• Larita

Sambolagen

Jag har en fråga som jag hoppas på att någon, med säkerhet, kan hjälpa mig med.

Jag är nu en ensamstående mamma med två barn, 2 o 4 år. Mannen jag va förlovad med hade ett ett hus som vi bott i, hans barndomshem. Jag har fått flytta hem till min mormor och morfar, vi bor i deras vardags/tv-rum. Jag har hört att jag inte kan skriva över mig till mormor o morfars adress, förrän jag o min ex har delat upp bohaget. Om jag inte står på min mormors adress får jag inget underhåll eller bostadsbidrag. Om jag skriver över mig till mormors adress och inte ännu hunnit göra delning av hemmet, förlorar jag då min rätt till hälften av boet?

• Svar på tråden Sambolagen
  • Kjell2
    Larita skrev 2015-05-18 22:38:01 följande:

Jag har en fråga som jag hoppas på att någon, med säkerhet, kan hjälpa mig med.

Jag är nu en ensamstående mamma med två barn, 2 o 4 år. Mannen jag va förlovad med hade ett ett hus som vi bott i, hans barndomshem. Jag har fått flytta hem till min mormor och morfar, vi bor i deras vardags/tv-rum. Jag har hört att jag inte kan skriva över mig till mormor o morfars adress, förrän jag o min ex har delat upp bohaget. Om jag inte står på min mormors adress får jag inget underhåll eller bostadsbidrag. Om jag skriver över mig till mormors adress och inte ännu hunnit göra delning av hemmet, förlorar jag då min rätt till hälften av boet?

Nej
  • PrettoWoman

Har samma undran.

Jag har redan skrivit mig på en ny adress, men har inte fått ett dyft av exet som jag har ett barn ihop med. Vi bodde tillsammans i cirka två år.

Hur lång tid efteråt kan man dela upp det?

• Moderno

Man ska väl begära delning av samboegendomen inom ett år, har jag för mig. Men vad tror ni det gemensamma bohaget är värt? Ett par tusenlappar? Ställ dig frågan om det är något att dela egentligen. (Villan är ingen samboegendom).

• EnGladPingvin

Bodelning ska göras inom ett år. Viktigt att få det gjort i tid annars riskerar man att inte få någonting. I bodelningen ingår enbart bohag som är införskaffat för gemensamt bruk. Med bohag menas huvudsaklig bostad, möbler, husgeråd och liknande. Inte t.ex. sommarstuga, bil, dator som används mest av den ena personen, pengar. Är bostadens hans föräldrahem eller bostad han hade innan ni flyttade ihop är den inte del av bodelningen utan tillfaller helt honom.

Det går bra att skriva sig på annan adress, men som sagt viktigt att inte dröja med bodelningen.

Svar på tråden Sambolagen