• Pirum

LCHF mellanmål?

Jag har ätit LCHF ett par veckor och har gått ner ca 4 kg vilket jag är nöjd med. 

Det har varit enklare än jag trodde att kombinera min LCHF med familjens vanliga mat. Det jag däremot tycker är svårt är att hitta på alternativ till "kvällsmackan" Ofta behöver jag inte det målet men om jag någon dag ätit lite för lite fett så brukar jag vara hungrig på kvällen. Och vad äter man då? 

Jag har ätit ägg, men det känns som en nödlösning eftersom jag äter det till frukost.

• Svar på tråden LCHF mellanmål?
  • EnGladPingvin

Nötter (paranötter, hasselnötter, valnötter är bra nötter)
    Keso blandat med blåbär.
    Mini baby bell eller oststavar.
    Skinka som du rullar ihop med en klick Philadelphia och en gurkstav i mitten.

• Pirum

Tack snälla för bra tips! Det är ju sant det där med äggen, det är mest att det blir lite enformigt. 

Ostbitar och skinkrullar är också smart, det är sånt man har hemma också. Keso tycker jag ju till och med om, hade bara glömt att det fanns.:)

Något jag har funderat på är råa broccoli och blomkålsbuketter som man dippar i smaksatt creme fraiche. 

• Annelie 76
    Pirum skrev 2015-05-11 11:44:49 följande:

Tack snälla för bra tips! Det är ju sant det där med äggen, det är mest att det blir lite enformigt. 

Ostbitar och skinkrullar är också smart, det är sånt man har hemma också. Keso tycker jag ju till och med om, hade bara glömt att det fanns.:)

Något jag har funderat på är råa broccoli och blomkålsbuketter som man dippar i smaksatt creme fraiche. 

Keso är magert så det behöver fett sällskap. Är du hungrig pga för lite fett funkar ju inte det.

Testa i första hand att äta mer fett till middagen så du inte behöver kvällsmat.

Välj annars sånt som redan är fett. Ölkorv, makrillfilé på burk, ostskivor med smör eller Bregott på, frökex med mycket smör och pålägg, dessertost, salami osv. Din ide med dipp låter jättebra. Gurka funkar ju bra också att dippa, innehåller inte mycket kolhydrater.
  • Pirum

Det är en stor omställning från att se på fett som något att vara försiktig med till något som faktiskt hjälper vid viktnedgången. Det var lite trial and error i början på LCHF men jag märkte rätt snart att de dagar jag åt fetare mat var jag mätt längre och behövde inte mellanmål på samma sätt. 

Jag har inte gått så långt att jag äter fettranden på kött men jag är inte rädd för att steka i smör eller olja längre. Och man behöver ju inte äta gräddsås jämt, häller man en vinägrette med olivolja över salladen så får man ju fettet där. Just att LCHF inte behöver vara så "tung" mat utan kan vara fräsch med mycket grönsaker visste jag inte innan jag började.

• Gladskit

Jag gillar "plockmat" typ oliver, salami eller ölkorv med hög kötthalt och frökex med färskost på. Frökex som man bakar själv vet man ju precis vad man har haft i dem så det är bra.

• Grus grus

Baka ett lchf-bröd och gör en god räkmacka till kvällen. Supergott!

online you can be anything you want. Strange why so many choose to be stupid.
  • Jessa N

Pizzamuffins- recept

8 ägg

1 dl vispgrädde

1 dl keso

1 dl riven ost

1 tsk bakpulver

en nypa oregano

salt och peppar

8 körsbärstomater

Goda fyllningar: ost typ mozzarella, feta eller hushållsost, salami, chorizo eller skinka, tomatpuré

Sätt ugnen på 200 grader. Blanda ägg, grädde, keso, riven ost, bakpulver, oregano, salt och peppar i en bunke. Riv eller tärna osten. Skär korv eller skinka i små bitar. Blanda ner i smeten tillsammans med tomatpuré. Fördela smeten i muffinsformar. Toppa med en halv tomat och grädda mitt i ugnen cirka 20 minuter.

Svar på tråden LCHF mellanmål?