• Honeyboney

Kan verkligen ridning försvåra chanserna?

En bekant sa till mig för någon dag sedan att man INTE ska rida då man har svårt att bli gravid då detta minskar chanserna ytterligare! Hon påstod att de säger det på CvL-kliniken. Är det här sant? Är det någon annan som hört detta? Jag har haft samma läkare under de 4 åren vi försökt och denne vet mkt väl att jag rider men har aldrig sagt ngt om att detta skulle kunna försämra våra chanser!

• Svar på tråden Kan verkligen ridning försvåra chanserna?
  • fröken fegis

Vi har just gjort vår första IVF på Cvl-kliniken. De vet mkt väl att jag är hästföretagare och rider mkt, men de har inte sagt ett ord om att det skulle försämra chanserna. På vilket sätt skulle det kunna göra det undrar jag? Det kanske är lite dumt att rida under ruvningen, mest pga de svullna äggstockarna efter IVF. Kan inte påstå att man var sugen på att klättra upp på en häst första veckan efter ÄP, men sen? Nej, det där tror jag inte på!

• Hur rida

Menar du att chansen att bli gravid är mindre om man rider sin partner, eller en häst? Båda delar?

• fröken fegis
    Hur rida skrev 2015-05-06 14:45:23 följande:

Menar du att chansen att bli gravid är mindre om man rider sin partner, eller en häst? Båda delar?

Jag tog för givet att det gällde rida häst, men jag kanske missförstod! :O
  • Honeyboney
    fröken fegis skrev 2015-05-06 14:42:54 följande:

Vi har just gjort vår första IVF på Cvl-kliniken. De vet mkt väl att jag är hästföretagare och rider mkt, men de har inte sagt ett ord om att det skulle försämra chanserna. På vilket sätt skulle det kunna göra det undrar jag? Det kanske är lite dumt att rida under ruvningen, mest pga de svullna äggstockarna efter IVF. Kan inte påstå att man var sugen på att klättra upp på en häst första veckan efter ÄP, men sen? Nej, det där tror jag inte på!

Nä jag förstår faktiskt inte heller! Hade tänkt ringa CvL-kliniken och höra, men tänkte att det nog finns någon hästtjej här inne som gått hos dom ;) Jag själv har inte kommit så långt som till IVF, äter fortfarande pergotime pga PCO. Tack för svaret! Nu känner jag mig lite lugnare såhär mitt under tävlingssäsong ;)
  • Honeyboney
    Hur rida skrev 2015-05-06 14:45:23 följande:

Bara väntade på en sån här kommentar, hahaha!!
  • Läskande

Det tror jag inte. Däremot ska man nog inte börja rida( häst) när man är gravid.. Om man inte gjort det tidigare !

• Honeyboney
    Läskande skrev 2015-05-06 16:11:56 följande:

Det tror jag inte. Däremot ska man nog inte börja rida( häst) när man är gravid.. Om man inte gjort det tidigare !

Precis! ;)
  • fröken fegis
    Läskande skrev 2015-05-06 16:11:56 följande:

Det kan vi nog vara överens om! :)
  • zZzZz

Det var så våra son blev till så... Det funkar :-P 

• Honeyboney
    zZzZz skrev 2015-05-06 20:51:05 följande:

Det var så våra son blev till så... Det funkar :-P 

Vadå? Genom att sluta med hästar tillfälligt, eller att du fortsatte under försöken?
  • Prinsessmamman

Det dummaste jag hört. Jag har sex barn, min mamma fyra och vi har båda två varit hästtjejer sen vi var små och ridit sen dess! Du måste missuppfattat det ;)

• zZzZz
    Honeyboney skrev 2015-05-13 21:58:36 följande:
    Vadå? Genom att sluta med hästar tillfälligt, eller att du fortsatte under försöken?
    nae, mer att tjejen red, och vips blev grabben till :P

hästar är inte riktigt min grej, bilar och V8 motorer absolut!=)
  • fröken fegis

Har idag varit på Linné-kliniken och satt tillbaks ett litet frys-embryo. Har hälsningar till er från Dr Jan Holte att ridning ABSOLUT INTE kan förstöra chanserna till befruktning (snarare kanske tvärtom). Så nu vet ni! :D

• Honeyboney
    Prinsessmamman skrev 2015-05-13 22:08:36 följande:

Det dummaste jag hört. Jag har sex barn, min mamma fyra och vi har båda två varit hästtjejer sen vi var små och ridit sen dess! Du måste missuppfattat det ;)

Nej jag har inte missuppfattad det hon påstod! :) Frågade henne ett x antal ggr om vi pratade om samma sak, och det gjorde vi, men å andra sidan tror jag bara att hon försökte trycka ner mig i skiten ytterligare lite ;) Men nu vet jag att jag inte behöver vara orolig att det är pga att jag rider som det inte verkar vilja bli ngt :)
  • Honeyboney
    fröken fegis skrev 2015-05-17 19:41:45 följande:

Har idag varit på Linné-kliniken och satt tillbaks ett litet frys-embryo. Har hälsningar till er från Dr Jan Holte att ridning ABSOLUT INTE kan förstöra chanserna till befruktning (snarare kanske tvärtom). Så nu vet ni! :D

Woho! Tusen tack för att du meddelade det :D Hoppas att det går bra för dig nu, jag ska hålla alla tummar jag kan! :)
  • fröken fegis
    Honeyboney skrev 2015-05-20 16:20:14 följande:
    Woho! Tusen tack för att du meddelade det :D Hoppas att det går bra för dig nu, jag ska hålla alla tummar jag kan! :)
    Tack! :) Och lycka till själv nu! (med både bebisverkstaden och tävlandet!) :)
Svar på tråden Kan verkligen ridning försvåra chanserna?