• Palle188

Telia missa kreditupplysning och hotar med fulltpris efter faktum

Hejsan.

Min kompis är telia kund och har både tv och internet.
    Så gick hans mobil sönder här om dagen och hans flickvän telefon har buggat.
    De ville köpa en vars en ny telefon, men har skulder så de kan inte ta abonnemang.

Men i och med de är redan kunder hos telia så försökte de ta de där genom chatten på kundservice och beställningen gick genom. De fick beräknat leverans datum och att varan plockas nu från lagret för att skickas ut. De upptäckte då att de hade gjort fel i beställningen att de var fel på ena telefon modellen. (spelar egentligen ingen större roll). Så min kompis hörde av sig och bad dem kolla upp beställningen innan de skickar ut de så de får rätt telefoner. I och med det var röd dag igår så hade ingen möjlighet att kolla det så de skulle kolla det idag på morgonen och skicka på emailen om de blev rätt telefoner eller ej. 

Han öppnade mailet idag och läste detta : 

"Hej! Vi hann inte stoppa din order, så den kommer att skickas till dig, men med fel Samsung.
    Dock så såg vi efter denna utskick att du är inte kreditvärdig, så du kan inte lägga en ny beställning.

Om du får ett sms om att din telefon finns att hämta från utlämningsstället, så rekommenderar jag dig att inte göra det. Vi kommer i såfall skicka hem en räkning på fullpris av telefonen. 

Ifall du vill lägga en ny order på telefonerna, så måste du köpa dom kontakt.

Ha en fin helg! Med vänliga hälsningar XXXXXX."

Undrar om de verkligen kan göra så? Han gick med på ett avtal att betala av mobilerna och abonnemanget månadsvis. Och rätta mig om jag har fel, men när ett packet kommer i hans namn så har han full rätt att hämta ut det utan att bli debiterad på ett så sätt som han inte gått med på? De missade kreditupplysningen och skicka ut de, betyder inte att de kan ändra på hur de ska betalas eller hota honom till att skicka tillbaka det? eller har jag fel? 

Och för er som sak på kommentera att om man har skulder så ska inte göra dittan och dattan, det är inte det jag frågar. Försökte kolla på ARNs hemsida men hitta inga tips där.

För den delen om telia verkligen trott att det var enligt reglerna så hade de väl kanske inte bara skrivit ett mejl som kan men måste inte läsas förrän paketet är hämtat..

Ska kolla lite bland lagarna men uppskattar om det någon som redan känner till detta.
    och hoppas jag lagt det i rätt tråd.

Med Vänliga Hälsningar 
    P
  • Svar på tråden Telia missa kreditupplysning och hotar med fulltpris efter faktum
  • KaSaM

Det kan ibland ta tid med kreditupplysning och om inte abonnemang kan tecknas har de rätt att kräva direktbetalning. Tror det även står med (finstilt) bland villkoren.

• KaSaM

Ur Telias allmänna villkor: "

5.10 Telia har ra?tt att a?ndra Kundens beloppsgra?ns, bega?ra fo?rskottsbetalning eller att Kunden sta?ller sa?kerhet fo?r Avtalets ra?tta fullgo?rande om det till fo?ljd av kreditpro?vning framsta?r som befogat. A?ndras beloppsgra?nsen meddelar Telia det skriftligen. Telia har vidare ra?tt att ur fo?rskotterat belopp eller sta?lld sa?kerhet tillgodogo?ra sig belopp motsvarande sina fo?rfallna fordringar, inklusive sa?dana kostnader som avses i punkt 5.6. Ra?nta utga?r inte pa? fo?rskotterat belopp. "

• KaSaM

Gå in och läs avtalen, de kan begära förskottsbetalning om det framkommer vid kreditprövning att man inte är kreditvärdig.

Svar på tråden Telia missa kreditupplysning och hotar med fulltpris efter faktum