• Anonym (??)

Tabletter eller alkohol?

Jag undrar vad ni anser är värst, att vara beroende av tabletter eller alkohol?Vilken typ av tabletter och vad som menas med "värst" får ni välja själva. Jag tänker att det känns "renare" med tabletter. Om man till exempel äter benzo eller concerta utan att ha ADHD, kan man väl ändå fungera i vardagen till skillnad från om man dricker för mycket för ofta. Jag kanske är ute och cyklar. Vad tycker ni?

• Svar på tråden Tabletter eller alkohol?
  • Anonym (knepigt)

jag förstår vad du menar, tar man tabletter luktar man inte och det mesta som sker kan man hålla inne i huvudet, man kräks inte och blir inte sentimental, måste dansa osv. 

MEN: man frestas att missbruka på dagtid såååå mycket lättare på tabletter. Innan någon tar en sup före jobbet har man troligen kvällssupit i åratal. Det är däremot ganska lätt att övertyga sig själv om att man behöver en sobril just för att man skall till jobbet. och det är väl precis då som man inte fungerar i vardagen. 

Att dricka är till sin tradition mer socialt och därför uppfattas det som mer fungerande även en bra bit in i ett missbruk. Vi känner alla folk som hänger på lokala puben lite för många kvällar, men det är ju ändå inom normaliteten . När man dricker i ensamhet, det är då det är riktigt illa. poppa piller gör man ensam. Eller ja, när man gör det i sällskap, det är då man verkligen är i utförsbacken om man inte är ung och går på dyrkrog för att finknarka. 

• audio

Idag har jag missbrukat både och annars aldrig.

Gå och dö. Ärligt talat jag bryr mig inte (Ta det inte personligt)
  • Petrol

Benso är ohotad kung på toppen när det gäller att få saker att gå åt helvete.

• audio
    Petrol skrev 2015-04-20 22:32:49 följande:

Ingen fel på det bara man passar sig. En dag på två år är inget att snacka om.
  • Petrol
    audio skrev 2015-04-20 22:35:52 följande:
    Ingen fel på det bara man passar sig. En dag på två år är inget att snacka om.
    Problemet med ett beroende är att man sällan är speciellt bra p att passa sig, och att det det defenitivt rör sig om lite oftare än en gång på två år.
  • audio
    Petrol skrev 2015-04-20 22:38:36 följande:
    Problemet med ett beroende är att man sällan är speciellt bra p att passa sig, och att det det defenitivt rör sig om lite oftare än en gång på två år.
    Jag vet men jag är väl bland dom få som har självkontroll?
    Icke benägen att bli beroende full som jag är nu händer sällan. Kan inte ens sova än.
  • Petrol
    audio skrev 2015-04-20 22:43:19 följande:
    Jag vet men jag är väl bland dom få som har självkontroll?
    Icke benägen att bli beroende full som jag är nu händer sällan. Kan inte ens sova än.
    Tråden handlar om benso/alkohol beroende, inte om vad du har petat i dig ikväll.
  • audio
    Petrol skrev 2015-04-20 22:45:33 följande:
    Tråden handlar om benso/alkohol beroende, inte om vad du har petat i dig ikväll.
    Precis vad jag gjort ikväll. Eller har jag missförstått någonting?
  • Petrol
    audio skrev 2015-04-20 22:47:47 följande:
    Precis vad jag gjort ikväll. Eller har jag missförstått någonting?
    Ingenting förutom hela grundkoceptet! Dont worry!
  • audio
    Petrol skrev 2015-04-20 22:50:29 följande:
    Ingenting förutom hela grundkoceptet! Dont worry!
    Ah.. benzo är klart värre än alkohol.
  • Anonym (??)
    Petrol skrev 2015-04-20 22:32:49 följande:

Jag äter benso men har inte fattat grejen. Därför tar jag inte dem så ofta. Jag blir mest trött och seg och då orkar jag iofs inte tänka så mycket på det som är jobbigt. När jag dricker alkohol blir jag avslappnad och ändå uppåt, glad, social, livet leker. Jag har också prövat på att knapra sonens concerta ett par gånger och då blir man glad och speedad. Det är också skönt. Jag har väl druckit lite för mycket under en längre period men det känns sunkigare och skadligare för kroppen.
  • audio
    Anonym (??) skrev 2015-04-20 22:52:52 följande:
    Jag äter benso men har inte fattat grejen. Därför tar jag inte dem så ofta. Jag blir mest trött och seg och då orkar jag iofs inte tänka så mycket på det som är jobbigt. När jag dricker alkohol blir jag avslappnad och ändå uppåt, glad, social, livet leker. Jag har också prövat på att knapra sonens concerta ett par gånger och då blir man glad och speedad. Det är också skönt. Jag har väl druckit lite för mycket under en längre period men det känns sunkigare och skadligare för kroppen.
    Vadå är det "fint" att käka benzo? Skrattande
  • Petrol
    Anonym (??) skrev 2015-04-20 22:52:52 följande:
    Visst sliter alkohol mer på kroppen, det är alldeles riktigt, men min erfarenhet är att det går betydligt snabbare att skaffa sig ett ordenttligt benso beroende och hela beroende processen är väldigt mycket snabbare än med alkohol av flera skäl toleransen stiger i höjden och sen är det inte så roligt längre så att säga.

Det är kort och gott en rätt bra grej att du inte förstått grejen med benso:)
  • Anonym (??)

Verkar som att jag var otydlig eller så vill vissa inte förstå. Jag menar att man alltså inte kan vara utan, inte att ta en tablett en gång om året eller en liten fredagsöl då och då. Missbruka är väl lite mer än så men det trodde jag var självklart. Man kan inte vara nog tydlig på FL.

• Anonym (??)
    Petrol skrev 2015-04-20 22:56:31 följande:
    Visst sliter alkohol mer på kroppen, det är alldeles riktigt, men min erfarenhet är att det går betydligt snabbare att skaffa sig ett ordenttligt benso beroende och hela beroende processen är väldigt mycket snabbare än med alkohol av flera skäl toleransen stiger i höjden och sen är det inte så roligt längre så att säga.

Det är kort och gott en rätt bra grej att du inte förstått grejen med benso:)
    Tyvärr så är jag lite väl förtjust i andra mindre bra saker. Hur tycker man att livet är så där superkul utan extra "hjälpmedel"? Nu är jag inte beroende av nåt (än). Räcker inte med träning, sex eller vad folk nu gör för att må bra. Det är ok men ingen kick. Tur att jag kan hålla mig i skinnet någorlunda, men det är tröttsamt.
  • Petrol
    Anonym (??) skrev 2015-04-20 23:06:16 följande:
    Tyvärr så är jag lite väl förtjust i andra mindre bra saker. Hur tycker man att livet är så där superkul utan extra "hjälpmedel"? Nu är jag inte beroende av nåt (än). Räcker inte med träning, sex eller vad folk nu gör för att må bra. Det är ok men ingen kick. Tur att jag kan hålla mig i skinnet någorlunda, men det är tröttsamt.
    Jag kan i mångt och mycket skriva under på samma saker ärligt talat, rastlös själ eller vad man ska kalla det.

Håll näsan över vatten yta och ta hand om dig hörru!
  • Anonym (??)
    Petrol skrev 2015-04-20 23:12:23 följande:
    Jag kan i mångt och mycket skriva under på samma saker ärligt talat, rastlös själ eller vad man ska kalla det.

Håll näsan över vatten yta och ta hand om dig hörru!
    Tack du med! ????
  • Anonym (??)

Skulle så klart inte vara frågetecken utan en smiley.

• klyban

Ja, vad är värst, vet man vilka piller det handlar om så går det svara på.
    Alkohol och benzo, så är nog alkohol farligare men lättare att falla in i missbruk med benzo.
    Som har en jävla förmåga att smyga sig på dig.

Sen har man opiater, en del av dessa har en rätt stor leverpåverkan.

Sen är det Z pillerna kvar i princip väl?
    och de är ju benzo light, så de har en del problem också.

• Farsa på stan

Det är väl inte tabletter överlag du pratar om, utan just bensodiazepiner?

Alkohol är nog skadligare för kroppen på både kort och lång sikt, men benso påverkar hjärnan mer och tydligare. Man blir mer märkbart slö, korkad, avtrubbad och allmänt trög. Detta är enbart min egen erfarenhet från att ha umgåtts med både alkoholister och pillerknaprare ? alkisarna kan mycket väl vara smarta, roliga och sociala även om de är ganska gravt alkoholiserade, medan de som går på benso ganska snabbt blir dumma, tråkiga och asociala (även om de själva antagligen inte inser det). Ja, en tablettmissbrukare kanske inte får lika tydliga fysiska tecken (lukt, hudförändringar) som en alkoholist, men de psykiska tecknen är desto mer uppenbara.

Svar på tråden Tabletter eller alkohol?