• lesoiseaux63

Bolån och samboavtal

Jag må vara högutbildad, men jag och min sambo är på väg att köpa hus och jag kan för mitt liv inte förstå alla högtravande termer som används. Vad jag vill är att vi har en tydlig reträttväg i fall allt skulle gå åt helvete.

Saken är den att jag jobbar och hon pluggar. Jag är således tvungen att ta bolån själv för att komma upp i något vettigt lån. Jag tjänar 30 innan skatt och hon har fullt studiebidrag och lån.

Dessvärre har jag inte hunnit spara ihop speciellt mycket. Jag har 50 att skjuta in som insats, hon har också 50 lax som hon kan låna mig till insats. Vidare behöver vi 100 tkr till som vi antingen får låna från (1) hennes eller (2) mina föräldrar eller om jag tar ett (2) privatlån från min bank. (Siffrorna är sorterade efter sannolikhet.)

Vi hade tänkt dela på alla hushållskostnader 2/3 och 1/3, d.v.s. jag tar 2/3 och hon tar 1/3. Eller är det bättre om jag tar allt vad heter lån, ränta och amortering eftersom allt är i mitt namn och att vi fördelar övriga gemensamma kostnader enl. någon inkomstbaserad procentsats?

Hur ska man tänka här? Hennes tankar är att i fall vi går isär så vill hon ha 5 % ränta på sin insats samt det som är kvar på ev. lån från hennes föräldrar. Jag har inga problem med detta, men jag vill ha det så rättvist som möjligt.

Sjukt jobbigt när vi inte kan gå in som "gelikar". Söker hjälp från någon kunnig!

• Svar på tråden Bolån och samboavtal
  • Anonym (IfIwereyou)

Som det är nu om ni går isär har hon rätt till halva husets värde, om ni inte har samboavtal. Detta oavsett hur mycket hon betalt på huset, för DIN del kan det ju kännas tungt om du då gått in med mer än henne. Av den anledningen hade jag, om jag var du, stått för allt gällande huset själv samt skrivit samboavtal. När hon sen är färdigpluggad kan hon ju "köpa" in sig i huset så ni äger lika mycket.

• Anonym (avtal)

Du ska stå för huset helt själv med samtliga lån! Skriv samboavtal. Hon betalar hyra till dig. Därutöver delar ni på de löpande kostnaderna. Hur ni gör det är en smaksak.  Som ovan säger kan hon sedan köpa in sig i huset när hennes ekonomi tillåter det. Men om du inte har avtal så riskerar du stå där med alla lån medan hon får halva huset vid separation.

• lesoiseaux63

I vårt nuvarande boende betalar jag 75 % och hon 25 % av de gemensamma kostnaderna (hyra och räkningar). Det tycker jag fungerar och vi får båda över till privata kostnader o.s.v. Då skulle man kunna köra på en liknande lösning nu också, d.v.s. att hon betalar 25 % av de löpande kostnaderna och 25 % av ränta, amortering och privatlån som någon form av hyra som då skrivs in i samboavtalet?

Hur gör man med lånen till insatsen som jag tar av henne och ev. hennes föräldrar?

• Anonym (IfIwereyou)
    lesoiseaux63 skrev 2015-05-07 22:50:39 följande:

I vårt nuvarande boende betalar jag 75 % och hon 25 % av de gemensamma kostnaderna (hyra och räkningar). Det tycker jag fungerar och vi får båda över till privata kostnader o.s.v. Då skulle man kunna köra på en liknande lösning nu också, d.v.s. att hon betalar 25 % av de löpande kostnaderna och 25 % av ränta, amortering och privatlån som någon form av hyra som då skrivs in i samboavtalet?

Hur gör man med lånen till insatsen som jag tar av henne och ev. hennes föräldrar?

Det kan man göra, men hade jag varit hon hade jag inte velat betala för något jag sen inte ägt.. ( i det fall ni skulle sära  på er innan/om hon köp(er) in sig.) Tycker förr det är bättre att du står för alla huskostnader och hon mer av övriga kostnader. Båda är ju för ert gemensamma boende. Att du får betala lite mer blir nog naturligt dock. Gällande insatsen såg jag i en annan tråd nyligen att man tydligen inte fick skriva "om vi separerar ska 300.000 tillfalla X resten delas mellan samborna" i ett samboavtal så jag skulle rekommendera att du   i så fall ger henne ett skuldebrev där du förbinder dig att ge henne insatsen tillbaka om ni skulle sälja bostaden.
  • Anonym (Båda står på allt)

Om ni köper huset tillsammans, varför kan ni inte stå på lånen tillsammans?

Att hennes inkomst inte räknas med är inget hinder för detta. I din inkomst räknas ändå att du ska betala även för din sambo.

Om jag varit er hade jag lagt 50.000 var, lånat resten och båda står på både lån och hus. Så gjorde jag och min man när vi köpte vår kåk och det har fungerat alldeles utmärkt (han var student och hade enbart studiebidrag).

• lesoiseaux63
    Anonym (Båda står på allt) skrev 2015-05-08 10:18:12 följande:

Om ni köper huset tillsammans, varför kan ni inte stå på lånen tillsammans?

Att hennes inkomst inte räknas med är inget hinder för detta. I din inkomst räknas ändå att du ska betala även för din sambo.

Om jag varit er hade jag lagt 50.000 var, lånat resten och båda står på både lån och hus. Så gjorde jag och min man när vi köpte vår kåk och det har fungerat alldeles utmärkt (han var student och hade enbart studiebidrag).

Om min sambo, som student, är med på lånet får vi 1 miljon mindre i lån av SBAB? För ca 700 tkr kan vi inte köpa hus i Göteborg.
  • Anonym (IfIwereyou)

Sambor saknar försörjningsplikt mot varann, gäller enbart makar med vissa undantag.

Anonym (Båda står på allt) skrev 2015-05-08 10:18:12 följande:

Svar på tråden Bolån och samboavtal