• Ingensolstråle

Fråga gällande smakportioner till 6 månaders

Har en son på strax över 6 månader som sedan 2 månader tillbaka haft problem med maten. Han konstaterades ha reflux och nu efter medicinering börjar aptiten komma tillbaka.

Vi började med att låta honom smaka pyttelite gröt vid 5 mån ca. Då han behövde något annat än ersättning för att öka i vikt. Han har pendlat otroligt mycket i vikt.

Har provat gröt, grönsaks-/fruktpure men han verkar inte alls intresserad.. Förutom allra första gången han får smaka något nytt. Mangopure gick det ner flera teskedar utav tex. Nu går det knappt med en för sedan vill han inte alls. Vet att det inte är någon stress med sådan mat än men är mest nyfiken på hur lång tid det tagit för andras barn som kanske inte gillat det på en gång? Han är förresten ointresserad av all mat, ersättningen g

• Svar på tråden Fråga gällande smakportioner till 6 månaders
  • Lönnsirap

Det kan ta rätt lång tid innan barn blir intresserade av mat.

Min son som var intresserad av ersättning och amning åt i princip en tesked om dagen i en månad. Sen kom vi väl upp 2-3 teskedar...

Men runt 8- månader hände det. I samband med att en bekant envisades med att ge honom belgiska våfflor visade han plötsligt intresse för mat. Jag lät henne bjuda honom och efter att han fått smaka små små bitar förstod han att något om mat.

Dottern är strax över 6 månader och visar inget intresse för de smakportioner hon får. Snarare tvärt om. Hon vägrar äta efter att man gett henne nått annat. Tack och lov äter dottern gröt.

Mitt tips är att börja med gröt och olja eftersom den typen av mat innehåller såpass mycket kalorier. Att bara lyckas få i honom lite kommer ge mycket energi.

• Ingensolstråle

Tack för svaret! Gröten har vi kämpat med i en månad nu, går oftast bara ner nån tesked om dagen. Har provat med fruktpure på och att ta ett uppehåll på några dagar men det hjälpte inte... Får hoppas att det vänder och intresset för mat ökar snart!

Svar på tråden Fråga gällande smakportioner till 6 månaders