• Anonym (TS)

Hur orkar ni med småbarn?

Jag bara undrar hur ni orkar. För vi verkar inte riktigt fixa livet som småbarnsföräldrar. Och då har vi ändå bara ett barn, en tvååring. Men vi är alltid slutkörda. Vi får aldrig sova en hel natt och vaknar tidigt av att sonen vaknar. Vi har aldrig tid för varandra. All energi går åt till sonen. Vi orkar oftast inte hitta på något på helgerna. Ibland känns det som att vi längtar tills sonen ska somna så att vi får vila lite. Ingen av oss har energi för att ta sig iväg hemifrån och träffa kompisar eller liknande. Vårt förhållande mår inte bra av det här heller.

Hur gör ni för att orka med? Varför fixar inte vi det?

• Svar på tråden Hur orkar ni med småbarn?
  • Anonym (Olika)

Jag ser att du får många svar där dom ej förstår. Jag antar att vi är olika som människor och att barn är olika.

Vi har en son på snart 1,5 år och både jag och min flickvän försöker bara överleva dag för dag. Lillkillen sover dåligt på nätterna så vi har valt att den ena tarnatten så byts vi av vid 6 tiden på morgonen (om jag inte jobbar) så får den andra sova på dagen.

Men ändå så är vi heöt mentalt slut och väntar bara på lunchsoven för att få sova lite själva. Eller fram till 19.30då vi går och lägger oss.

Det har varit extremt tuffa 1,5 år där allt bara handlat om att ta sig framåt dag för fag och både jag och min sambo som fick en graviddepression faktiskt har varit inne i suicidala gångar när det varit som tyngsten vi har alltid försökt bita ihop och avlasta den andra hela tiden.

Mycket negativ text här men det hjälper också oss att få höra att det är andra som har problem med barn.

Allt är inte som på Instrgram eller till viss del forum likt dessa där ensamstående mammor till 3 barn dessutom driver eget företag och allt är prima 🤷?♂️....

Kämpa på och försöka stötta/avlösa varandra så kommer ni klara er igenom den här tiden också.

• Anonym (Ja du)

Jag är så glad att mina barn är stora nu och längtar tills det flyttar.Men tröst till dig är att tiden går
    fort,det kommer inte att fortsätta så här för er!

• Mrs Moneybags

Jag tyckte också det var jobbigt. En räddning var ju att ta sig ut, utomhus, så tidigt som möjligt på dagen. Yes, mina grannar skrattade nog åt att vi ibland var ute med sonen vid 8 en lördagmorgon. Utomhus blir små barn liksom mer hanterliga. 

Sedan går man bara in för att äta och sova middag och sedan ut igen. 

Barn är i alla fall lättare än husdjur, eftersom de växer upp och blir roliga små kompisar som man kan göra allt möjligt kul med utan att behöva jaga dem och passa dem hela tiden. 

• Anonym (Nattugglan)
    Malintbackstrom skrev 2015-05-02 22:59:31 följande:
    Jo jag vet att vissa barn är mer krävande och att vissa perioder i barnets liv är det besvärligare.

Men 2 vuxna på 1 barn. Barnet sover ca 12 timmar per dygn vid 2 år. 
    BAHAHAH! Kul skämt..

Min son fick ta bort dagsömnen på föris vid 16 månader annars var han klarvaken till midnatt och hoppade ändå upp kl 6.30.

Han hade samma sovtider som jag från att han var 3 år, och det är då 7 h jag sover om jag ska vara utvilad.

Jag var själv likadan som barn och härjade rundor efter att mamma slocknat i soffan vid kl 21. 

Men på plussidan fick vi mycket mer vakentid med vårt barn och hann lära honom en massa extra saker.
  • Anonym (L)

Jag är verkligen ingen småbarnsförälder och har därför inte skaffat mer än 1 barn. För jag orkar verkligen inte åldern 1,5- 5 år en gång till. Tycker att större barn är mycket, mycket roligare och skönare att ha att göra med.
    Mitt barn har alltid varit väldigt lugn, men klart det har varit skitjobbigt med sömnlöshet, trots, skrik och matningar på nätter när hon var bebis... Pappan var inte till så mycket hjälp då han jobbade borta i veckorna och jag var ensam, vilket såklart tär på relationen om inte annat. Men det är en annan historia.

Vi körde med att ha varsin sovmorgon på helgen, då visste man iaf att "på söndag får jag sova". 
    Någon gång ibland så hade vi farmor/farfar eller min mamma som barnvakt men det var max en natt varannan månad. Har ni möjlighet till någon avlastning av mor/farföräldrar någon gång? Kan ni försöka göra som någon annan föreslog att få ett par nätter i rad där ni får sova?

• sextiotalist

Vi gjorde det enkelt för oss. Sonen samsov, vi fick sova hela nätter, han sov hela nätter. Städade minimalt. höll undan det värsta. Sedan gjorde vi saker som vi gillade. En dagsutflykt till innerstan roade både sonen och mig t.ex
    Nu var jag morgonpigg, så det gjorde inget att sonen var morgonpigg (om han sov efter 05:30, då var man tvungen att kolla om han var frisk typ, somnade aldrig före 20)

• Anonym (Olika)

Ja ut ur huset är ju ett måste. Bilen har ju kommit till räddning extremt många gånger och jag vet inte hur många tusen mil jag bara kört i onödan det här 1,5 året för då får man åtminstonde lite lugn och ro.

Problemet är ju dock om kl är 2-3 på natten och man ska ut och köra 3-4timmar för att ta sig till morgonen så är man ju en trafikrisk till slut efter några månader utan riktig sömn.

Ibland kan jag tycka att det är märkligt att det inte finns mer hjälp att få i Sverige när situationer likt dessa blir för tuffa.
    Man är bra hjälplös 😑.
    Det är ju utan tvekan en rejäl prövning för ens pannben.

• Anonym (A)
    Anonym (Olika) skrev 2022-08-28 21:29:25 följande:
    Jag ser att du får många svar där dom ej förstår. Jag antar att vi är olika som människor och att barn är olika.

Vi har en son på snart 1,5 år och både jag och min flickvän försöker bara överleva dag för dag. Lillkillen sover dåligt på nätterna så vi har valt att den ena tarnatten så byts vi av vid 6 tiden på morgonen (om jag inte jobbar) så får den andra sova på dagen.

Men ändå så är vi heöt mentalt slut och väntar bara på lunchsoven för att få sova lite själva. Eller fram till 19.30då vi går och lägger oss.

Det har varit extremt tuffa 1,5 år där allt bara handlat om att ta sig framåt dag för fag och både jag och min sambo som fick en graviddepression faktiskt har varit inne i suicidala gångar när det varit som tyngsten vi har alltid försökt bita ihop och avlasta den andra hela tiden.

Mycket negativ text här men det hjälper också oss att få höra att det är andra som har problem med barn.

Allt är inte som på Instrgram eller till viss del forum likt dessa där ensamstående mammor till 3 barn dessutom driver eget företag och allt är prima 🤷?♂️....

Kämpa på och försöka stötta/avlösa varandra så kommer ni klara er igenom den här tiden också.
    Tråden har några år på nacken.
  • Anonvm

Att vara separerad och ha 2 barn med bara lite mer än året emellan varannan vecka räddade mina småbarnsår.... Vi separerade när yngsta var 12mån.

Hade jag fortsatt leva i äktenskap med deras mor och ha dem omkring mig varje dag så hade jag nog brutit ihop fullständigt.

Att istället ensam gå "all in" och köra föräldraläget fullt ut ena veckan och sen få vila ut andra veckan är helt underbart.

Vet folk i min omgivning som lever i den misär som småbarnsåren är som sitter och beklagar sig, de tycker att det låter helt magiskt och underbart, men är inte redo att separera.... Men när jag då föreslår att man kan väl testa att dela upp det hela trots att man fortsätter leva ihop så fångas deras intresse....

• Anonym (Olika)
    Anonvm skrev 2022-08-29 22:05:53 följande:

Att vara separerad och ha 2 barn med bara lite mer än året emellan varannan vecka räddade mina småbarnsår.... Vi separerade när yngsta var 12mån.

Hade jag fortsatt leva i äktenskap med deras mor och ha dem omkring mig varje dag så hade jag nog brutit ihop fullständigt.

Att istället ensam gå "all in" och köra föräldraläget fullt ut ena veckan och sen få vila ut andra veckan är helt underbart.

Vet folk i min omgivning som lever i den misär som småbarnsåren är som sitter och beklagar sig, de tycker att det låter helt magiskt och underbart, men är inte redo att separera.... Men när jag då föreslår att man kan väl testa att dela upp det hela trots att man fortsätter leva ihop så fångas deras intresse....

Vi har diskuterat att separera också flera gånger och hade det inte varit så för att vi beställt ett hus på henne föräldrahem som ingen har råd att ta över ensam så hade vi gjort det redan. 
    Inte för att jag och min sambo inte kommer överens. Vi kommer bra överens utan just för hanteringen av barnet att man som du säger kan gå all in en vecka och sen få vila rn vecka.
  • Anonym (L)

Nu separerade jag när mitt barn var 2,5 så något senare, men det är det mest jämställda och bästa jag gjort. Kan låta hemskt men det har räddat både psyke och sociala liv att ha varannan vecka. Är inte gjord för att ha barn 24/7. Och det är ju väldigt svårt att veta INNAN man får barn, men jag har avstått från att skaffa fler då jag inte tror att jag skulle orka flera barn.
  • Anonym (zorba)

Det är det som kallas jämställdhet...att man faktiskt delar på ansvaret och jobbet med barnen. Många jag känner som njuter av att vara varannan-veckas-förälder tillhör gruppen som inte kunde kommunicera med sin partner om hur man ska dela upp hemarbetet och arbetet med barnen. Tog på sig för mycket, helt enkelt. I en fungerande familj delar man på jobbet och känner inget behov av att fly. 
  • Anonym (Olika)
    Anonym (zorba) skrev 2022-08-30 10:57:24 följande:
    Det är det som kallas jämställdhet...att man faktiskt delar på ansvaret och jobbet med barnen. Många jag känner som njuter av att vara varannan-veckas-förälder tillhör gruppen som inte kunde kommunicera med sin partner om hur man ska dela upp hemarbetet och arbetet med barnen. Tog på sig för mycket, helt enkelt. I en fungerande familj delar man på jobbet och känner inget behov av att fly. 
    Återigen så kan det vara ganska onödigt att sitta med pekpinnar och säga vad eller hur folk skall bete sig. Framförallt när männiakor är här för att söka hjälp.

Uppenbarligen så har ni inte alls några problem med erat barn och det är ju jättebra för er men andra har tyvärr inte lika lätt.

Desutom att kalla det ojämställdt att välja att ha varannan vecka är ju bara nosens. Många måste gå den vägen för att orka överleva.
Svar på tråden Hur orkar ni med småbarn?