• Anonym (Startar utredning)

Ni som har gjort fertilitetsutredning...

Hejsan! 
    Om en månad är det dags, då har vi fått tid på Carl von Linnekliniken i Uppsala för att starta vår utredning. Läskigt värre, och nu kommer en del funderingar som jag hoppas någon här kan svara på=)

Vi bor en bit ifrån så vi ska se till att så mycket som möjligt görs på första besöket, så det är inte bara jag som ska undersökas utan även mannens spermier ska lämnas. 
    Nu till frågan, hur fungerar det för en man att ge ett spermaprov? Görs det på plats (typ rum med porr som i amerkanska filmer?) Eller gör man det hemma och så tar man med sig? Vi ska såklart fråga allt sånt innan det är dags, men för att inte verka helt okunnig vill jag samla på mig liite information:D

Det står att jag kommer undersökas med ultraljud, kommer det vara ett sånt ultraljus som är utanpå magen eller är det ett vaginalt ultraljud?

Hoppas någon orkar ta sig tid att svara, vi är rätt nervösa inför första besöket...
  • Svar på tråden Ni som har gjort fertilitetsutredning...
  • Anonym (J)

Vi gjorde början till fertilitetsutredning, dock på Cura i Malmö. Förutom blodprover undersöktes jag (tjej) med vaginalt ultraljud och min man lämnade spermaprov. Han visades till ett rum lite längre bort och fick en liten burk. Inne rummet fanns det bara tidningar, inte så himla snuskiga ;) ! Det tog lite tid för honom, mest för stt han var nervös tror jag, men han hade nog önskat att det fanns något lite snuskigare, haha! Är säkert olika på olika ställen! Sen kom vi tillbaka efter någon månad och fick reda på resultaten på blodprover och spermaprov. Man kunde, förutom det vi gjorde, även göra en spolning av äggledarna, men det brukar man vänta med eftersom man kan få en infektion av det. Lycka till!

• Mor Maria

Nu har det gått snart 25 år sedan vi påbörjade vår utredning, så det kan ju ha hänt en hel del sedan dess. Men på den tiden fick maken lämna prov på plats, det fanns ett litet rum med en fåtölj och några tidningar. Jag lämnade massor med blod och det gjordes vaginalt ultraljud, några andra ultraljud var det inte fråga om förrän graviditeten var 18 veckor (jo, jag fick så småningom två barn!).
    Två av läkarna som idag jobbar på Linnékliniken fanns på den tiden på den mottagning vi gick på så de har jag bara goda erfarenheter av!
    Lycka till!

• Anonym (:))

Det finns rum på plats... Men vi tyckte inte det var så jävla trevligt... Så vi tog in på hotell i närheten och hade en mysig morgon som hamna i burken ;) Jag lämna lite blodprov... Längre kom vi inte.., gravid :)

• Anonym (Startar utredning)

Tack för era svar. Nu känner jag mig lite mer förberedd. synd för mannen att vi bor lite längre än en timme bort, det får bli det där rummet där hans del alltså. (Han är måttligt road :*D)

• Dijon

Ja blodprov och vaginalt ultraljud är det som jag fick göra bland det första. Min make lämnade spermaprov och det gjorde vi hemma och åkte in med

Har även gått igenom en spolning lite senare i utredningen.
    Däremot när vi gjorde ivf fick mannen gå in i ett rum samma dag som mina ägg skulle plockas ut. Kanske inte så värst skoj då det bara fanns ett rum och det var flera män som skulle in där, lite som löpande band. Men det gick bra för nu har vi en dotter

Lycka till!

• lilsis

Linné skriver själv att upp till ett par timmar kan spermaprovet klara sig i burken, man förvarar den i byxorna ;)

Jag har varit på Linné två gånger och har egentligen ingen klar orsak till varför det inte fungerar. Jag har fått två utomkveds och har bara en äggledare kvar, har dessutom "felplacerade" äggstockar och låg äggreserv.

Just nu går jag och väntar på att landstinget ska få ändan ur och antingen ge mig en tid innan sommaren eller också säga att de inte längre uppfyller vårdgarantin så jag kan flytta hela IVFen till Linné istället.

Svar på tråden Ni som har gjort fertilitetsutredning...