• helena29

Min 6-månaders vaknar ALLTID efter 30 min! Tips??!!

Har en 6-månaders som man kan ställa klockan efter! Lägger honom på dagen och han vaknar ALLTID efter exakt 30 min! 9 av 10 ggr går det inte att söva om honom. Detta resulterar i en trött o grinig liten pojke om dagarna. Han blir ju aldrig ordentligt utsövd.
    Sover 30 min, vaken max en timme sen är han trött igen!
    Finns det några tips? Hur gör man för att han ska sova längre pass?
    Likadant på kvällen. Första uppvaket kommer efter exakt 30 min. Sedan kan han om man har tur, sova längre.
    Ni med erfarenheter; vad gör man??!

• Svar på tråden Min 6-månaders vaknar ALLTID efter 30 min! Tips??!!
  • Dijon

Så var vår dotter, nu 9 månader ända tills för ett tag sedan. Ute i vagnen vaknar hon fortfarande efter 30 min och vill inte somna om. Men hemma sover hon ibland en timma, vaknar till och tittar upp och slumrar till igen en timma.

Numera sover hon 2 pass per dag istället på dyrgt 1,5-2 timmar. Innan var hon som din.
    Jag tror det kommer automatiskt ju äldre de blir....håll ut är nog mitt tips!

• Natulcien

Det där är ganska vanligt, tycks det.
    Vår son var likadan. Han sov bara 30-minuterspass mellan ca 2-9 månaders ålder. Det blev många sovstunder på en dag. Glad
    Men runt 9 månaders ålder så började han kunna sova runt 1-1,5 tim ibland. Men i vagnen och bilen var det alltid exakt 30 min som gällde ända tills han slutade sova på dagen.
    Det är nog bara att gilla läget.

• helena29

Tack för att ni delar med er! Jag håller verkligen på att bli tokig snart! Känns inte som jag gör annat än att söva... Får ju inget gjort hemma på en halvtimme... Suck

• Dijon

Bärsele! Då kan du göra saker samtidigt.

• Ciliaja

Vi hade det likadant. Dag som natt. 30 min intervaller. Ibland 40 om vi hade tur. Hela mina dagar gick åt till att somna min dotter, eftersom hon sov så lite varje gång orkade hon ju inte vara vaken så länge.

Det fanns inget att göra utan vi fick stå ut. Det blev bättre efter 10 månader. Hon är snart 1 nu och sover oftast större delen av natten, samt två gånger om dagen 2-3 h i taget

• hjälpfinns

Barn sover, precis som vuxna, i cykler. Dessa cykler är på ca. 1 timme, men varierar mellan individer. Ditt barn verkar ha 30 min. Som vuxen vaknar du inte medvetet mellan cyklarna eftersom du lärt dig att gå från en cykel till nästa. Det lilla barnet kan behöva hjälp att lära sig helt enkelt.

Du kan t.ex. testa att ligga nära och hålla om - det kan hjälpa barnet att sova vidare. Ett annat tips är att låta pappa fokusera på det eftersom han inte har bröstmjölk som kan distrahera.

För varje gång du får barnet att gå från en cykel till nästa blir barnet bättre på att sova. Lycka till!

• helena29
    Dijon skrev 2015-05-13 21:31:35 följande:

Bärsele! Då kan du göra saker samtidigt.

Håller jag tyvärr inte med om! Tungt tungt och inte lätt att göra ngt heller med 9 kg på magen...

Inte säker på att han varken hade somnat eller sovit mer än en halvtimme ändå...
  • Dijon
    helena29 skrev 2015-05-13 22:13:33 följande:
    Håller jag tyvärr inte med om! Tungt tungt och inte lätt att göra ngt heller med 9 kg på magen...

Inte säker på att han varken hade somnat eller sovit mer än en halvtimme ändå...
    Ok, har en ergobaby som jag tycker funkar bra trots att dotter väger 10 kg +
  • Natulcien
    helena29 skrev 2015-05-13 22:13:33 följande:

Du kanske inte har en ergonomisk sele? Vi hade en Manduca och kunde lätt bära sonen upp tills han var över 1 år.
  • helena29
    Natulcien skrev 2015-05-14 09:49:12 följande:
    Du kanske inte har en ergonomisk sele? Vi hade en Manduca och kunde lätt bära sonen upp tills han var över 1 år.
    Jo jag har en BabyBjörn som är ergonomisk men tycker det är svårt att få nåt gjort med nåt så tungt på magen. Dessutom får man hu inte armarna helt fria. Plocka ur diskmaskinen är ju inte smidigt direkt. När man ska böja sig upp o ner.
  • Natulcien
    helena29 skrev 2015-05-14 12:59:50 följande:
    Jo jag har en BabyBjörn som är ergonomisk men tycker det är svårt att få nåt gjort med nåt så tungt på magen. Dessutom får man hu inte armarna helt fria. Plocka ur diskmaskinen är ju inte smidigt direkt. När man ska böja sig upp o ner.
    Men kan du inte vänta med "böja-dig-ner-sysslor" tills du är fri då? Eller finns bebisens pappa inte med i bilden?
Svar på tråden Min 6-månaders vaknar ALLTID efter 30 min! Tips??!!