• calkebratt

Nybliven kattägare (Birma)

Hej, jag har köpt en Helig Birma och får hem den i Juli. Innan dess är det en hel del saker som jag behöver köpa och fixa och skulle gärna ta emot lite tips från er som har lite mer erfarenhet. Det känns som en djungel av prylar och min första fråga är angående transportburen. Finns det någon som har ett tips på en bra och prisvärd transportbur? Hur stor behöver den vara? Undrar även om det är något speciellt man ska tänka på när man köper en klotång och en borste? Har ni något konkret tips på något märke/en sort som ni tycker är bra?

• Svar på tråden Nybliven kattägare (Birma)
  • emmeline89

Det är inte viktigt att ha de allra dyraste prylarna (så överskattat!) det enda jag av erfarenhet aldrig ångrat att jag la lite extra pengar på är kattlådan! Vi köpte vår i en djuraffär utanför Stockholm någonstans som är ganska liten och fyrkantig i botten Ken ganska hög med ett hål upptill. Katten hoppar upp på locket och kryper ner i hålet, det blir mycket mindre kattsand på golvet! Dessutom följde det med en praktisk mjukplastbotten som är supersmidig att tvätta. Ett annat tips är att klippa klorna ofta när de är små så att de vänjer sig tidigt. (Jag använder en vanlig nagelklipparek)

• emmeline89

Japp! Precis en sådan! Vi hade en vanlig låda från början (för den vi har nu är dom sagt ganska hög) men vi bytte efter någon månad :)

• Olga89

Jag har en Birma (och en norsk skogskatt). Birman är väldigt intelligent, lugn och vänlig. Den behöver mycket sysselsättning, särskilt om den kommer vara ensamkatt. Om du vill köpa leksaker, köp gärna då leksaker som den kan pyssla med under dagen när du är borta. Eventuellt något som kräver lite intelligens, någon apparat som belönar med en liten godbit när den har gjort rätt. Annars rekommenderar jag också en bra soptunna brevid kattlådan som är tät och inte släpper ut obehagliga odörer. Vi har en speciell för katter, men en sådan som finns för blöjor funkar ju också. Vår Birma är dessutom galen i sådana där leksaker som är som en plaststav med fjädrar/pinglor på toppen.

Lycka till med nya familjemedlemmen! Glad

• Anonym (birma)

Jag har också en birma och en norsk skogkatt :)

Det jag tänker på med birman är pälsen, om den blir tovig, vilket den snabbt blir om man inte borstar ofta, behövs nästan en tovskärare för att få bort tovan. Min norska skogkatt självfäller sina tovor om hon får några, men på en birma blir det bara värre och värre om tovor inte förhindras eller tas bort direkt, särskilt på låren. Pälsen på birman är så otroligt fluffig.

Så satsa på en bra pälskam. Jag tycker att en vanlig stålkam med skaft är bäst och katterna tycker det är jätteskönt att bli kammade med den varje dag.

Svar på tråden Nybliven kattägare (Birma)