• Anonym (Barnlängtan)

Vill bli gravid

Jag har försökt bli gravid i fem månader utan att lyckas. Nu har jag precis fått hypoterios med ett värde på 6 istället för vad jag förstått 1,5-2. Förstår att sjukdomen kan göra det svårare och att det kan ta upp till ett år utan att de är något fel också. Fick levaxin utskrivet och läser nu att man bör vänta med att skaffa barn tills värdena är normala, varför? De är ju inte ovanligt att man får hypoterios just medan man är gravid. Bör vi vänta med att försöka i sex- åtta veckor eller kan vi köra på?

• Svar på tråden Vill bli gravid
  • Aleksandra Barnmorska

Vid nydiagnostiserad hypotyreos bör man vänta då sköldkörtel funktionen är av betydelse för graviditeten för både mor och barn. Vad gäller fostrets utveckling är det främst centrala nervsystemet som är påverkad. Risken för hjärnskador är påtaglig. En obehandlad el ostabil hypotyresos ger ökad risk för kognitiva funktionshinder, missfall, avlossning av moderkakan, havandeskapsförgiftning, tillväxthämning och intrauterintillväxthämning. Lyssna på läkarens rekommendationer. Lycka till

Svar på tråden Vill bli gravid