• yodi

praktiska skillnaden på egen/gemensam vårdnad

jag och sambon har fyra barn och nu har han beslutat att han vill flytta ihop med någon annan.

tanken är att jag och barnen ska bo kvar i vår nuvarande bostad och han ska flyta till en annan stad som ligger ca 1,5 timmes bilväg härifrån. tanken är att han ska ha barnen vh.

och nu för att det inte ska bli några fråge täcken så vill jag bara klargöra att jag absolut inte vill hindra honom från att träffa barnen på något vis.

men det har så klart blivit en del funderingar som jag undrar om någon här kan något om.

vad har jag som boende förälder för rättigheter/ skyldigheter, vad har han som umgänges förälder för rättigheter/skyldigheter?

och sen vad är det för praktisk skillnad mellan enskild och gemensam vårdnad?

det har blivit lite krångel nu i sommar då tanken var att hans pappa skulle passa medans jag jobbar så han har ingen dagis plats till i sommar, nu när pappa ska flytta så går inte det.

jag har inga föräldra dagar kvar, sambon har kvar utav dom som är reserverade för honom, en tanke är på att lösa sommaren är att vi har enskild vårdnad och att jag då får dom dagarna så att jag kan vara hemma med honom tills han har dagis plats.

är det någon som vet om man kan göra så? har ringt till fk men där var så lång kö.

• Svar på tråden praktiska skillnaden på egen/gemensam vårdnad
  • Lindsey Egot the only one

Att ha enskild vårdnad betyder att enbart den personen är vårdnadshavare över barnet och bestämmer över barnet. Det gäller vilken förskola/skola barnet ska gå i, var barnet får flytta, allt gällande vård, ta ut pass osv. Har man gemensam vårdnad måste man vara överens om allt och ha varandras underskrifter. Pappan kan tex se till att du inte kan flytta om ni har gemensam vårdnad för han inte vill skriva under.

Vårdnaden har inget med umgänget att göra så skulle du få vårdnaden betyder det inte att du har rätt att vägra umgänge

• yodi

som sagt har inga planer på att vägra umgänge.
    snarare tvärtom har jag bönat och bett honom om att flytta någonstans närmre så barnen kan hälsa på oftare och att vi kan ha v v boende längre fram om barnen vill.

men då var det ungefär som jag trodde, tack för svar,

Svar på tråden praktiska skillnaden på egen/gemensam vårdnad