• AnnieAnniee

Vad kostar en psykolog?

Hej! 

Jag har haft panikångest i ca 3 år och depression i ca några månader nu. Jag går på medicin och misstänker att jag har tvångstankar. 

Vad kostar terapi? Behöver det verkligen men jag vet inte hur långt jag kommer med en inkomst på 1050 kr då jag bara är 18.

• Svar på tråden Vad kostar en psykolog?
  • Cipro

Om du går till psykolog på din vårdcentral och denna är ansluten till landstinget så betalar du som ett vanligt läkarbesök. Då ingår det också i högkostnadsskyddet.

• Minza83

100kr/besök med remiss och psykologen är landstingsansluten.

Men IOM att du bara är 18, så är väl sjukvården kostnadsfri för dig upp till 19?

Ring din läkare på vc imorgon och prata.

Tvångssyndrom och panikångest kan avhjälpas med kbt också. (Det behövs det ingen psykolog för) :)

• Erizajo

Problemet är bara att det finns jävligt få psykologer så man kan hamna på väntelista i evigheter

• Mamori

Vilken stad bor du i? Nästan alla städer som utbildar psykologer har utbildningsterapier som brukar kosta jättelite, kanske 50 kr/tillfälle. Men är inte vården gratis upp till 20 år?

• Madmoiselle

Ska du gå privat kostar det mellan 600-1200 per gång, det vanligaste är 800 kronor per gång.

Går du på Vårdcentralen eller psykiatrin kostar det 100 kronor/gång tills du kommer upp i högkostnadsskyddet som är 1100 kronor.

Men det här är väl inget du betalar själv ändå. Går du i gymnasiet betalar dina föräldrar.

Svar på tråden Vad kostar en psykolog?