• Anonym (Orolig)

Hur ska jag tackla min bror?

Min bror har missbrukat droger i massor av år. Men lugnat sig och bara rökt hasch (vad jag vet)

Han har en dotter på drygt 1 år och beslutat sig för hundrade gången att sluta med allt. Detta inkluderar cigg, hasch och snus. Men saken är att han är så elak. Hans humör går verkligen upp och ner. Han kan vara hur trevlig som helst för att nästa sekund bli helt galen för att man inte håller med honom om hans otroligt starka åsikter om saker. Jag är så trött på detta svängande i hans humör att jag orkar knappt mer. Försökt förklara att han måste söka hjälp både för hans barn skull och hans egen. Han blir återigen jätteelak när jag påpekar de. Hur länge kan detta hålla på? Tror han hållt upp ca 3 veckor men humöret blir bara värre och värre. Får konstant dåligt samvete när jag inte orkar träffa honom eftersom jag vill kunna stötta honom men blir kallad både det ena och de andra om jag råkat säga minsta fel sak.

• Svar på tråden Hur ska jag tackla min bror?
  • Anonym (..)

Han har slutat helt med både nikotin och hasch?

Duktigt av honom!

Abstinensen av nikotin är inte av denna världen, ger lynnig humör och kort stubin och kan hålla i sig ett bra tag. Thc ger inte direkt abstinens men det dämpar humöret och detta i kombination är nog skitjobbigt.

Ha lite överseende och ge dig inte in i diskussioner som du vet han kan tända till av i några veckor till så hjälper du honom på traven att hålla sig fri!

Pekpinnar om diverse borde du bara försöka undvika helt...var bara uppmuntrande istället, han är superduktig även om han är rätt dryg att ha runt sig nu.

• Anonym (Orolig)

Ja de är grymt duktigt. de säger jag ofta till honom. Ger mig aldrig in i disskutioner med honom.men han ska jämt diaskutera. Han är otroligt rasistisk och orkar inte lyssna på samma sak heela tiden. Ber honom nästan jämt att inte disskutera med mih om sånt. men han tror att om han gör de så kommer jag inse hur "rätt" han har om alla invandrare. Han blev såhär när han jämt satt hög. Trodde han skulle lugna sig när han fick sin dotter. men icke. Sen trodde jag dr skulle lugna sig när han sluta med allt annat men inte då heller.

• Anonym (..)
    Anonym (Orolig) skrev 2015-05-10 13:26:11 följande:

Ja de är grymt duktigt. de säger jag ofta till honom. Ger mig aldrig in i disskutioner med honom.men han ska jämt diaskutera. Han är otroligt rasistisk och orkar inte lyssna på samma sak heela tiden. Ber honom nästan jämt att inte disskutera med mih om sånt. men han tror att om han gör de så kommer jag inse hur "rätt" han har om alla invandrare. Han blev såhär när han jämt satt hög. Trodde han skulle lugna sig när han fick sin dotter. men icke. Sen trodde jag dr skulle lugna sig när han sluta med allt annat men inte då heller.

Hm, ja, då förstår jag...rasistiskt dravel är väl typ det värsta jag kan tänka mig att sitta och hålla god min åt...

Fortsätter han även om du bara går ut ur rummet när han börjar, typ? Eller bara ignorerar och byter ämne till nåt helt annat typ 'jaså meeen jo jag tänkte ju skaffa balkonglådor undrar om penséer skulle vara fint ska vi åka och handla såna?' Och så vidare. Alltså markera totalt ointresse men inte säga emot?
  • Anonym (Orolig)

De gör jag. Då hänger han på mitt samtalsämne men är jävligt snabb på att komma tillbaka på samma disskution. Känns nästan som han är i nån psykos. Han tror att han vet mer än vad någon annan vet. Alla andra lever bara efter samhället och hans kall är att vi ska förstå hur lurade vi är. Han har till och med en väska med saker eftersom han tror jorden ska gå under när som helst och att bara vissa får följa med till en annan planet.

• Anonym (Avstånd)

Jag tycker att det låter som att det är något riktigt jävla fel på honom rent psykiskt. Antingen som en effekt av allt misbruk, som har "förstört" hans hjärna eller så hade han någon störning innan och som är orsak till att han blivit missbrukare.

Jag tror att det bästa vore om du höll honom på avstånd. Tror inte att han kommer att sluta missbruka heller. Men det är synd om barnet.

• Anonym (Orolig)

Ja nånting är fel. finns 1000 saker till. Blir bara värre. Tycker också synd om barnet. När han va yngre va han världens snällaste. Jobbade inom vården och väldigt känslig. Nu är han mest hatisk och elak.

Svar på tråden Hur ska jag tackla min bror?