• Sugarpiehoneybunch

Katten luktar illa

För någon dag sen hämtade vi en 1årig katt från en person som hade tagit honom från ett katthem från början.
    Första dagen var han väldigt rädd och skygg, men nu har han börjat komma fram till oss och gosa och leker titt som tätt, dock fortfarande lite reserverad.
    Saken är den att han är långhårig och hans päls luktar verkligen inte bra, lukten känns på en meters avstånd. 
    Finns det något man kan göra för att få bort lukten? Det lär väl vara för tidigt för att duscha/bada honom nu innan han känner sig helt trygg?

• Svar på tråden Katten luktar illa
  • Donizetti

Ta det lugnt med badet, katten har nyss kommit till er och precis börjat våga visa tillit. Jag vet inte något man kan göra åt det innan katten känner sig så trygg med er att ni kan bada den. En fråga bara, katten är bara 1 år och kommer från ett katthem och en person har redan haft katten och gjort sig av med den. Katthemmen brukar ha skrivna avtal med den som adopterar en katt från ett katthem att katten får inte överlåtas eller säljas utan att man först kontaktar katthemmet. Det är alltså ingen kritik mot dig, jag blir bara fundersam över kattens tidigare ägare som redan omplacerat en så ung katt.

• Sugarpiehoneybunch
    Donizetti skrev 2015-05-05 08:18:58 följande:

Ta det lugnt med badet, katten har nyss kommit till er och precis börjat våga visa tillit. Jag vet inte något man kan göra åt det innan katten känner sig så trygg med er att ni kan bada den. En fråga bara, katten är bara 1 år och kommer från ett katthem och en person har redan haft katten och gjort sig av med den. Katthemmen brukar ha skrivna avtal med den som adopterar en katt från ett katthem att katten får inte överlåtas eller säljas utan att man först kontaktar katthemmet. Det är alltså ingen kritik mot dig, jag blir bara fundersam över kattens tidigare ägare som redan omplacerat en så ung katt.

Jag kanske var lite otydligt där med åldern, han fyller 2 år i Juli.

Dom som hade honom blev tvungen att hitta ett nytt hem åt honom då hon har astma och utvecklar allergi när hon var för nära honom. 
    Vi var där och hälsade på i ca 2 timmar först för att få träffa missen och se hur han är å så, hur han bodde. 

Ska ta det lite lugnt med badandet nån vecka då kanske, även fast han gör väldigt stora framsteg hela tiden så vill man ju gärna att han har hunnit känt sig trygg ett tag innan man badar. Men det vore bra att få bort lukten, men vi får stå ut med det ett tag till :)
  • Johan70

Ett sätt kan vara att kamma och borsta pälsen, det kan få ut mycket skit ur den utan att nödvändigtvis bada den.

• Sugarpiehoneybunch
    Johan70 skrev 2015-05-05 08:36:03 följande:

Ett sätt kan vara att kamma och borsta pälsen, det kan få ut mycket skit ur den utan att nödvändigtvis bada den.

Om det funkar vore det toppen! Jag sitter med borsten i en halvtimma minst om dagen nu för han älskar det! Det var så vi " klickade " från början Cool
  • Anonym (catlady)

Du kan kanske "svampa" av honom lite försiktigt, då blir åtminstone den yttersta pälsen lite renare. Använd en fuktad svamp eller trasa och gör det lite i smyg i samband med borstningen så att han inte blir skrämd.

Min ena katt luktade pyton i pälsen ett tag (det var efter kastrering och hon hade gått upp i vikt och hade svårt att komma åt och tvätta sig själv på ryggen) och hon hatar att bada. Då pudrade jag henne lite med kattorrshampo och lite med natusan babypuder när jag borstade henne. Det hjälpte :) Pudra inte nära nosen bara, utan välj helst bakre delen av katten, så att säga.

• Donizetti

Alla råden du fått är jättebra, TS. När en av våra omplaceringskatter kom till oss från Norge, en tvättäkta norsk skogkatt i dubbel bemärkelse, var hon tovig och dan. Jag väntade en vecka, så lång tid tog det tills hon var helt mammas nisse-maja, ( jag kallar alla honkatt för nissemajor och alla hankatter för nissar ), sen blev det bad och borstning.

Svar på tråden Katten luktar illa