• Anonym (Vill bli fler)

    Adoptera äldre barn?

    Jag blir 38 år i år och min man blir 41. Vi har en tjej på 4 år och vi har försökt att få ett syskon i ca 2.5 år.

    Vi vet att vi har tiden emot oss men funderar nu på att adoptera. Vi har funderat på IVF men av olika anledningar så känns det inte helt rätt. Vi får inga fria försök i vårt landsting då vi redan har barn, så vi kan lägga 100.000 på försök och ändå inte få något barn Jag vill inte heller pumpa kroppen full med hormoner.

    Så, adoption är något vi funderar på, men vi har då funderat på att adoptera ett äldre barn 2-3 år.

    Finns det någon här som gjort det? Hur har det gått? Om någon som redan har biologiskt barn kan ge råd så tas det extra tacksamt emot.

    Är det lika lång väntetid som för spädbarn? Vilka länder kan ni rekommendera?

    Tacksam för alla synpunkter.

  • Svar på tråden Adoptera äldre barn?
  • Anonym (Utredning?)

    Barn med "speciella behov" brukar vara lättare att adoptera och i den definitionen ingår även äldre barn. Men det jag undrar är varför ni inte börjar med att göra en utredning? Det kan man göra på landstingets bekostnad även om man har gemensamma barn sedan tidigare. Det kan vara så att det är ett "enkelt" fel som är lätt att åtgärda, utan att behöva ta till ivf. Det är betydligt enklare, billigare och snabbare än att gå igenom en adoptionsprocess

  • Anonym (Utredning?)

    Det är inte heller så ofta man behöver lägga ut så mycket som 100000kr på ivf. Tex Nordic ivf center i Göteborg tar 63000kr för tre ivf-försök. Lägg till 2000kr som är högkostnadsskydd för mediciner. Ungefär 2/3 av alla, oavsett orsak till barnlösheten, lyckas på dessa tre försök.

    Du kan hitta deras priser här nordicivfcenter.se/priser/goteborg-priser/

  • Anonym (Vill bli fler)

    Tack för era svar. Jag tror inte IVF är ett alternativ för oss även om vi skulle få det, jag vill inte pumpa kroppen full med hormoner, ta sprutor, vänta på mensen etc. Jag har gjort det länge nu och vill i så fall påbörja vägen mot ett barn, inte mot mer besvikelse.

  • fabbemam

    Välkomna till adoptionsvärlden!

    Jag har både ett storasyskon som är vårt biologiska barn och har adopterat en 2,5 åring, Det har gått jättebra men så klart har det stundtals varit jobbigt för både oss och barnen men så är det väl alltid när man blir fler i familjen. Skulle vi önska oss ett tredje barn hade jag utan minsta lilla tvekan valt adoption igen. Det är ett fantastiskt sätt att få barn på!

    2-3 år räknas mer som ett barn i vanlig ålder än ett äldre i adoptionssammanhang. 25% av barnen som adopterads genom Adoptionscentrum 2014 var mellan 2 och 3 år. Spädbarn är mycket sällsynt. Du hittar statistik på vilken ålder barnen som kommit till sverige har på adoptionsorganisationernas hemsidor. Tex; www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Adoptionsstatistik/Statistik-20122/

    Om ni tröttnat på att vänta och har varit gifta i två år så går det ofta fort att adoptera barn med någon sorts "skavank" från Kina. Barnen har olika SN som det benämns i adoptionssammanhang coh står för engelskans Special Needs. Absolut fortast går det troligen att adoptera ett barn som organisationerna söker familj till. Mer info om Kina hittar du här: www.adoptionscentrum.se/sv/Nyhetsarkiv/SokandeKina/
    och här: www.adoptionscentrum.se/sv/Adoption/Landerna/Kina/Container/Kina-specialneeds/
    och en film:



    Fråga på om du vill veta mer!

  • Anonym (Utredning?)
    Anonym (Vill bli fler) skrev 2015-04-27 19:19:38 följande:

    Tack för era svar. Jag tror inte IVF är ett alternativ för oss även om vi skulle få det, jag vill inte pumpa kroppen full med hormoner, ta sprutor, vänta på mensen etc. Jag har gjort det länge nu och vill i så fall påbörja vägen mot ett barn, inte mot mer besvikelse.


    Hur kommer det sig att du har tagit hormoner etc fast ingen utredning har gjorts? Och tänk om det är något som är lätt att fixa? Tex ämnesomsättningen kan vara en sådan sak och som påverkar så mycket andra funktioner än bara fertiliteten. Och det kan ju vara din mans spermier som är problemet...

    Sedan så är ju adoption inget snabbt sätt att få barn på. Och det är inte säkert att man blir godkänd heller för att bli adoptivföräldrar
  • ultrawox

    Jag tycker ni gör rätt i att tänka adoption. Har adopterat en fyraåring och det gik bra. Han är nu snart 17 år. Man behöver ha med sig att tre eller fyra år på barnhem gör att barnen tar skada. De får liten men många vuxenkontakter och dålig anknytning. Lite som ett barn i en missbruksmiljö i Sverige. Detta ser jag inte som ett problem , man får kämpa lite mer som förälder bara!

    Har gjort tre IVF försök och hade jag vetat vad som väntade hade jag valt bort det direkt.

Svar på tråden Adoptera äldre barn?