• Acheron

Ni som använder donerad sperma, vad får ni veta om donatorn?

Hej har själv donerat. 

Fick ni överhuvudtaget veta något om utseende / intressen hos donatorn vid IVF?

Hade ni överhuvudtaget möjlighet att välja eftersträvansvärda egenskaper? 

• Svar på tråden Ni som använder donerad sperma, vad får ni veta om donatorn?
  • Anonym (Snart mamma)

Hej!
    För det första, tack för att du donerar, för om donatorer inte hade funnits hade vi aldrig kunnat bli föräldrar.

Vi har inte fått veta någonting, mer än att personen matchades med min mans längd, vikt, hårfärg, hudfärg och ögonfärg. 

Sedan får ju barnet vid 18 års ålder veta allt om barnet vill det!

• Acheron

Ok

Man fick svara på en massa frågor om intressen, typ om man är konstnärligt lagd, bra på sport / spela musikinstrument etc. Jag trodde det var något man fick se men det kanske används till matchningen, eller så ville dom bara veta. Jo jag vet att man kanske blir kontaktad om ca 18år. Rätt häftigt. 

• fjanten
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-01 22:11:55 följande:

Tråkigt för männen som får ta hand om ungar gjorda på någon annans sperma haha ; ) 

Så att vara en förälder är endast något blodsbandsmässigt då? Och dom som adopterar?
  • Anonym (Snart mamma)
    Acheron skrev 2015-05-01 19:17:58 följande:

Ok

Man fick svara på en massa frågor om intressen, typ om man är konstnärligt lagd, bra på sport / spela musikinstrument etc. Jag trodde det var något man fick se men det kanske används till matchningen, eller så ville dom bara veta. Jo jag vet att man kanske blir kontaktad om ca 18år. Rätt häftigt. 

Okej, intressant! Nej det är inget vi har fått veta, men det har heller inte varit så viktigt då vi tror på att detta kommer via uppfostran! Uppmuntrar man till sportintresse eller musikintresse eller båda två kommer det också att komma. Visst att det eventuellt kan finnas talang, men eftersom ingen av oss har talang för något av dessa kändes det inte relevant. Detta viktigaste är ju ärftliga sjukdomar och psykiska sjukdomar, vilket vi fått veta att det gås igenom noga innan mannen ens får donera.
  • Anonym (Snart mamma)
    Anonym (Anonym) skrev 2015-05-01 22:11:55 följande:

Tråkigt för männen som får ta hand om ungar gjorda på någon annans sperma haha ; ) 

Du måste verkligen vara den lägsta form av människa! Du tror verkligen att dna är det som skapar en förälder? Min man övertalade mig om att vi skulle donera eftersom han INTE har en enda spermie och inget val. Vi har försökt få barn i MASSOR av år och jag har aldrig sett en människa så glad över ett barn som min man är just nu.. Vet du varför? För att han ska bli pappa, för att han är 100 gånger mer man och 100 gånger mer mänsklig än vad du någonsin kommer att bli!

Du borde verkligen skämmas för att du ens kommenterar på detta vis på ett så pass känsligt forum som detta! 
Svar på tråden Ni som använder donerad sperma, vad får ni veta om donatorn?