• Anonym (Hanna)

Kan jag be honom låta bli dricka när barnen är med?

Jag är tillsammans med en jättefin kille, han älskar mig och mina barn mycket, och vi är sambo. Mina barn är 6 och 9 år gammla och bor med oss varannan vecka. Min sambo (barnens låtsas pappa) har tidigare varit lite av en festprisse och druckit varje fredag och lördag innan vi var ihop, rejäla mängder (utslängd från krogen ibland). Ibland mitt i veckan också om han var ledig dagen efter. Själv så kan det gå månader mellan jag dricker något och gör jag det så är det oftast väldigt lite, salongsberusad.

Sedan vi flyttade ihop så är han inte intresserad av att gå på krogen längre. Men han säger varje vecka när fredagen kommer "Idag är det ju fredag så idag måste man ju ha något" också åker han och handlar vin och starkcider. Om jag gnäller så säger han att alla dricker på helgen.

Jag har funderat över det här litegrann, sonen som är 6 år lägger sig innan han dricker något, men dottern brukar få vara med och vara uppe lite längre och vi tittar på let´s dance, melodifestivalen eller något sånt allihop tillsammans, han pimplar vin och jag och dottern dricker läsk och äter chips, och för dottern är det väldigt viktigt att få den här egen tiden med mig när lillebror lagt sig, så jag vill inte ta ifrån henne det och lägga henne tidigare så att hon inte ska se/känna av när sambon dricker.

Jag har inställningen att det inte är bra för barn att vara med när vuxna dricker, att det kan bli lite otryggt när den vuxna plötsligt förändrar beteende och blir "flamsig" och lite flummig. Har jag fel? Jag är inte uppvuxen med att mina föräldrar har druckit när jag och mina syskon varit med.

Skulle det vara fel av mig om jag sa till min sambo att den helgen som barnen är hos oss så om han ska dricka då så får han göra det efter dottern lagt sig? Hur gör ni?

• Svar på tråden Kan jag be honom låta bli dricka när barnen är med?
  • Anonym (jodå)

Klart du kan be honom låta bli.
    Det du ska fundera över är kanske mer vad du ska göra om han inte låter bli att dricka när du har bett honom om det.

• Anonym (herr G)

Det är nolltolerans när barn är med. Det tycker jag med mina erfarenheter i livet.

• EnGladPingvin

Jag tycker själv inte det är några konstigheter att ta ett par glas vin eller öl när barn är med. De flesta klarar att hantera det alldeles utmärkt utan att bli märkbart berusade. Har de vuxna en sund relation till alkohol är det inget barnen tar någon skada av och jag tror tvärtom det kan "skada" om man gör alkohol till något farligt eller målar upp det som något som bara har med fylla att göra.

Det sagt kan jag tycka att om du känner dig orolig eller obekväm med att han dricker alkohol när barnen är med är det något ni bör diskutera och komma fram till en överenskommelse om. Att ställa krav i ett förhållande tror jag inte på. Det är hans hem också och att ställa krav eller lägga förbud lär bara skapa irritation och osämja. Däremot bör du berätta hur du känner och kanske föreslå i alla fall en kompromiss. T.ex. att han bara dricker max två öl medans barnen är vakna.

• Papito

Samtidigt handlar det inte bara om barnen, ska du ha det så resten av livet, att han måste supa sig full varje helg?

Låter skittråkigr!

Och barnen lär sig av det också, att alkohol är viktigt till helgen, för att kunna slappna av etc.

• Anonym (aldrig)

Skulle aldrig tolerera överhuvudtaget att min sambo drack sig flamsig bara sådär, oavsett barn eller inte närvarande (okej, speciellt inte då!). Jag dricker gärna ett glas vin på fredag eller lördagkvällen, jag är ensam med barnen så de kan vara med. Men aldrig mer än ett glas, möjligtvis två glas ibland. Skulle inte dricka mer om jag satt med en partner heller en vanlig fredagkväll. Helt okej att dela en flaska vin på en kväll men inte mer. Ohälsosam inställning till alkohol i mina ögon.

• Anonym (Nej tack!)
    " han dricker inte bara något glas utan så han blir märkbart berusad"

Jag skulle aldrig ta in någon i mitt och mina barns liv som måste dricka varje helg. Det är helt uteslutet.

Nu lever ni ju redan tillsammans, och då tycker jag att din dotter ska slippa se din sambo berusad varje helg hon är hos er. Det tycker jag att du ska säga till honom, och jag hoppas att det inte är nåt problem för honom att avstå.
  • Anonym (M)
    Anonym (Nej tack!) skrev 2015-05-04 22:12:52 följande:

" han dricker inte bara något glas utan så han blir märkbart berusad"

Jag skulle aldrig ta in någon i mitt och mina barns liv som måste dricka varje helg. Det är helt uteslutet.

Nu lever ni ju redan tillsammans, och då tycker jag att din dotter ska slippa se din sambo berusad varje helg hon är hos er. Det tycker jag att du ska säga till honom, och jag hoppas att det inte är nåt problem för honom att avstå.

En annan lösning är att barnen alltid är hos sin pappa på helgerna. Sambon lär knappast sluta dricka så TS får väl välja om hon ska ha kvar sambon och låta barnen vara hos pappan alla helger, eller om hon slänger ut sambon och har barnen hos sig även på helger.
  • Ess

Om du är så emot att dina barn får se någon dricka sprit, varför flyttade du ihop med honom?

• Fånga dagen

Att ta några glas vin på fredagskvällen är helt ok för mig. Det händer att jag gör, men inte som tradition varje fredag eller helg.  Att ha vanan att dricka sig berusad varje helg, i synnerhet i barns sällskap, är något jag varken skulle acceptera, eller stå ut med.

• Anonym (molly)

Ärligt talat. Det är ibland skit trist att gå från singelliv rakt in i en tråkig vardag med familjeliv. Att sitta och se på tråkiga familjeprogram varenda helg.

Kanske du ska uppmuntra honom att gå ut lite mer istället?

Visst ska du prata med honom, men jag kan förstå honom också om han inte vill börja ta ett par öl klockan elva på kvällen...

Jag och min sambo dricker gärna vin eller öl på helgerna. Inte blir vi stormfulla för det. Dricker han jättemycket? Det borde väl räcka att just ta ett par öl och inte fem+ liksom...

• isolande

Aldrig att jag accepterat att någon snubbe druckit sig full/flamsig/flummig inför mina barn i deras eget hem! Är själv uppvuxen med en drickande pappa och fy fan för den otryggheten man kände när han blev sådär "flamsig" och inte sig själv. Usch!

SJÄLVKLART kan du BEORDRA honom att inte dricka sig full inför din dotter. Ok 1-2 glas vin någon enstaka gång, men absolut inte mer. Skillnad om ni var borta på någon tillställning, men hemma är hemma och där ska man som barn få vara trygg....Vad är det för jävla idiot som öht kommer på tanken att bli packad inför små barn? 

• Fånga dagen
    Anonym (molly) skrev 2015-05-05 15:02:37 följande:

Ärligt talat. Det är ibland skit trist att gå från singelliv rakt in i en tråkig vardag med familjeliv. Att sitta och se på tråkiga familjeprogram varenda helg.

Visst ska du prata med honom, men jag kan förstå honom också om han inte vill börja ta ett par öl klockan elva på kvällen...

Jag och min sambo dricker gärna vin eller öl på helgerna. Inte blir vi stormfulla för det. Dricker han jättemycket? Det borde väl räcka att just ta ett par öl och inte fem+ liksom...

Ts skriver att han dricker sig märkbart berusad. Varje fredag om jag förstår det rätt.
  • Tow2Mater
    Fånga dagen skrev 2015-05-05 15:48:03 följande:
    Ts skriver att han dricker sig märkbart berusad. Varje fredag om jag förstår det rätt.
    Också en definitionsfråga. Definitionen är gjord av TS som själv max dricker "ett glas champagne på nyårsafton eller en lättöl nån gång" for att inte bli märkbart berusad infor barnen. En mer normal person som brukar dricka, kan nog dricka minst tre fyra glas medan barnen ser på tv ett par timmar utan att bli märkbart berusad.

(Sen om han blir berusad efter barnen lagt sig ar ju en helt annan sak).
  • Papito
    Tow2Mater skrev 2015-05-05 17:20:10 följande:

Också en definitionsfråga. Definitionen är gjord av TS som själv max dricker "ett glas champagne på nyårsafton eller en lättöl nån gång" for att inte bli märkbart berusad infor barnen. En mer normal person som brukar dricka, kan nog dricka minst tre fyra glas medan barnen ser på tv ett par timmar utan att bli märkbart berusad.

(Sen om han blir berusad efter barnen lagt sig ar ju en helt annan sak).

Självklart en definitionsfråga, åtminstone upp till en viss nivå. Men behöver man ha 4-5 öl varje fredag för att den anses förstörd annars, då finns det nog ett större problem.

Jag personligen hade inte velat att en partner drack sig lullig varje fredag, inte när barnen somnat heller. Ok någon gång ibland men jag vill umgås på andra sätt också, inte bara alkoholrelaterat.

Å andra sidan hade jag försökt märka av sånt innan vi flyttade ihop, vi hade troligen inte varit en bra match om hon ville ha det så. Hon hade inte passat mig och jag hade inte passat henne.
  • Anonym (C)
    Anonym (molly) skrev 2015-05-05 15:02:37 följande:

• Frontline

Kan ju undra vad det är för vuxet folk som blir flamsig och flummig av att dricka lite lagom?

Jag kan dricka lite varje helg utan att bli flamsig eller flummig och jag dricker då barnen är vakna men jag blir inte barnsligt larvig för det mot dom eller andra..

Barnslig, larvig, flummig och flamsig det vart jag när jag var i övre tonåren om man drack lite...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • Anonym (Vi)

Jag och min sambo ( inte barnens far) dricker aldrig med barn hemma. Och då är ändå äldsta 15år.

Men det är vår inställning och val.

Svar på tråden Kan jag be honom låta bli dricka när barnen är med?