• Malla Gustavsson

Tycker du tiggarna borde avhysas av polis i städerna?

Debatten om tiggarna är mycket känslig vad tycker du?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Tycker du tiggarna borde avhysas av polis i städerna?
  • Gosig

Jag är för mänsklighet men inte för dumhet. Självklart bör tiggarna avhysas det är organiserad parasitism.

• mastress

Problemet är att det finns luckor i lagen, när det gäller avhysa nån som håller på med organiserat tiggeri, så polisen kan inte göra något, som att kolla upp om det är organiserat tiggeri eller inte. polisen lyckades få en i södra Sverige avhyst från platsen där han satt, det var en 12 år som satte och tiggde, mannen som sagt åt att 12 åringen att tigga, väntar på rättegång, och det har snart gått 1 år sen han grepps för misstänkt för människohandel.

• lövet2

Polisen har viktigare uppgifter än att städa bort sådant vi inte tycker är tilltalande.

• gresgd
    Bestemor skrev 2015-05-23 18:41:08 följande:
    Även i Sverige finns fördomar kvar mot de svenska romerna. Fortfarande kan de ha svårt att få jobb på grund av att de är romer.

Så hur tänker du att någon från t ex rumänien skulle kunna klä upp sig och fixa ett bra liv.

Har du ingen verklighetsuppfattning alls?
    Alltid fööördomar, aldrig någonsin att det är deras eget fel. Märkligt. Spelar ingen roll heller om jag ser samma sak år efter år...hur många gånger som helst, jag får per definition ALDRIG göra det till kunskap, det är baaara fördomar. Märkligt.

Samma sak med fästingar. De sätter sig nog inte på folk och suger blod...ALLA fästingar gör ju inte det eller hur, så näe, det är bara fööördomar det också. Hur kan ni tro det om de små djuren.. :-/
  • mastress

Du borde nog läsa på om fästingar, för varje år är det människor som får gå på antibiotika, på grund av dom blivit bitna av fästingar, och dom fästingar som är farliga och sprider bakterier som är farlig för människor är dom som lever i högt gräs och buskar. Barn drapas ofta fästingar, så dom får man hålla koll på så dom inte är där det finns fästingar. Går man i gräs eller buskar, bör man ha långbyxor och lång armad tröja, då klarar man sej från att bli bitna av fästingar.

• ogachacka
    mastress skrev 2015-05-26 21:00:14 följande:
    Inget fel på romer. Dom som inte vet vad romer är borde läsa Katitsy böckerna.
    När det gäller tiggeri så är det inte bara romer som tigger.
    Men lagarna borde ses över, så att polisen kan kolla om det är organiserat tiggeri eller där tiggare blir betalda att tigga. För människohandel är förbjudet.
    Ok Mastress. Lägg undan sagoböckerna och ta en filmkväll ikväll, och återkom om du vill ha fler. :-/

• hejsans
    Eva Elisabeth skrev 2015-05-23 13:37:24 följande:
    Nä, och jag tror inte på vänstertomtar som bara vill försköna tiggarkulturen, heller.

Ja, det finns ett stort förakt mot romer, men frågan är då vad romerna själva gör för att bryta det? Folk har i alla tider föraktat människor som stjäl och tigger.

Romerna har dessutom inte några distinktiva tecken i sina färger eller sina anletsdrag, som gör att folk omedelbart ser att "det där måste vara en rom". De har blandats upp med andra folk under alla århundraden som de har levt i Europa (det har förekommit både ingifta brudar och stulna spädbarn, de har alltid aktat sig för inavel, vilket de löser genom att de främmande adopteras in i klanen). Det ser man ju så tydligt: romerna från Bulgarien är mörkare i huden och ser mer slaviska ut än de från Rumänien, medan de från Finland är en blandning av finskt och indiskt utseende - de kan t.o.m. ha blont hår.

Inte ens namnen är distinktiva, de flesta heter vanliga efternamn i Östeuropa, Finland, Sverige (Borg etc.).

OM en ung romsk man skulle vilja börja om, så skulle han kunna ekipera sig som andra män i landet, flytta till en stad där han inte är igenkänd, och söka sådana arbeten som rumänska, bulgariska o.s.v. unga män som inte heller har speciell yrkesutbildning söker.
    Klockrent.
  • mastress
    ogachacka skrev 2015-06-20 08:57:11 följande:
    Ok Mastress. Lägg undan sagoböckerna och ta en filmkväll ikväll, och återkom om du vill ha fler. :-/

" target="_blank">

" target="_blank">

Böckerna o Katitsy är inga sagorböcker, dom handlar om hennes liv som barn i sverige och beskriver hur romerna hade det.
  • realistisk
    mastress skrev 2015-06-25 15:29:39 följande:
    Böckerna o Katitsy är inga sagorböcker, dom handlar om hennes liv som barn i sverige och beskriver hur romerna hade det.
    finns ju mer att ta del av, filmerna du fick här tex
  • Oerjan Lax

70 för ett förbud/en avhysning, 15 mot.

Låter ungefär som det ska vara.

Viktigaste frågan är varför vi inte redan stoppar dem vid gränsen. Eller har makthavarna ingen koll på Schengen avtalet.

• offekoffe
    Gosig skrev 2015-05-28 23:06:36 följande:

Jag är för mänsklighet men inte för dumhet. Självklart bör tiggarna avhysas det är organiserad parasitism.

De ser upp till kungahuset!

Största parasiterna !
  • mastress

Jag är inte intresserad av filmer som beskriver romer fel, gillar inte dom som skriver inlägg som leder till hets mot folkgrupp. Jag har vallonblod i mej och dom kom till Sverige på 1600 talet för att dom var duktiga smedar, jag släktforskar finner en hel del historia om vårt land. Vikingarna är inte från början svenskar, man vet inte var dom kom ifrån. Det fanns människor i Sverige innan vikingarna, som kom till skandianavien  långt innan vikingarna. som vandrade uppåt  vart efter istiden försvann.

• Oerjan Lax
    Gosig skrev 2015-05-28 23:06:36 följande:

Japp det är organiserat. Så sent som igår såg jag sex romer befolka ett populärt centrum/galleria nära Stockholm.De satt på huk och hade rådslag. En äldre man pekade åt tjejerna "du ska vara där, en framför Ica, två ute på parkeringen och en vid ingången till centrum." Ungefär.

Jag satt och fikade med en vän och såg allt, sen följde vi efter dom och kollade var de var utpositionerade. Den lille trevlige mannen som brukade vara på parkeringen jämt har inte varit där på minst två veckor, antagligen är han bortsjasad av den här nya klanen om sex = tre män tre kvinnor. Och en av männen ställde sig där det var som minst utrymme så folk var tvungna att passera honom för att komma in i en annan butik. Jag undrar så varför.

Sen när jag var och handlade kort därefter så råkade jag höra två ur personalen samtala att "nu är de igång igen och du vet att de stjäl, nån av oss måste gå och hålla koll på dom" och så dividerade de vem som skulle gå. Det är alltid samma sak med tiggarna. Man ser dom hålla upp potatissäckar och tomataskar men när de kommer fram till kassan så köper de två lökar typ....

Så jag instämmer : "Jag är för mänsklighet men inte för dumhet!!"
  • KillBill
    Oerjan Lax skrev 2015-06-25 22:18:00 följande:

70 för ett förbud/en avhysning, 15 mot.

Låter ungefär som det ska vara.

Viktigaste frågan är varför vi inte redan stoppar dem vid gränsen. Eller har makthavarna ingen koll på Schengen avtalet.

Det är bara idioter som "röstar" i enkäter med vinklade svarsalternativ.
  • cylonraider

Självklart borde polis sköta sitt jobb och upprätthålla ordningen.

Absurt att det är ens en aktuell fråga.

• Oerjan Lax
    cylonraider skrev 2015-07-26 14:25:11 följande:

Självklart borde polis sköta sitt jobb och upprätthålla ordningen.

Absurt att det är ens en aktuell fråga.

De vill inte. De vägrar hårdnackat som den tjurigaste trotsungen.

Jag har ringt 11414 och tipsat om olaglig bosättning (ett ordningsbrott) och om mängder av påsar och väskor som obemannat står i city t ex mellan containrar eller lyktstolpar/parkbänkar. (säkerhetsrisk!)

Deras svar är alltid ett trött "detärinteettbrott" eller jahavavillduattviskagöråtdedå"
  • mastress

Polisen har fel det är ett brott att sätta upp containrar mellan lyktstolpar/parkbänkar, och det går under säkerhetsrisk. Polisen är bara lata och trötta, bryr sej inte om tiggarna bryter mot någon lag, men även om polisen inte bryr sej, så ska man inte ta lagen i egna händer. Bästa sättet är att läsa lagen, så man kan påminna polisen att det är ett brott mot lagen, och att det går under lagen säkerhetsrisk, och väskor och påsar, som lämnas obenade räknas som nedskräpning och ger böter på 800 kr. Polisen verkar inte kunna lagarna.

• Gert

Intressant att det är fler kvinnor än män på FL. Det ger mig hoppet tillbaka att de röstar så bra.

Give ´em Hell!
Svar på tråden Tycker du tiggarna borde avhysas av polis i städerna?