• silhuett

LCHF-pannkakorna går sönder!

Hittade följande recept på nätet som jag testade ikväll:

2 dl grädde
    1 dl mjölk
    4 ägg
    1 msk fiberhusk
    2 nypor salt
    0,5 tsk vaniljpulver
    Vispa samman allt med elvisp eller stavmixer. Låt stå i 5 minuter och grädda sedan i smör eller kokosfett utan smak. Späd eventuellt med mer mjölk under tiden om smeten blir för tjock.

Smaken blev bra, men inte konsistensen. Jag brukar vara väldigt bra på att vända vanliga pannkakor, men nu lyckades jag bara med tre stycken, resten fick vi äta i smådelar..

Jag följde receptet och använde elvisp. Tyckte dock att det blev för mycket klumpar i smeten (av fiberhusken), så efter några stekta pannkakor körde jag smeten med stavmixer. Smeten blev då slät men alldeles för tjock, så jag spädde med mjölk till samma konsistens som när jag gör vanliga pannkakor. Nu blev de dock ÄNNU svårare att vända..?

Jag testade att steka på olika temperaturer och olika länge, men inget hjälpte.. Enbart den delen som låg på stekspaden gick att vända, resten lossnade. 

Så tips, hur får man pannkakorna mer hållbara..?!
  • Svar på tråden LCHF-pannkakorna går sönder!
  • Meebo

Varför har du grädde i smeten istället för mjöl? Eller grädde över huvudtaget?

Har aldrig hört talas om det faktiskt.

När jag gör pannkakor så har jag typ bara ägg, mjöl, mjölk, lite vaniljpulver och kanel och thats it och mina går alltid att vända.

• Gnuborg

Av den smeten skulle jag göra mera som amerikanska pannkakor (ev med lite bakpulver i). Jag gör kesoplättar som även funkar att göra som tunnpannkaka. Finns många bra recept om du googlar.

• silhuett
    Meebo skrev 2015-05-19 19:40:50 följande:

När jag gör pannkakor så har jag typ bara ägg, mjöl, mjölk, lite vaniljpulver och kanel och thats it och mina går alltid att vända.

För att man inte ska använda vanligt mjöl om man lagar mat enligt LCHF.. 
  • Gnuborg

Meebo: att ha mjöl i lchf pannkakor motverkar ju lite sitt syfte att undvika kolhydrater :)

• silhuett
    ckareGnuborg skrev 2015-05-19 19:41:24 följande:

Av den smeten skulle jag göra mera som amerikanska pannkakor (ev med lite bakpulver i). Jag gör kesoplättar som även funkar att göra som tunnpannkaka. Finns många bra recept om du googlar.

När jag precis hade kört med stavmixer och smeten var tjockare testade att göra en som blev som en amerikansk pannkaka i konsistens. Den gick inte heller att vända.. Obestämd

Ville testa detta recept eftersom det hade fått ca 100 positiva kommentarer.
  • Gnuborg

Hmm jag har aldrig misslyckats med mina. Jag ser nu att du inte har smör i smeten. Jag skulle smälta lite och mixa med. Sen mycket fett i pannan, inte för varm och "skaka" den lite fram och tillbaka så det inte hinner fastna. Mycket beror på typ av panna också.

• silhuett

Ja, smör i smeten brukar jag ju ha i vanliga pannkakor, så det ska jag nog testa nästa gång. Och så behöver jag köpa en teflonpanna med låga kanter...

Hittade även en kommentar från någon som hade gjort om receptet något:

"Kanongoda pannkisar! Provade dock att modifiera receptet lite ikväll, tog 1,5 dl vispgrädde och 1,5 dl mjölk, knappt 2 msk fiberhusk och 0,5 dl bakepro. Smeten rann ut lättare och pannkakorna gick att få tunna. Dessutom höll de ihop kanonbra!"

Måste fråga om bakepro - kan man ersätta det med pofiber (som jag redan har hemma)?

• Gnuborg

Man kan byta ut men jag skulle inte rekommendera det. Bakepro är gjort för att göra bröd och annat luftigare (istället för mjöl) och pofiber är mer sammanhållande och kan ofta ge en lite unken smak enligt mitt tycke.

• Fjärilslarv
    silhuett skrev 2015-05-19 19:45:04 följande:
    silhuett skrev 2015-05-19 19:46:54 följande:
    När jag precis hade kört med stavmixer och smeten var tjockare testade att göra en som blev som en amerikansk pannkaka i konsistens. Den gick inte heller att vända.. Obestämd

nja vetemjöl kanske men det finns ju annat mjöl som tur är... 

• Pandamamma79

Jag tycker att det mesta laga-i-panna lchf mat är lite en övningssak. Det går inte att jämföra med att göra med vetemjöl...

Öva, öva.

Du kan ju alltid testa kesoplättar...

• viseversa
    Meebo skrev 2015-05-19 19:40:50 följande:

För att hon ska göra LCHF pannkakor då har man INTE mjöl.
  • viseversa

Men att smeten blev tjock gör väl inget? Jag hade testat att steka dom trots tjock smet. Har aldrig varit några problem.

• silhuett
    Gnuborg skrev 2015-05-19 20:20:18 följande:

Man kan byta ut men jag skulle inte rekommendera det. Bakepro är gjort för att göra bröd och annat luftigare (istället för mjöl) och pofiber är mer sammanhållande och kan ofta ge en lite unken smak enligt mitt tycke.

Okej! Får kanske testa själv, eller försöka hitta Bakepro Glad
  • silhuett
    Fjärilslarv skrev 2015-05-19 20:26:46 följande:
    silhuett skrev 2015-05-19 19:46:54 följande:

nja vetemjöl kanske men det finns ju annat mjöl som tur är... 

Eftersom annat mjöl är så dyrt (typ mandelmjöl och liknande) så skulle pannkakor bli en lyx-rätt som inte direkt går att göra till vardags för mig..
  • silhuett
    viseversa skrev 2015-05-19 20:43:46 följande:

Men att smeten blev tjock gör väl inget? Jag hade testat att steka dom trots tjock smet. Har aldrig varit några problem.

Problemet var mest att den inte blev genomstekt och fick mer konsistensen av omelett. (Plus att den ändå var svår att vända..)
    Tjocka pannkakor (typ amerikanska) är gott, men ibland vill man ju ha tunna som går att rulla. Speciellt barnen Glad
  • Annelie 76

LCHF-pannkakor har jag aldrig fått tunna, oavsett recept. De blir lite tjockare och jag brukar göra dem små för att hålla ihop. De behöver steka lite längre på lägre temp också för att bli klara.

Man får acceptera att LCHF-grejerna inte blir som originalen och uppskatta dem för deras egen skull.

• silhuett
    Annelie 76 skrev 2015-05-19 21:57:23 följande:

LCHF-pannkakor har jag aldrig fått tunna, oavsett recept. De blir lite tjockare och jag brukar göra dem små för att hålla ihop. De behöver steka lite längre på lägre temp också för att bli klara.

Man får acceptera att LCHF-grejerna inte blir som originalen och uppskatta dem för deras egen skull.

Tunn-tunna behöver de inte bli. Dagens pannkakor (de få som höll ihop vill säga) gick att rulla. Problemet var mest att de allra flesta inte gick att vända utan att de föll sönder.. Gjorde dem med en diameter av ca 15-20 cm.
  • milkimi

Tålamod? Stek på svag värme och låt det ta tid. Äter själv inte enligt LCHF, men har gjort liknande varianter. Skulle aldrig spä ut med mer mjölk. Dessa pannkakor ska ju egentligen vara lite tjockare. Skulle hellre prova med något extra ägg i så fall, samt inte göra dem stora som riktiga pannkakor, snarare i plätt-storlek.

• Meebo

silhuett skrev 2015-05-19 19:45:04 följande:
    Gnuborg skrev 2015-05-19 20:20:18 följande:

Aha tack det visste jag inte :)

Vet inte något alls om LCHF. Tyckte bara grädde i pannkaksmet lät otroligt konstigt Tungan ute
Svar på tråden LCHF-pannkakorna går sönder!