• Darimna

SGI kvar i 3 månader?

Förlåt om jag upprepar, men jag läste just på försäkringskassans hemsida att man behåller sin SGI i tre månader om man slutar arbeta, även om man INTE studerar eller skriver in sig på arbetsförmedlingen och söker jobb!

Det är helt emot allt jag alltid hört tidigare så jag blev bara så förvånad och måste dubbelkolla om det verkligen stämmer eller om jag missuppfattat.

Min situation:

Jag är trött på mitt jobb och funderar på att sluta. Jag håller precis på att återhämta mig efter en utmattningsdepression och känner att jag skulle behöva en rejäl paus, vill inte börja söka nytt jobb direkt. Jag har sparpengar så jag klarar mig några månader utan inkomst. 

Är det helt säkert att jag kan vara helt ledig och utan inkomst i upp till tre månader innan jag ens börjar försöka gå in i arbetslivet igen och när jag gör det kommer jag då fortfarande ha kvar min sgi på samma nivå som den är nu när jag jobbar? 

Det låter som en dröm

Gäller detta också oavsett hur jag går tillbaka till arbetslivet, dvs om jag börjar en utbildning med CSN eller om jag väljer att ta ut föräldradagar, får jag då dem på min sgi-nivå. 

Just det, kan jag göra detta fast jag har föräldradagar kvar att ta ut? (vill gärna spara dem några år till) 

• Svar på tråden SGI kvar i 3 månader?
  • Försäkringskassan

Hej

Om du är anmäld som arbetssökande på Arbetsförmedlingen och aktivt söker arbete kan du få behålla din sjukpenninggrundande inkomst.

Det gäller om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande.

Då har du kvar din SGI i 3 månader.

Om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande .

Dåhar du kvar din SGI i 3 månader.

Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste arbete för att behålla din SGI.

Det gäller även om du har avgångsvederlag.

http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_B_sjukpenninggrundande_inkomst_+studerar_15_04.pdf?MOD=AJPERES

hälsningar

Felix, handläggare

• Darimna

Nu förstår jag inte alls. Det där var superförvirrande. 

Först måste man vara anmäld på af och söka arbete från dag 1 och då får man ändå bara behålla den i tre månader? 

Men vad menas då med: "Efter 3 månader måste du vara anmäld på Arbetsförmedlingen och söka arbete i minst samma omfattning som ditt senaste arbete för att behålla din SGI."

Så efter 3 månader gäller exakt samma sak som gällde från början?? 

Snälla förtydliga
  • Försäkringskassan

Hej!

Om du har arbetat i minst 6 månader innan du blir arbetssökande, är din SGI skyddad i 3 månader (detta kallas efterskyddstid och du kan läsa mer om den i SFB, 6 kap. 8§).

Inom 3 månader måste du anmäla dig som arbetssökande hos Arbetsförmedlingen för att fortsätta skydda din SGI. Tänk på att det måste vara i den omfattning som du vill skydda din tidigare inkomst. Skulle du bli sjukskriven efter det att din anställning upphört kan du ansöka om att få sjukpenning med din tidigare inkomst som grund. Bra att veta är att man som sjukskriven under sin arbetslöshet, högst kan få en ersättning som motsvarar A-kassans tak. Om du vill veta mera om vad som händer när man till exempel får avgångsvederlag eller bibehållen lön under uppsägningstiden, kan du läsa mer om det i länkarna nedan eller kontakta oss på nytt.

Om du påbörjar en utbildning och får studiestöd kommer din SGI att ligga vilande under den perioden, dock måste du har skyddat den tiden innan studierna. Tar du ut föräldrapenningdagar kan du också att ha kvar din SGI, under förutsättning att du tar ut föräldrapenning i den omfattning du vill skydda din SGI (om barnet är över 1 år). Efterskyddstiden har inget med antalet föräldradagar att göra, du kan alltså spara dina dagar till senare tillfälle. 

Läs gärna igenom vårt faktablad om SGI (vid arbetslöshet): http://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/624f60db-89b2-42da-9938-ba5c40560564/4080_B_sjukpenninggrundande_inkomst_+studerar_15_04.pdf?MOD=AJPERES

Vill du fördjupa dig mera finns även vår vägledning om SGI att läsa (det aktuella kapitlet börjar på sidan 151):
    https://www.forsakringskassan.se/wps/wcm/connect/2bc02dfd-50a2-45b2-9fe1-8c47a89d3e59/vagledning-2004-05.pdf?MOD=AJPERES

Hälsningar
    Jenny, handläggare

• Darimna

Nej tack jag behöver verkligen inte mer fördjupning. Jag finner redan dina svar väldigt avancerade. 

Ett enkelt "Ja, så är det" hade räckt. 

Då kan jag alltså lugnt säga upp mig och sedan vänta knappt 3 månader innan jag skriver in mig på af? (Jag har haft fast tjänst i mer än 6 mån) och ändå få samma sgi sedan om jag t ex skulle bli gravid och ta ut föräldrapenning? Så länge jag skriver in mig och söker jobb efter 3 mån. 

Snälla bekräfta bara att jag förstått rätt

• Försäkringskassan

Hej

Under förutsättningen att du inte blir sjuk under tiden som du inte har anmält dig på arbetsförmedlingen så kan du göra så, Om du blir sjuk och inte har anmält dig på arbetsförmedlingen så blir det 14 dagars karens innnan du kan få sjukpenning från Försäkringskassan.

Du som är förälder kan behålla din sjukpenninggrundande inkomst även om du inte arbetar om du slutar arbeta eller går ner i arbetstid under den senare delen av graviditeten eller  vårdar barn som inte fyllt ett år

På  denna sida kan vi endast svara generellt på frågor som gäller sjukförsäkringen
    när det gäller föräldraförsäkringen så besvaras de på

på www.familjeliv.se.

Du kan också ställa din fråga på www.facebook.com/foralder

Hälsningar
    Birger, handläggare
Svar på tråden SGI kvar i 3 månader?