• Anonym (Sorg)

han kommer dö.. vad säger man?

Min bästa vän, en vän jag har vuxit upp med som dessutom var min allra första vän. Hens pappa har fått en obotlig hjärntumör, den värsta sorten. Frågan är inte om, utan när han kommer dö, och eftersom att det är den värsta sorten så pratar man månader inte år. Min vän är totalt förkrossad, jag är förkrossad för hens skull, samtidigt som jag själv också har många fina minnen från pappan. Det känns inte som att det är sant. Det kan inte vara sant? Pappan är mitt i livet, inte gammal, och nu är det över?! Vad är det bästa sättet att hantera en sånhär situation på? Vad kan jag göra för att finnas där för min vän mer än att visa att jag finns och bryr mig? Jag känner mig hjälplös. Vill så gärna göra något, vill så gärna hjälpa. Vad säger man? "Din pappa kommer dö, men allt kommer bli bra" det går liksom inte.

• Svar på tråden han kommer dö.. vad säger man?
  • Anonym (hm)

Det räcker med att aktivt visa att du finns där för din vän. Det är i tider likt denna stunder då man ser vilka som är ens vänner eller ej. Vissa tar avstånd från sådant och backar medan andra visar att det finns där. Finns där men sök samtidigt inte vara alltför påträngande.

• Anonym (:()

Finns inte så mycket man kan göra, mer en vara där!!! Våga vara där... Lyssna krama... Alla hanterar sorg på olika sätt finns inga rätt eller fel... Vill personen prata lyssna... Behöver personen sällskap gå över med en pizza... Våga ringa och fråga hur personen mår... Det är det viktiga!!! Tyvärr blir många rädda och drar sig iväg från såna härra jobbiga händelser... Det är det man inte ska!!! Våga ringa och våga vara dig själv.. Inte tassa runt på tå... Förlorade min pappa när jag var 25år och han 53år... Förtidigt!!! Men jag var samma person, men med sorg... Du och din vän kommer fixa det här <3

• Anonym (hm)

Det är de två första åren efter bortgång som är jobbiga sedan vänjer man sig vid tankarna och livet måste gå vidare. Under den tiden är det viktigt att du visar att du finns där för din vän. En del blir rädda och tassar undan men stå upp och var där för din vän.

• lövet2

Försök inte trösta, för då blir det bara fel. Låt din vän prata i stället och visa vägen. Kanske han vill älta det som händer eller kanske han hellre vill prata om vad som helst annat för att få lite "ledigt" en stund från oro och sorg. Att du finns där fast allting annat är åt helvete kan räcka. Men var beredd på att din vän kanske bara vill vara i fred - det är mycket möjligt ...

• Anonym (Sorg)
    Anonym (:() skrev 2015-05-23 16:14:35 följande:

Finns inte så mycket man kan göra, mer en vara där!!! Våga vara där... Lyssna krama... Alla hanterar sorg på olika sätt finns inga rätt eller fel... Vill personen prata lyssna... Behöver personen sällskap gå över med en pizza... Våga ringa och fråga hur personen mår... Det är det viktiga!!! Tyvärr blir många rädda och drar sig iväg från såna härra jobbiga händelser... Det är det man inte ska!!! Våga ringa och våga vara dig själv.. Inte tassa runt på tå... Förlorade min pappa när jag var 25år och han 53år... Förtidigt!!! Men jag var samma person, men med sorg... Du och din vän kommer fixa det här <3

Nästan exakt samma åldrar som min vän och pappan. :(
  • Anonym (Ida)

När jag hade cancer (och kanske i synnerhet vid återfallen) fick jag uppleva många olika bemötanden. Värst var de som låtsades som ingenting. Som försökte undvika mig.

Det allra mest avslappnande bemötandet fick fick jag från en vän som sa ungefär -fy fan vad livet kan vara ett helvete bitvis. Han bekräftade mig, min situation och min diagnos utan att pressa mig till att prata om det (det räckte ju liksom med det han sa, det sa allt). Jag behövde inte heller "trösta" honom (som jag fick göra med andra).

Rakt och ärligt. Finns där.

• Anonym (:()
    Anonym (Sorg) skrev 2015-05-23 18:55:45 följande:

Nästan exakt samma åldrar som min vän och pappan. :(

:(
Svar på tråden han kommer dö.. vad säger man?