• Koaala

Bodelning!

Ja, nu har det gått 1,5 år sedan skillsmässa och bodelning är inte klar än :(

Bodelningsförrättare är inblandat, men det har hjälpt föga. Mitt ex har kommit till bodelningen med falska låner för ca 500000:- som tur använde han sig av lånemallar laddade ner från nätet och det var enkelt att ta fram att de var förfalskade. Nämligen hade han glömt att kolla upp när mallarna var gjorda och upladdade på nätet. Det var de flera år efter skuldebreven var daterade på. Nu har jag begärt edläggning för han verkar fortvarande inte förstå att så gör man inte. Min fundering är hur lång tid brukar det ta efter bouptäckning är klar? Kommer bodelningsförrättare vänta in edläggningen innan han fortsätter?

• Svar på tråden Bodelning!
  • Ramborg

Ja, det kan ju inte bli någon bodelning innan det är klart vad som ska delas.

42.
  • Johan70

Bodelningsförrättaren skall förstås vänta in edgångssammanträdet innan han slutför sitt arbete.

Hur lång tid det tar med en bodelning har ofta att göra med hur infekterat det är mellan parterna. Det bästa är att själv anlita en jurist som kan ligga på mot motparten och förklara att alla förseningar bara gör att saker blir dyrare även (och kanske särskilt) för motparten.

Bodelningsförrättaren jobbar inte för någon av parterna och har inte något intresse i sig av att avsluta saker eller få det att bli så billigt som möjligt. Det måste man göra själv. Bodelningsförrättaren är bara till för att se till att allt blir juridiskt korrekt i slutändan.

• Koaala

Ja, det fick jag bekräftat nu att edgången väntas in, det har varit på tal om även förlikning, men seriöst. Förlika sig med någon som bara blåljuger är inte så attraktivt, inte ens till min advokat. Vad har han att förlora med förlikning... Ingeting, jag däremot som inte har ljugit, en massa. Den långa vägen känns faktist mera attraktiv, även det tar flera år. Hade man inte haft bevis på skuldebrevens falskhet hade man varit tvungen att ta enklare vägen, men det har jag. Hoppas bara att människan förstår hur illa det kan gå när han lägger ed och tas för mened och drar hela släkten med sig i botten. De var nämligen alla lånegivare och vittnen.

Svar på tråden Bodelning!