• Smulkaffe

Misstänkt fuktskada i BR - vem bekostar besiktningsmannen?

Vi bor i en bostadsrätt. Föreningen har en bostadsrättsförsäkring tecknad för samtliga lägenheter och vi har själva en vanlig hemförsäkring. Badrummet gjordes 2008 av förra ägarna. Ingen besiktning gjord från vår sida vid köpet.
    Nu misstänker vi någon form av fuktskada bakom kaklet i duschen, men vi behöver få skadan konstaterad av en besiktningsman för att vara helt säkra. Vem står för kostnaden av en besiktningsman? Ingår en skadebesiktning (el vad det kan tänkas heta) i bostadsrättsförsäkringen eller kan vi be vårt eget försäkringsbolag skicka hit en skadereglerare för att ta reda på hur det står till i badrummet?
    (Kvitton på renoveringen finns ej.... det har jag ringt och kollat med förra ägarna. Det var en auktoriserad firma, men det gjordes svart.)

• Svar på tråden Misstänkt fuktskada i BR - vem bekostar besiktningsmannen?
  • puss

Svartjobben och mögelskadorna kommer öka fett framöver.

• farmorsdunderhonug

Jag tror i första hand ni får utgå från att bostadsföreningen får stå för besiktningsman och lite andra kostnader innan försäkringsbolaget tar fram börsen, det kan ta sitt lilla tag. för arbeten som åligger bostadsrättsföreningen och inte den enskilde bostadsrättsägaren (ni vet bäst vilka ansvarsförhållanden som finns internt) här kan det ju variera lite. Vänta något med att kontakta försäkringsbolaget och försök se var felet startat och när skadans skedde. Det görs väl enklast med en besiktningsman som inte är anlitat av försäkringsbolaget vad vet jag. Vattenskador är lite knepiga och ofta täcks inte läckage som skett under en längre tid. Finns en infosida på nätet där du kan hitta lite info. Länkar till sidan här: http://www.forsakringsjuristen.se/

Kan själv lite om försäkring så fråga gärna. Och se till att det är en besiktningsman vars bedömning försäkringsbolaget kommer acceptera. Annars kanske du får göra om den.

• farmorsdunderhonug
    Smulkaffe skrev 2015-05-17 17:27:12 följande:

Vi bor i en bostadsrätt. Föreningen har en bostadsrättsförsäkring tecknad för samtliga lägenheter och vi har själva en vanlig hemförsäkring. Badrummet gjordes 2008 av förra ägarna. Ingen besiktning gjord från vår sida vid köpet.
    Nu misstänker vi någon form av fuktskada bakom kaklet i duschen, men vi behöver få skadan konstaterad av en besiktningsman för att vara helt säkra. Vem står för kostnaden av en besiktningsman? Ingår en skadebesiktning (el vad det kan tänkas heta) i bostadsrättsförsäkringen eller kan vi be vårt eget försäkringsbolag skicka hit en skadereglerare för att ta reda på hur det står till i badrummet?
    (Kvitton på renoveringen finns ej.... det har jag ringt och kollat med förra ägarna. Det var en auktoriserad firma, men det gjordes svart.)

Gör så mycket du kan själv och läs försäkringsvillkoren innan du kontaktar försäkringsbolaget eller en jurist, så att din redogörelse följer det för försäkringsskadan. Ska du få något skrivet kan det vara bra att ta hjälp av någon men själv är bäste dräng ganska långt.
  • Johan70

Ni kan själva anlita en besiktningsman eller liknande. Ni kan också be ert försäkringsbolag skicka någon. Vem som skall betala för besiktningen, kan bero på hur det visar sig att skadan har uppstått, d.v.s. vem som sedan också skall betala för själva arbetet. Även om ni betalar nu, kan det alltså hända att ni får tillbaka de pengarna i slutänden.

• Ms H

Det enklaste är väl att börja med att ringa ert försäkringsbolag och fråga om de kan kontrollera en ev skada åt er, samt fråga om det kostar något.

• Nafets

Hej,

Jag har just nu en tvist med den som jag köpte min lägenhet av förra sommaren. Jag råder er att göra följande, kontakta ert försäkringsbolag. Dom kommer att be er kontakta föreningen som i sin tur kommer att anlita en besiktningsman för en fuktutredning. När den är gjord så vet ni vilken omfattning ni har på skadan och varför den har uppkommit. Denna rapport ska skickas till ert försäkringsbolag. Dom tar därefter ställning till om ni får någon ersättning eller om ni får bekosta reparationerna själva.
    Om det inte är allt för länge sedan som ni köpte lägenheten så kan ni alltid vända er till den tidigare ägaren med anspråk om kompensation/nedsättning/återställande. Det finns en del regler runt detta i Köplagen.

Hoppas det hjälper lite.

Svar på tråden Misstänkt fuktskada i BR - vem bekostar besiktningsmannen?