• Styvpappan

Annan familj planerar min dotters sommar

En annan familj i ett grannland har planerat min 17-åriga dotters sommar utan min vetskap. Hon kommer att vara 18 då hon reser, men nu i planeringen forfarande 17. Kan någon skicka länk som påvisar att de gör något olagligt, obs jag är bara intresserad av länk till svensk lag, inte egna ord.

Tack på förhand.

• Svar på tråden Annan familj planerar min dotters sommar
  • vampyria2
    Styvpappan skrev 2015-04-29 09:41:44 följande:

ok tack för inga svar. Hur tar man bort en tråd förresten?

Det går inte att ta bort.
    Men varför säger du att du inte har fått några svar? Du har fått reda på att hon har rätt att planera vad hon vill när hon är 17 år men får inte agera ut planerna förens hon fyller 18 år, det är inte heller förbjudet av en annan släkt att planera saker med din 17 åring om hon vill planera med dem, då är det upp till 17 åringens föräldrar att sätta stopp för 17 åringen att kunna ha kontakt med de andra.

Men du har inte svarat på om vad din dotter vill, är det så att hon egentligen inte vill förlova sig osv, då går ni till polisen så får ni hjälp där igenom för att sätta stopp för det hela.
  • Styvpappan

Vet inte om den frågan är relevant, men visst är jag bjuden och visst kommer jag att vara med efter att ha planerat om hela min sommar eftersom jag inte blivit tillfrågad om att delta i planeringen. Men om ni alla tycker att man inte behöver samarbeta med fästmöns föräldrar om datum och aktiviteter så vill jag gärna stänga den här tråden.

• Regndamen
    Styvpappan skrev 2015-04-29 10:55:27 följande:

Vet inte om den frågan är relevant, men visst är jag bjuden och visst kommer jag att vara med efter att ha planerat om hela min sommar eftersom jag inte blivit tillfrågad om att delta i planeringen. Men om ni alla tycker att man inte behöver samarbeta med fästmöns föräldrar om datum och aktiviteter så vill jag gärna stänga den här tråden.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Är det din dotter som ska förlova sig? Med sin pojkvän eller flickvän?
    Vem är det som planerar förlovningen, är det din dotter eller hennes pojkvän/flickvän?

Om inte din dotter vill förlova sig, så kan hon väl strunta i att åka dit?
  • Ramborg

Det är märkligt alltihop.

Din dotter är stor nog att ha egen åsikt. Vad vill hon? Du borde prata med henne istället för att skriva här. Varför frågar du om vad lagen säger, vill du tvinga din nästan vuxna dotter att umgås med dig?

42.
  • Styvpappan

Pojkens mamma planerar min dotters förlovning med pojken, stor släktfest. Båda undomarna säger att de vill detta. Eftersom deras kultur är väldigt dominant så skapar det en känsla av att jag är överkörd. Jag inser att jag får leva med den känslan för mig själv, men behöver kommunicera tydligt att det är bra om de kollar datum med mig innan de skickar ut inbjudningskort till 50 personer, och efter festen "behåller" min dotter på plats 3 veckor under sommarlovet.....

• aleydis

Hmm... Men om du planerar din sommar utifrån din dotter så måste du väl i alla fall ha pratat med din dotter? Har inte din dotter berättat för dig om sina planer?

• Ramborg
    Styvpappan skrev 2015-04-29 11:17:15 följande:

Pojkens mamma planerar min dotters förlovning med pojken, stor släktfest. Båda undomarna säger att de vill detta. Eftersom deras kultur är väldigt dominant så skapar det en känsla av att jag är överkörd. Jag inser att jag får leva med den känslan för mig själv, men behöver kommunicera tydligt att det är bra om de kollar datum med mig innan de skickar ut inbjudningskort till 50 personer, och efter festen "behåller" min dotter på plats 3 veckor under sommarlovet.....

Det är bra om din dotter kollar datum med dig. Hon och hennes blivande man vet väl själva vem de vill ska komma på kalaset? Har de inte mål i mun?
    42.
  • glutten
    Styvpappan skrev 2015-04-29 10:55:27 följande:

Jag tycker, som flera andra har sagt, att du borde prata med din dotter istället för att försöka skylla allt på pojkvännens familj. Hon har väl ändå varit med och planerat tillsammans med dem? Får man hoppas. Om hon då inte informerat dig eller tagit hänsyn till din planering/era ursprungliga planer är det ju mellan dig och henne problemet ligger.
  • Regndamen
    Styvpappan skrev 2015-04-29 11:17:15 följande:

Men hon är ju då vuxen? Varför ska du bestämma över ditt vuxna barn?

Tillhör inte du samma kultur? Vad säger mamman till dottern om det hela?
Svar på tråden Annan familj planerar min dotters sommar