• Anonym (Pojkens mamma)

Ensam vårdnad

Hej, joch min föredetta har nu gemensam vårdnad av vår 6 åring. Han har alltid strulat med umgänget, han har nyligen träffat en ny tjej är bortrest hos henne i flera veckor. Dom kommer ha setts 4 timmar på 9 veckor.

Jag anser inte att han är en bra vårdnadshavare, han sätter sina intressen i första hand, han tänker inte på att pojken behöver träffa sin pappa, han klarar inte av att vara med på föräldrarmöten, lekplatsen, badhus, lekland för han klarar inte av att vara med massa folk runt sig. Paranoid och förföljelsemani typ.

Har pratat om att jag ska ha ensam vårdnad och har haft mailkontakt med en kvinna på familjerätten och hon sa att vi kunde boka in ett möte där man ska berätta om bakgrunden till att byta vårdnad och att dom ska skriva en liten utredning.

Hur funkar det? Jag har bra kontakt med bvc sköterskan som följt oss i alla år och vet hur pappan är om man behöver en åsikt från en annan insats.

• Svar på tråden Ensam vårdnad
  • Brumma

Så länge pappan inte försvårar, utgör en fara för barnet, är tung missbrukare osv så blir det nog svårt att ändra vårdnaden. Vårdnaden har ju dessutom inget med umgänget att göra.

• Anonym (Hmm)

Det är ganska svårt i dagens läge att få ensam vårdnad. Jag fick ensam vårdnad om mitt barn det var pga av barnets pappa misshandlade barnet grovt även och även ett annat barn har han misshandlad så det tingsrätten ansåg att barnet far illa hos honom och han har över besöksförbud mot barnet. Det som du skrev om ditt barns pappa inte kan samarbeta det anser dom att det är ingen anledning att ge dig vårdnaden , men jag förstår dig att det är väldigt jobbigt du gör ju allt själv , o då kan man igentligen tycka att man i fortsättningen har allt ansvar själv. Men jag önskar dig all lycka i världen ..

• jenni82

Som jag förstått det är det väldigt svårt att få ensam vårdnad. 

Och det måste väl gå via tinget, om nu inte pappan är villig att skriva över vårdnaden på dig frivilligt.
    Som det nämndes ovan har det ingen som helst påverkan på hans umgänge med barnet.

• Anonym (diagnos)
    Anonym (Pojkens mamma) skrev 2015-05-27 09:02:39 följande:

Hej, joch min föredetta har nu gemensam vårdnad av vår 6 åring. Han har alltid strulat med umgänget, han har nyligen träffat en ny tjej är bortrest hos henne i flera veckor. Dom kommer ha setts 4 timmar på 9 veckor.

Jag anser inte att han är en bra vårdnadshavare, han sätter sina intressen i första hand, han tänker inte på att pojken behöver träffa sin pappa, han klarar inte av att vara med på föräldrarmöten, lekplatsen, badhus, lekland för han klarar inte av att vara med massa folk runt sig. Paranoid och förföljelsemani typ.

Har pratat om att jag ska ha ensam vårdnad och har haft mailkontakt med en kvinna på familjerätten och hon sa att vi kunde boka in ett möte där man ska berätta om bakgrunden till att byta vårdnad och att dom ska skriva en liten utredning.

Hur funkar det? Jag har bra kontakt med bvc sköterskan som följt oss i alla år och vet hur pappan är om man behöver en åsikt från en annan insats.

Vad har han för diagnos/diagnoser?

Han har rätt att få stöd via soc för föräldraskapet.

Att han är bortrest i flera veckor en gång är inte skäl för att gemensam vårdnad ska upphöra.
  • Anonym (Pojkens mamma)

Han har adhd och autism/asperger. Han vill inte ha hjälp! Jag har tipsat länge om att gå till kommunen och få stöd i pappagrupper eller en stödperson som kan följa med men han vill inte.

• Anonym (Anonym)

Om pappan går med på att ge dig enskild vårdnad så är det ganska enkelt ordnat. Annars måste det upp i tingsrätten och kan bli problematiskt.

Vårdnaden har dock inget med ungängesrätten att göra, så den har pappan kvar oavset.

• Anonym (Pojkens mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-28 18:39:52 följande:

Om pappan går med på att ge dig enskild vårdnad så är det ganska enkelt ordnat. Annars måste det upp i tingsrätten och kan bli problematiskt.

Vårdnaden har dock inget med ungängesrätten att göra, så den har pappan kvar oavset.

Ja det vet jag, och det har jag inget emot. Jag har gjort allt i min makt för att dom ska kunna ha en bra relation men han ställer in, byter dagar, lämnar tidigare. Prioriterar sina flickvänner osv.

Han kan inte läsa brev från förskolan, bvc för han förstår inte vad som står och det gör det svårt med papper som ska skickas in.
Svar på tråden Ensam vårdnad