Bolån och samboavtal
Jag må vara högutbildad, men jag och min sambo är på väg att köpa hus och jag kan för mitt liv inte förstå alla högtravande termer som används. Vad jag vill är att vi har en tydlig reträttväg i fall allt skulle gå åt helvete.
Saken är den att jag jobbar och hon pluggar. Jag är således tvungen att ta bolån själv för att komma upp i något vettigt lån. Jag tjänar 30 innan skatt och hon har fullt studiebidrag och lån.
Dessvärre har jag inte hunnit spara ihop speciellt mycket. Jag har 50 att skjuta in som insats, hon har också 50 lax som hon kan låna mig till insats. Vidare behöver vi 100 tkr till som vi antingen får låna från (1) hennes eller (2) mina föräldrar eller om jag tar ett (2) privatlån från min bank. (Siffrorna är sorterade efter sannolikhet.)
Vi hade tänkt dela på alla hushållskostnader 2/3 och 1/3, d.v.s. jag tar 2/3 och hon tar 1/3. Eller är det bättre om jag tar allt vad heter lån, ränta och amortering eftersom allt är i mitt namn och att vi fördelar övriga gemensamma kostnader enl. någon inkomstbaserad procentsats?
Hur ska man tänka här? Hennes tankar är att i fall vi går isär så vill hon ha 5 % ränta på sin insats samt det som är kvar på ev. lån från hennes föräldrar. Jag har inga problem med detta, men jag vill ha det så rättvist som möjligt.
Sjukt jobbigt när vi inte kan gå in som "gelikar". Söker hjälp från någon kunnig!