SGI kvar i 3 månader?
Förlåt om jag upprepar, men jag läste just på försäkringskassans hemsida att man behåller sin SGI i tre månader om man slutar arbeta, även om man INTE studerar eller skriver in sig på arbetsförmedlingen och söker jobb!
Det är helt emot allt jag alltid hört tidigare så jag blev bara så förvånad och måste dubbelkolla om det verkligen stämmer eller om jag missuppfattat.
Min situation:
Jag är trött på mitt jobb och funderar på att sluta. Jag håller precis på att återhämta mig efter en utmattningsdepression och känner att jag skulle behöva en rejäl paus, vill inte börja söka nytt jobb direkt. Jag har sparpengar så jag klarar mig några månader utan inkomst.
Är det helt säkert att jag kan vara helt ledig och utan inkomst i upp till tre månader innan jag ens börjar försöka gå in i arbetslivet igen och när jag gör det kommer jag då fortfarande ha kvar min sgi på samma nivå som den är nu när jag jobbar?
Det låter som en dröm
Gäller detta också oavsett hur jag går tillbaka till arbetslivet, dvs om jag börjar en utbildning med CSN eller om jag väljer att ta ut föräldradagar, får jag då dem på min sgi-nivå.
Just det, kan jag göra detta fast jag har föräldradagar kvar att ta ut? (vill gärna spara dem några år till)