycker att du inte behöver bry dig? För de flesta är samboende i princip samma sak som äktenskap rent känslomässigt (även om det inte alls är samma sak rent juridiskt).
  • Xenia
    aldente skrev 2015-06-14 20:52:48 följande:

Spela roll när det är.

Det är klart det spelar roll när det är. Ska vi diskutera om du ska gå el inte fast konfirmationen redan varit?
  • smulpaj01
    aldente skrev 2015-06-21 09:52:52 följande:

Den har inte varit än

Står du fast i din inställning och vet dottern det nu? Vad sa hon i så fall?
  • smulpaj01
    aldente skrev 2015-06-21 10:06:54 följande:

Nej jag velar fortfarande i mitt beslut

Jag tycker du ska dressa upp dig så du känner dig riktigt snygg (bra för självförtroendet), gå dit och håll dig nära din man hela tiden. (som stöd om det känns jobbigt)

Bit ihop och bara le. Tror det kommer kännas jättebra efteråt! Din man och din bonus kommer vara glada och ni kommer alla tre blir mer sammansvetsade som familj.
Svar på tråden Är jag helrutten om jag inte närvarar?