• Anonym (Po)

Vill åka med bara mina barn! Hjälp!

Jag träffade min kärlek för 3 år sedan.. han hade redan 5 barn då & jag tre.. nu har vi en gemensam! Så vi har nio barn tillsammans.. men tre av hans bot hemma.. nu är det såhär.. att jag känner att jag vill bara åka på semester med mina barn. Jag känner att jag inte orkar med hans barn å dessutom ska vi alla åka lär jag köpa en buss. Det har jag inte råd med.. hur säger man det på ett bra vis.? Finns det flera som känner som jag eller har några bra idér?? // Undrar

• Svar på tråden Vill åka med bara mina barn! Hjälp!
  • Anonym (Lisa)

Klart du kan åka ensam om du vill. Var ärlig och säg att du vill åka ensam och sen kan din sambo göra samma med sina barn.

Du skriver att om alla ska åka så måste du köpa en buss, varför måste bara du köpa det, kan ni inte dela på bussköpet ?

• Ess

Du syftar till att du ska åka ensam med dina barn, utan honom?

I så fall tar du upp det med honom i första hand. Sedan när ni diskuterar semesterplaner hela familjen, så säger du att du planerat xx med dina barn, och han berättar då även för sina vad han planerat att de ska göra tillsammans.

Eftersom ni är två så pass stora familjer i en sas, så tycker inte jag det är konstigt att dela på sig under semestern.
    Det som ev ställer till det är det gemensamma barnet, hur hade ni tänkt för hen?
    Ska det åka först med dig och sen med han, eller med dig i år och med honom nästa?

• BCH52

Ja, det blir väldigt många om alla ska åka samtidigt, 7 barn och 2 vuxna som jag uppfattat det. Vad säger din sambo? Är det ok för din sambo att åka på semester utan 3 av sina barn? Skulle det vara ok för dig att åka enbart med det gemensamma barnet och sambons barn?

I er situation måste man nog kompromissa. Dela upp semestern så att alla barnen får en del eller välja semesterform där alla kan vara med.

Den här perioden i ert och barnens liv är kort, barnen växer, flyttar och är inte längre intresserade av att åka på semester med föräldrarna. Men de kommer att minnas om de räknades som fullvärdiga medlemmar i familjen.

• Mika86

Lättast är väl att prata med honom så få ni tillsammans planera o komma överens

• Anonym (Mumin)

Om du vill åka på semester ensam med dina barn få du väl säga det till honom. Det borde vara ok så länge ni båda kan tänka er att inte åka på semester tillsammans. Då kan han göra något med sina barn under tiden istället. Ska ni båda föräldrar med på semestern är det inte ok att lämna hans barn hemma och bara ta med dina. Om ni inte gör samma sak med hans barn vid ett annat tillfälle möjligtvis och då lämnar dina hemma. Fast även det skulle jag tycka kändes sådär. Som familj utesluter man inte vissa familjemedlemmar.

• Anonym (Spökjägaren)

Men har ni inte redan en buss förs att klara vardagen???? Känns som en spöööööktråd

• Ess
    Anonym (Spökjägaren) skrev 2015-05-19 10:14:42 följande:

Men har ni inte redan en buss förs att klara vardagen???? Känns som en spöööööktråd

Det är inget konstigt med att ha varsin bil, och att familjen är uppdelad så att var förälder tar hand om och skjutsar sina egna barn.
  • Anonym (Trolljägaren)
    Ess skrev 2015-05-19 10:25:55 följande:
    Det är inget konstigt med att ha varsin bil, och att familjen är uppdelad så att var förälder tar hand om och skjutsar sina egna barn.
    Meeeen en liten prikär sak är ju det att dom har ett barn ihop? Om det nu stämmer? Vilket det säkert inte gör för historien är liiiite för osannolik.
  • BCH52
    Anonym (Trolljägaren) skrev 2015-05-19 20:06:58 följande:

Meeeen en liten prikär sak är ju det att dom har ett barn ihop? Om det nu stämmer? Vilket det säkert inte gör för historien är liiiite för osannolik.

Varför är förekomsten av ett gemensamt särskilt bekymmersamt?
  • BioBonus
    Vi är fem syskon - det var inte ofta i vardagen som vi släpades runt allihop samtidigt. Och skulle vi nånstans hela familjen så körde vi i två bilar, så hur kan det gemensamma barnet vara ett problem?
  • Brumma

Vilka väldigt konstiga slutsatser du drar av.. tja, ingenting..

Varför skulle de inte kunna ha ett gemensamt barn? Och vad i hela friden har det med buss vs två bilar att göra?
  • Anonym (Lisa)

Konstigt resonemang. Skulle sambon och jag ha gemensamt barn hade vi ändå behövt 2 bilar. Han jobbar på annan ort och eftersom vi jobbar skift båda måste vi ha varsin bil för och ta oss till jobbet.
  • Anonym (5 barn)

Vi har fem barn och två bilar, tittade på större bilar innan nr föddes men hittade ingen som vi ville ha. Kör alltid två bilar om alla ska med men sällan alla barn vill följa med samtidigt.

Svar på tråden Vill åka med bara mina barn! Hjälp!