• aannsofie

Bodelningsförrättare?

Hej, jag försöker att hjälpa en vän och tycker att hon ska ansöka om en bodelningsförrättare....hon och partnern kommer inte överens om vad som är vems, värde på bilar osv. Finns det någon mer som går i samma tankar? Är detta en bra väg att gå? Har någon varit i kontakt med en bodelningsförrättare? Skulle gärna vilja få lite tips eller igenkänning...
    Hälsningar, Ann-Sofie

• Svar på tråden Bodelningsförrättare?
  • Rafael90

Jag hade kontakt med en bodelningsförrättare när mitt ex inte ville ge mig mina saker när jag flyttade därifrån. Jag skrev till tingsrätten och bad om en och de "gav" mig en som träffade oss och tog ett beslut.

• aannsofie

Tack för svar, vad blev er kostnad för detta?

• Rafael90

För det första beslutet fick vi betala ca 16 000 var, men det var för att motparten hade ringt upp bodelningsförrättaren en massa, mailat skitfrågor och sånt bara för att dra ut på tiden och få upp konstnaden så mycket som möjligt. Man kan dock söka om ekonomiskt stöd om man har svårt att betala (bra att göra detta innan processen dras igång då det kan ta ett tag att få beslut där också).

Beslutet vi fick överklagades dock av motparten så det gick till tingsrätten och var nära att gå upp i hovrätten också men där gav han sig. Kostnaden för advokaterna där blev totalt runt 70 000 där jag fick betala 10 000 och han 60 000 av dem, han mest pga att han förlorade.

• Rafael90

Oavsett kostnad råder jag dig att anlita en bra advokat om du kan välja. Jag hade ingen erfarenhet alls av detta utan det var min mamma som hittade min advokat åt mig. Det visade sig under förhandlingen i tingsrätten att min dyrare advokat var mycket bättre och kunde argumentera för min sak mycket mer än vad hans advokat kunde. I slutändan lönade det sig då jag slapp betala så mycket pga att jag vann.

• aannsofie

Tack det var väldigt snällt att du tog dig tid att svara! Uppskattar det mycket!

Svar på tråden Bodelningsförrättare?