Bonus får utbrott på mamman?
Hej
Bonusen får utbrott då hen slåss och skriker på mamman. Hos oss ser vi inte den sidan alls. Hur kommer det sig?
Hej
Bonusen får utbrott då hen slåss och skriker på mamman. Hos oss ser vi inte den sidan alls. Hur kommer det sig?
När jag var liten så fick mamma ta all skit. Hon var det trygga, den som satte gränser och den jag såg upp till.
Pappa kom lindrigt undan. Han ställde ju inga krav och tog mindre ansvar.
Mina föräldrar har alltid bott ihop, ändå blev rollerna så olika oh tydliga.
Alla barn trivs inte med varannan vecka hur bra den andre föräldern är. Reaktionen behöver inte heller bero på otrygghet eller att det är något dåligt/fel hos den andra föräldern. Det kan bero på saknad,omställningen osv att ena föräldern känns tryggare (ibland får även föräldrarna olika roller hos barnen "pappa är roligast att vara hos men mamma är bäst när man är ledsen" osv.
Tycker det går alldeles utmärkt att jämföra med. Många barn träffar tex kompisen och kompisens föräldrar mer eller oftare än den andre föräldern. Jag anser att trygghet tex är något man får jobba med, inte något som kommer automatiskt bara för att man är förälder. Jag tror inte någon förälder uppmuntrar sina barn att slå dem, det vore ganska orimligt. Men får man som jag fick hem ett barn som helt förkrossad och hysterisk bara vrålar i panik, hyperventilerar och slår omkring sig är det första man gör inte att börja tillrättavisa att det flyger nävar och ben mot en utan att lugna. Han vet så väl att man inte får slåss och har aldrig gjort det mot någon utom just de hysteriska gångerna. I det läget hade han inte kunnat ta in en tillrättavisning. Ett barn som kommer och klappar till en för att han/ hon inte får något åker däremot på en tilltättavisning. Men just i det läget som var hade det antingen skapat mer frustration eller inte alls gått in.
Oj så många svar. Givetvis kan det vara så hen känner sig tryggare i det beteendet hemma hos mamma. Däremot tror jag inte hen är otrygg här. Vi har en ganska kommunikativ miljö hemma där vi pratar mycket kring sånt som händer. Det har hänt ett fåtal gånger att hen prövar sig på detta beteende men med tydlig gränssättning så har det inte utvecklats till några större utbrott. Jag undrar däremot om det kan lika en bristande respekt gentemot mamman i grunden?
Jag var ett fruktansvärt utåtagerande barn, och tonåring, hemma hos min mamma. För att det gick. Hon fick ta all skit, för jag litade inte på henne för fem öre. Hon satte inga gränser, och började bara gråta varje gång jag slängde igen dörren och drog ut.
Pappa var tydlig med vad som var acceptabelt beteende och inte. Och där fick mitt dåliga uppförande konsekvenser.
Jag var mycket tryggare hemma hos min pappa än hos min mamma. Så det kan ju vara så också.
Glömde tillägga att det är varannan veckas boende som gäller.
Glömde tillägga att det är varannan veckas boende som gäller.
En del barn trivs inte med VV, man får luska i vad det beror på. Ett så stort barn kan ju prata för sig. Sedan tror jag inte det är så enkelt att alla barn öht tycker föräldrarna är tryggast i alla lägen. Mina var aldrig det, däremot farmor och farfar. Hade du sett mitt barn där och då tror jag du insett att det inte var läge att tillrättavisa. I övrigt hjälpte det att bara sitta någon meter bort och prata lugnande. Han slåss aldrig i vanliga fall och det som hände hos hans pappa var hemskt och inget han hade ord för. (Det uppdagades sedan att det handlade om misshandel, det tog några såna utbrott innan det kröp fram vad som hänt).
Ja mamman och pappan har en nu fungerande kommunikation.